אחרי שנים רבות בהן ההצבעה להעלאת גיל הפרישה לנשים מ-62 לגיל 65, נמצאת על שולחן הממשלה ונדחית שוב ושוב, היום יתקיים דיון מיוחד בוועדת הכספים בכנסת להעלאת גיל הפרישה לנשים. ח"כ מהמחנה הציוני שלי יחימוביץ', ממתנגדי המהלך, התראיינה לתכנית "הבוקר של קשת" והסבירה את עמדתה.

איך יכול להיות שבשנת 2016 גיל הפרישה לנשים ולגברים הוא גיל שונה?

"קודם כל זאת שאלה אחרת, גיל הפרישה הוא גיל שונה כי מצב הנשים בשוק העבודה הוא מצב מאוד שונה ממצב הגברים, בטח בגילאים האלו", הסבירה ח"כ יחימוביץ', "הפערים בשכר עצומים, היכולת למצוא עבודה בגילאים האלו (בשנים הקרובות לגיל הפרישה) היא אפסית, גם לגברים היא לא גבוהה, אך מדובר בשני סוגי אוכלוסייה שונים לחלוטין בעולם העבודה והשכר. ביום שבו יהיה שוויון בין גברים ונשים והם ירוויחו אותו הדבר והזכויות יהיו שוות – אז גם אפשר יהיה לדבר על שוויון כולל".


לטובת אלו שטוענים כי העלאת גיל הפרישה רק יחזק את מעמדן של הנשים ויאפשר להן להמשיך להשתכר בכבוד, ח"כ שלי יחימוביץ' מציגה מציאות אחרת לחלוטין: "נכון להיום, הרבה מאוד נשים מגיעות לגיל הזה כשהן כבר לא עובדות בעצם, הן כבר נפלטו משוק העבודה. ואז המשמעות של העלאת גיל הפרישה מבחינתן הוא עוד שנתיים של עוני מוחלט בלי קצבת זקנה, בלי פנסיה ובלי משכורת. אותי תמיד מרתיח שחושבים על מהלכי מאקרו ולא רואים את הנשים שלמטה שהן הכי חלשות, הכי עניות, ואף אחד לא מוצא להן פתרון כאילו הן לא קיימות, הן שקופות".

"על הנשים האלו אנחנו נלחמות, לא רק אני גם אורלי לוי אבוקסיס וגם זהבה גלאון, אנחנו חברנו כאן הרבה מאוד נשים", מדגישה ח"כ יחימוביץ', "לנשים האלו אין לוביסטים ואין עורכי דין, קולן לא נשמע. לא ניתן שיעלו את גיל הפרישה כל עוד לא יינתן פתרון לנשים האלו".

מי לעומתכן בעד המהלך של העלאת גיל הפרישה לנשים?

"בדרך כלל האוצר שלעיתים קרובות לא רואה בני אדם אלא נוסחה", מוחה יחימוביץ' ומסבירה: "זאת נוסחה שמשלשלת לקופת הביטוח הלאומי בערך עוד 700 מיליון שקלים בשנה. בכל שנה יוצאות לפנסיה בערך עוד 40 אלף נשים וכשעושים את הכפולות זה הסכום שיוצא. כשרואים רק כסף ולא רואים בני אדם ולא רואים מצוקה, יוצאת נוסחה קרה שכזאת".

"את זוכרת את הרעש הנוראי שעשו כמה עשרות מנכ"לי בנקים וחברות ביטוח כי פגעו להם בשכר? כל המערכת היטלטלה ואיזה לוביסטים ועורכי דין היו לצידם. כאן מדובר בציבור נורא מוחלש שאף אחד לא סופר, ואנחנו הלוביסטיות שלהן".

בסיום הראיון גלית הצהירה שהיא עצמה דווקא אינה מחזיקה בדעה אחת עם חברת הכנסת יחימוביץ', שכן תמיד האמינה שיש משהו חיוני בלקום בבוקר ולצאת לעבודה. "אני רואה אנשים שיוצאים לפנסייה ולאט לאט קמלים בבית, אני חושבת על ההורים שלי שהם קרוב לגיל 70, בריאים וחיוניים – למה שלא יעבדו בעצם?".