שחר בן דוד (צילום: צילום פרטי)
שחר בר דוד - מייסד ומנכ"ל שרוטנים | צילום: צילום פרטי

שחר בר דוד, בן 35, הוא מייסד ומנכ"ל שרוטנים, מיזם וידאו שאין סיכוי שלא נתקלתם בו – בהנחה שאתם חיים בישראל. בר דוד הוא יזם בנשמתו; כבר ב-2004 הקים את הרשת החברתית הראשונה בישראל -"מקושרים", שאם נדקדק בתאריכים היא למעשה הוקמה בסמוך לפיילוט הראשוני של פייסבוק (שנפתחה לשימוש הרחב רק בשנת 2006).

מקושרים למעשה היה המיזם הרציני הראשון שלו שחולל שינוי ברשת, עוד לפני שאנשים הבינו מה זה פרופיל, להעלות תמונה ולשתף. האתר התבסס על תיאוריית "שש הנקודות", שמתארת את הרעיון שכל שני אנשים בעולם מקושרים ביניהם על ידי שישה אנשים אחרים לכל היותר. שחר וחבריו חשבו שמאחר וישראל היא מדינה קטנה מספיקים שני אנשים בכדי להגיע לכל אדם. והם צדקו. בשיאו האתר הגיע למיליון משתמשים רשומים, וכל זה עם תקציב שיווק של 200 שקלים בלבד - דרך כרטיסי ביקור שעברו מיד ליד.

כרטיס הביקור - כך שיווקו את אתר מקושרים (צילום: באדיבות שחר בן דוד)
השיווק היחיד לאתר: כרטיסי ביקור | צילום: באדיבות שחר בן דוד

ב-2008 האתר נמכר לוואלה לפי שווי של 14 מיליון ש"ח, ב-2010 עזב שחר את מקושרים וב-2014 האתר נסגר. "זה היה מסע מדהים עם הרבה עליות ומורדות, מכשולים ואתגרים, כמו כל סיפור שמתחיל בחדר קטן בבית יחד עם השותפים למיזם - ויקי גלאם וגיא כהן", מסכם בר דוד. ב2007, בשיא הטירוף של מקושרים, זיהה שחר את הפוטנציאל סביב עולם הווידאו בסלולר, דבר שהוביל להקמת "שרוטונים". את שרוטונים – חברה שהוקמה בכדי לייצר תוכן לסלולר - הקים עם ניב פועל, גיא סומך וליחי קלבו (השניים האחרונים עזבו את החברה).

לאחר רגולציה של משרד התקשורת, החברה שינתה כיוון ועברה לתחום הפרסום בווידאו והחלה להעלות תכנים ליוטיוב. הם היו בין הישראלים הראשונים בשנת 2012 שהעלו תכנים לערוץ על בסיס קבוע. סרטון הווידאו הראשון שיצרו, הפך לסרטון הכי נצפה אי פעם ביוטיוב בישראל: הגמבה סטייל (פרודיה על הגנגם סטייל), שזכה למעל 58 מיליון צפיות. והיד עוד נטיוה.

כיום יש לחברה למעלה מ-800 אלף עוקבים ביוטיוב, בפייסבוק ובאינסטגרם. יותר מ-600 סרטונים ו- 400 מיליון צפיות שצברנו. כאחד שמבין דבר או שניים בנושאי יזמות וקריירה, ביקשנו מבר דוד שייתן טיפים ליזמים צעירים שמתחילים את דרכם:

תאמינו ובעיקר תחלמו

האנשים שהצליחו הכי הרבה חשבו מעבר לממוצע ולרוב כנגד כל הסיכויים. כמות הפעמים ששמעתי "לא" מאנשים שסיפרתי להם על הרעיונות שלי היא 80%, מה שמסביר מעולה את התיאוריה של 80-20.

יגיע רגע בו זה נראה שהכל הולך לקרוס

חשבו על דרכים שאתם יכולים להציל את המצב ולגרום לו כן לעבוד לטובתכם. חפשו דרכים אלטרנטיביות - אם נתקלתם בקיר, תמיד יש עוד דרכים להגיע לנקודת היעד. לא לוותר! פתחו את הראש והיו יצירתיים.

תתאמנו על פיץ' מעלית

נאום קצרצר שמסביר את העסק שלכם ב-30 שניות, הזמן שלקח לעבור בין הקומות בנסיעה במעלית. אתם לעולם לא תדעו במי תפגשו ככה סתם על הדרך. חשוב שתהיו בהירים במה שאתם אומרים ונלהבים לספר על העסק שלכם.

היו מוכנים להקריב המון זמן פרטי – אין כזה דבר הצלחה בין לילה

צריך לעבוד המון שעות, ימים ולילות, שבועות וחודשים. נדרשת הקרבה של הרבה זמן וגם כסף. אולי עכשיו כשאתם צעירים זה נראה קשוח לעשות את זה, אבל כשתצליחו ותסתכלו אחורה על התקופה הזאת – יהיה בה הרבה קסם.

בנו סביבכם צוות של אנשים מוכשרים שגם יכולים להיות טובים

אני מאוד מאמין בעבודת צוות ובעיקר במציאת אנשים שהם מומחים. בדיעבד, את "מקושרים" הייתי צריך להקים רק עם שותף טכנולוגי, שהיה חוסך לי הרבה כאבי ראש ולא מעט כסף שנשפך.

אם הרבה אנשים אומרים לך שהרעיון שלך לא יצליח - סיכוי גדול שהוא כן יצליח

שמעתי אין ספור פעמים את המשפט "קשה לעשות כסף באינטרנט", אם אתם מאמינים ברעיון שלכם תתעקשו עליו ולכו אתו עד הסוף.

כשמחפשים שותף ומשקיע לדרך - בחנו אותו טוב טוב

אל תקבלו השקעה בכל מחיר, אם משהו באדם שמעוניין להשקיע בכם מרגיש לכם לא נכון, סמכו על תחושת הבטן שלכם. הכסף יגיע ממקום אחר.

שחר מרצה על עולם היזמות בכלל ועל תחום התוכן והשיווק בפרט. פאנל בהשתתפותו בנושא סיפורי השראה מעסקים קטנים שהצליחו יתקיים במסגרת הועידה ה-10 לעסקים קטנים ובינוניים (של מידע כנסים), שתתקיים ב-7 בנובמבר.