איש עסקים מאושר (צילום: jupiter images)
כיצד תבחרו את הקריירה שלכם? | צילום: jupiter images
בעבר כל אם חלמה שבנה יהיה רופא או לפחות עורך דין, היום עם התקדמות הטכנולוגיה המהירה גם החלומות משתנים, המקצועות המסורתיים משנים את פניהם והופכים את שוק התעסוקה הישראלי במאה ה-21 למגוון יותר. חלק ממקצועות העתיד כלל לא נלמדים באקדמיה ונובעים מצרכי השוק הטכנולוגיים. במקביל נראה כי בקרוב נאלץ להיפרד מבעלי מקצוע שהתרגלנו בעבר לראות מסביבנו בחיי היום-יום, מסנדלר, צלם ועד ממיין דואר או שען. ולעומת זאת מהם התפקידים הנחשקים לעתיד הקרוב? תכירו: כלכלן סביבתי, מנהל חדשנות ומתמחה בגמילה מטכנולוגיה.

כולנו הפכנו למחוברים, מקיפים את עצמנו במכשירים ולא יכולים להוריד את העיניים מהמסכים הרבים שסובבים אותנו. בנתיים זה נראה לנו חלק משגרת היום יום אבל אין ספק שהרצון הבלתי פוסק לצרוך מידע עלול ליצור בעיות של קשב וריכוז ואף מפריע לבצע פעולות פשוטות ללא הסחת דעת של אחד המכשירים.

מתמחה בגמילה מטכנולוגיה

אין תמונה
מי רוצה להיגמל מסמארטפון?
המגזין ביזנס אינסיידר דרג את המקצועות המבוקשים לעשור הקרוב, ביניהם נמצא מי שיפתור את בעיית ההתמכרות, מתמחה בגמילה מטכנולוגיה. אם תהיתם מה פשר העניין, מלבד סדנאות גמילה משימוש במסכים שנפוצים בעולם, בעתיד הקרוב מאוד יהיו בעלי מקצוע שידעו כיצד להרחיק את המכורים הכבדים מהמכשירים הדיגיטליים שסובבים אותם על מנת שיוכלו להתעסק גם בדברים אחרים. נראה כי גם משרד הרווחה מודע לעניין ולפני שבועיים הודיע כי יממן למכורים לאינטרנט מכוני גמילה שיאפשרו להם לחזור למסלול החיים הנורמלי.

מתקני מכשירים סלולאריים

טלפונים סלולריים (צילום: Chris Jackson, GettyImages IL)
כשכולם עסוקים בסלולרי, למתקני הפלאפון יהיה תפקיד חשוב | צילום: Chris Jackson, GettyImages IL
מלבד הצדדים השליליים שבמהפכה הסלולארית נראה כי מדובר בתעשייה שמעניקה לאנשים רבים פרנסה. תחום נוסף שעשוי להתחזק ולהפוך לאחד המקצועות הפופולאריים ביותר הוא מתקני המכשירים הניידים. "היתרון במקצוע הזה הוא שהוא הפך למקצוע מצליח מאוד, אם פעם היה מדובר בחנות קטנה וייחודית לתיקון סלולאריים, היום אנשים רוצים מאוד להיכנס לתחום הזה", מדגיש רענן הס, פסיכולוג תעסוקתי מאתר ייעוץ ההשכלה CheckMe. "לא נדרש שום ידע אקדמי אלא מדובר בלימוד של קורסים קצרים וכמובן חוש טכני לעניין", הוא מוסיף. "עובדים שכירים ירוויחו אמנם מעט אך בעל עסק עצמאי ירוויח מאות שקלים לכל שעת עבודה"

כלכלן סביבתי

כמויות גשם אדירות, סוף השבוע בגוש דן
בעיות במשק המים באחריות כלכלן סביבתי | צילום:
משרד העבודה האמריקאי פרסם בשנה האחרונה את התחזית לצמיחת מקצועות עד שנת 2020, ביניהם כלכלן סביבתי. כלכלה סביבתית מתקשרת לסביבה ירוקה בדגש על איכות הסביבה, אנרגיה ותשתיות. "זה נושא חם שמשליך על החברה כולה ולכן הפך לאחד התחומים המשמעותיים ביותר בשוק", אומר רענן הס. "כיום תחום הכלכלה הסביבתית נמצא בכל תחום אחר, גם מתקשר להנעת הכלכלה קדימה וגם נכנס לתחום המשפטי כמו חקיקה משפטית ותקנות סביבתיות".

בארץ תחום זה אינו מספיק מפותח באקדמיה אך ניתן ללמוד לימודי קיימות במרכז הבינתחומי הרצליה, חוג שנפתח לראשונה בשנת 2012. לימודי הקיימות מתמקדים בתחומי סביבה, חברה וכלכלה. סטודנט שיסיים תואר בקיימות ידע לפתור בעיות סביבתיות בתחומי אקולוגיה, משק אנרגיה, משק מים וכן יהיה שותף בקבלת החלטות בתכנון עירוני ובארגונים השונים.כלכלן סביבתי עשוי להשתכר מעשרות אלפי שקלים לחודש, "כולם מבינים שאיכות הסביבה זה נושא חם", הוא מדגיש.

מנהלי חדשנות

גבר במשרד (צילום: רועי ברקוביץ')
מנהלי חדשנות, אחראים על פיתוח טכנולוגיה חדשה | צילום: רועי ברקוביץ'
העידן המתקדם ממציא גם משרות חדשות שלא היו קיימות כלל קודם לכן, כמו מנהלי חדשנות. חני יעקב, מנכל"ית מנפאואר פרופשיונל מסבירה כי גוברת דרישה למנהלי חדשנות בארגונים שונים במהלך השנים האחרונות. "מדובר בתפקיד נישה שיכול להיות מכמה כיוונים, בעיקר מדיסציפלינות של טכנולוגיה ופיתוח הטכנולוגיה, מתחום השיווק וחקר צרכנים". כיום ניתן לראות מנהלי חדשנות בעיקר בחברות הייטק, חברות מזון וחברות בינלאומיות גדולות. "השכר של מנהל חדשנות נע בממוצע בין 30-40 אלף שקל (ברוטו) לחודש בענף ההיי-טק ו-22-28 אלף שקל ומטה (ברוטו) לחודש בענפים אחרים", מציינת יעקב.

סיעוד עם התמחות בגיל השלישי

איש מבוגר יושב מחזיק את ידה של אישה (צילום: jupiter images)
התארכות תוחלת החיים מגדילה את הצורך במטפלים סיעודיים | צילום: jupiter images
אולי תהיו מופתעים אך לא כל המקצועות קשורים להתקדמות הטכנולוגיה אלא גם קשורים לעליית תוחלת החיים. "הצורך במטפלים לגיל השלישי גדל וכתוצאה מכך מקצועות כמו אחיות או רופאים גרונטולוגיים, הופכים לנדרשים יותר ויותר", מדגישה יעקב. רענן הס מחזק את דבריה ואומר "החברה מבינה שיש הרבה בדידות בזקנה ויש אנשים שירצו להתמחות וללוות אנשים מבוגרים". נראה כי אריכות הימים גורמת לשינוי מחשבתי בחברה, "יש סטריאוטיפ של תפקיד שדורש החלפת חיתולים וצריך להבחין בין מקצוע נחשק למקצוע מבוקש, הרבה אנשים רוצים לעזור ולסייע לזקנים ולכן אנו רואים מגמת התחזקות בתחום".

אנשי מקצוע בתחום הטיפול במידע

 

פסק זמן בעבודה (צילום: Thinkstock)
"בשנים האחרונות יכולות איסוף המידע הלכו וגדלו הודות להתפתחות הטכנולוגיה" | צילום: Thinkstock
בתור צרכני מידע הגדולים ביותר, תחום נוסף שתופס תאוצה הוא אנליסטים ומנתחי נתונים. "בשנים האחרונות יכולות איסוף המידע והנתונים בכל תחום הלכו וגדלו הודות להתפתחויות הטכנולוגיות", מציינת יעקב. תחום ניתוח המידע מתחזק וכל חברה מעוניינת במחלקת מחקר ואסטרטגיה שתנתח עבורה את הצלחותיה וכישלונותיה. "מחלקות השיווק בארגונים ישתמשו יותר ויותר באנליסטים שיווקיים לניתוח התנהגות צרכנים קיימים, יצביעו על הרגלים ויציעו שירותים חדשים". גם בתחומים אחרים ניתן לראות צורך באנליסטים, "בתחומים כגון לוגיסטיקה וניהול מחסנים כבר עושים שימוש נרחב בניתוח נתוני פעילות וכ"ו".

האקר אתי

האקרים צילום גטי (צילום: אימג'בנק/GettyImages)
האקר אתי, יגן על מערכות המחשוב מפני פריצה | צילום: אימג'בנק/GettyImages
"פורבס" דירג אף הוא את המקצועות הפופולאריים ביותר לעתיד הקרוב, ביניהם נמצא המקצוע "האקר אתי". בעידן הדיגיטלי, תפקידם של ההאקרים חשוב מאי פעם במיוחד לאור פרשות הריגול שפורסמו לאחרונה. ההאקרים מחקים את דרך פעולתם של ההאקרים הזדוניים ופורצים לרשת על מנת למנוע פריצה למערכות מחשוב גדולות כמו בנקים, מערכות ממשלתיות ועוד. לפי "פורבס" מדובר במקצוע מבוקש מאוד בשוק שעשוי להגיע למשכורת של 25,000 שקלים בחודש.

מקצועות שהולכים ונעלמים

למרות החידושים והטכנולוגיה המתקדמת שמובילה לקפיצתה במקצועות בשוק הקיברנטי, ישנם מקצועות ובעלי תפקידים שנאלץ להיפרד מהם. אנשי מקצוע שהיו פעם חלק בלתי נפרד מחיינו הולכים ונעלמים בגלל שלעיתים אין בהם צורך בעידן הדיגיטלי או משום שמדובר בתעשיות שהשתכללו עם השנים כמו תעשיית הנעליים והבגדים.

מוציאים לאור

אין תמונה
בעידן הספרים הדיגיטלים, הוצאות לאור מתקשות לשרוד
בימים הקרובים תתקיים ישיבת חירום בנוגע לפיטוריהם של 250 מעובדי קו הייצור של מפעל הנייר בחדרה. אחד הגורמים למשבר בו מצוי המפעל  קשור למצבה של תעשיית הנייר בכללותה, צריכת הנייר בעולם נמצאת במגמת ירידה מתמשכת. המהפכה הדיגיטלית הובילה לתעשיות השונות שהשתמשו בנייר להשתכלל וחלקן התאימו את עצמם למציאות העכשווית. תעשיית הספרים המציאה את עצמה במתכונת הדיגיטלית כמו קריאה באייפד ובספרים דיגיטליים (E-Book) והוצאות לאור נאלצות להתמודד עם מאזן הפסדים ותעשייה שלמה שפחות אנשים מעוניינים להנות ממנה.

צלמים

צלם מצלם במצלמתו (צילום: RUBEN M RAMOS, Shutterstock)
"הטכנולוגיה מאפשרת לכל אחד להיות צלם" | צילום: RUBEN M RAMOS, Shutterstock
לא ניתן להספיד את תעשיית הצילום כה מהר, אך ברור לכולנו שהיא שינתה את פניה מן הקצה אל הקצה. היום כל נער עם סמארטפון הופך לצלם מן השורה הראשונה, מעלה תמונות לאינסטגרם וזוכה לאלפי לייקים. כל אחד מאיתנו יכול לתעד רגעים היסטוריים ואומנותיים הודות לכך שהוא נמצא עם המכשיר הנכון ובזמן הנכון ואיכות הצילום  כמובן, לא רעות בכלל.

"הטכנולוגיה מאפשרת לצלם בקלות באמצעות המכשיר הסלולארי וזה הופך למשהו זמין לכל אחד", מסביר הס. "אולי יישארו צלמים מומחים בודדים אך אנחנו רואים שחנויות הפוטו למיניהן הולכות ונעלמות להן". למרות זאת, הוא מעלה נקודת אור אחת, "הטכנולוגיה אולי מקלה על הצלמים לעתיד אך יש טביעת עין שאני מאמין שלא כולם יצליחו להגיע אליה".

"אי אפשר להגיד שתחום הצילום הולך ונעלם", מציין עופר מתיתיהו, צלם אירועים, "זה נכון שיש יותר תחרות אך האיכות של האייפון ממש לא מתקרבת לאיכות של מצלמה", הוא מדגיש. "המקום של הסטודיו בכבודו מונח, זה נכון שהיום המצלמה נגישה אבל לצלמים יש עבודה רבה". מי שכן סובלים מהמהפכה הטכנולוגית לדבריו הם צלמי העיתונות, "הטכנולוגיה זמינה בכל מקום והתמונות מופצות במהירות במייל האדום, דבר שהופך את התמונות לנגישות אך פחות איכותיות", הוא מדגיש.

ממייני דואר

דואר ישראל גם השנה בצמרת התלונות (צילום: חדשות 2)
מתי שלחתם מכתב לאחרונה? | צילום: חדשות 2
עוד תחום שהולך יד ביד עם תעשיית הנייר, הוא תעשיית הדואר בעולם. קבלת מכתבים בתיבת הדואר ירדה הודות לאפשרות לשלוח הודעות וחשבונות תשלום בדואר באלקטרוני. היום כל ההתנהלות היומיומית מתנהלת באמצעות מסך המחשב וההליכה לסניף הדואר נתפסת כמשהו מיושן וארכאי. כתוצאה מהפער הדיגיטלי, חברות דואר בעולם נאלצות להמציא אופציות סלולריות ואינטרנטיות חלופיות. תפקידם של ממייני הדואר ילך ויעלם, אין צורך כבר בבני אדם שיושבים וממיינים את אלפי המעטפות הן בשל הירידה בתחום והן בשל המכשור האוטומטי שאחראי על ביצוע מטלות אלו.

שענים

חמישייה 2.12, שעונים (צילום: www.pbteen.com)
האם תקנו שעון חדש או תתקנו את הישן? | צילום: www.pbteen.com
גם המקצועות הפחות מודרניים שנעשים בזכות "עבודת כפיים עדינה" לאט לאט נעלמים ממפת התעסוקה הישראלית. כמעט ולא נותרו חנויות של שענים שכל תפקידם הוא לתקן את שעונכם ולדאוג שצליל הטיק טק ישוב לפעול כסדרו. היום כל בעל מקצוע לא יכול להסתפק בתיקון שעונים אלא מחזיק בחנות שלמה של מכירת שעונים חדישים ועכשוויים.  

"רב הלקוחות מתקנים את השעונים אצל החברה", מסביר עידן לוסקי, בעל חנות שעונים ושען במקצועו. "היום אנשים לא קונים שעון ל-20 עד 30 שנה, פעם השעון היה מזהב וזו הייתה קנייה חד פעמית היום הוא מורכב משילוב של פלדות".

לוסקי מודה שהיום כמעט ולא קיימים שענים, "בכל עיר יש מבחר של לכל היותר 2-3 שענים". הרגלי הקנייה של שעונים שונים מבעבר, "היום אשה אוהבת להחליף שעון כל שלושה חודשים ואת השעון הישן היא זורקת בארון". למרות זאת, מודה לוסקי שעדיין תיקון שעון משתלם לעומת קניית שעון חדש, "אבל אין מה לעשות, זה תחום שהולך ונכחד, כמו נגרים, צורפים, סנדלרים וכ"ו".