האם אתם מנסחים את המייל עוד ועוד עד שאין בו כבר צורך? האם הדו"ח שלכם מושלם אמנם, אך הגשתם אותו באיחור? אתם מעידים על עצמכם שאתם פרפקציוניסטים באמת ולא כי שאלו לחיסרון שלכם בראיון עבודה?

להבדיל ממה שניתן לצפות, פרפקציוניזם בעבודה יכול להיות מכשול לא קטן ועלול לגרום לבעיות. שכן, מתברר שאחת הסיבות המרכזיות לירידה בפרודוקטיביות היא דחיינות, ואחת הסיבות המרכזיות לדחיינות היא פרפקציוניזם.

נתחיל בהגדרה: מהו פרפקציוניזם בכלל?

ציפייה בלתי ריאלית שהדברים יהיו מושלמים. זה הופך את החיים שלנו ושל הסובבים אותנו לבלתי נסבלים. גם אם יש לנו המון דברים שהולכים ממש טוב בחיים שלנו, והמון תחומי חיים שאנחנו מרוצים מהם, יש לנו נטייה לעשות "זום אין" דווקא על התחום שבו לא הולך לנו טוב, כפי שהיינו רוצים. מחקרים מראים שבממוצע גברים דואגים בקשר לסוגיות שונות 3 פעמים ביום, בעוד נשים דואגות 12 פעמים. פרפקציוניזם גורם למתח והמתח גורם לאזור במוח שאחראי על היצירתיות, לצאת מכלל תפקוד.

מישהו שהוא ממש פרפקציוניסט עלול לסבול ממגמת הקצנה – גם כשהוא עושה משהו היטב, הוא ירגיש שהוא מוכרח להפיק תוצאה טובה יותר בפעם הבאה, ותוצאה טובה אפילו יותר בפעם שאחריה, וכך עד אין סוף. מחקרים הראו שפרפקציוניסטים נוטים לצרוך סמים ואלכוהול, ו – כמה לא מפתיע - נמצא מתאם גבוה בין פרפקציוניזם לדיכאון.

ונחזור להגדרה היבשה; ישנם 2 סוגי פרפקציוניזם שנעים גל גבי ספקטרום:

אדפטיביים - הסטנדרטים הגבוהים של הפרפקציוניסטים האדפטיבים מעוררים בהם מוטיבציה. הפערים בין המצוי לרצוי, בין המציאות העכשווית למטרות שהציבו – אינם פוגעים בערך העצמי שלהם.

לא אדפטיביים – הפרפקציוניסטים שאינם אדפטיביים חשים לחץ מתמיד להגיע ליעדים שאינם ריאליסטיים. הפרפקציוניזם שלהם גורם להם לדחיינות, לחרדה ולפעמים אפילו לדכאון.

אז איך מתגברים על פרפקציוניזם בעבודה?

הכירו במציאות

איך להתגבר על פרפקציוניזם בעבודה
זאת לא משפחה אמתית. זו תמונה ממאגר תמונות אילוסטרציה - קצת כמו הפיד שלכם. | צילום: kateafter | Shutterstock.com
ראשית, זכרו שהחיים של כולם נראים מושלמים בפייסבוק או באינסטגרם; המתכון תמיד מצליח בפעם הראשונה, הילדים לא רבים באוטו בדרך לראות כלניות בדרום ועסקאות נסגרות בסטטיסטיקה של 100%. או שלא?

אל תפלו בפח. הרשתות החברתיות לא משקפות את המציאות, במקרה הטוב הן אולי מנציחות פריימים אקראיים, שהתכתבו עם הרצונות האוטופיים שלנו. זה הכל.

הערכת חסר

איך להתגבר על פרפקציוניזם בעבודה
שבו עם אנשים שעשו את זה בעבר, וכך תוכלו להעריך את מצבכם נכון | צילום: kateafter | Shutterstock.com
אנחנו נוטים שלא להעריך נכונה את הקשיים, הזמן או האנרגיה שנזדקק להם לביצוע. כאן, המודעות לנטייה האנושית להערכת חסר יכולה לסייע. אם היינו מעריכים נכונה את הזמן והאנרגיה, ואולי גם הכסף הנדרש להוצאת דבר מה לפועל, ייתכן שלא היינו נשברים או נלחצים ברגע שהקושי או העיכוב הראשונים היו מופיעים. אם נסתכל על הקשיים שלנו, העיכובים או משך הזמן והאנרגיה שנדרשים להוצאה לפועל, כדבר טבעי ולא כחוסר יכולת שלנו – הסיכוי שלנו להצליח יהיה גדול יותר משמעותית.

לכן, מומלץ לדבר עם אנשים שהוציאו פרויקטים דומים לפועל, על מנת להעריך טוב יותר מה נדרש לשם כך (כמה זמן? כמה אנרגיה? אילו אתגרים צפוי שנתקבל בהם בדרך?). כך הפער בין הדמיון שלנו לבין המציאות יקטן, ובהתאמה גם התסכול שלנו.

פעילות פיזית או מדיטציה

איך להתגבר על פרפקציוניזם בעבודה
צאו לריצה. זה יעזור לכם להפיג מתחים. | צילום: kateafter | Shutterstock.com
ידוע הרי שפעילות גופנית עוזרת להפחתת חרדות ומתח, וכשאלו יתמעטו תרד גם רמת הפרפקציוניזם.

להתאמן ב"טוב מספיק"

איך להתגבר על פרפקציוניזם בעבודה
זה פרצוף של מישהי שלא מרוצה מהתוצאה - זה בדיוק הזמן להתאמן ב"טוב מספיק" | צילום: kateafter | Shutterstock.com
לחשוף עבודה שלנו שאיננה מושלמת אלא "טובה מספיק", היא מיומנות נרכשת. אבל אל תדאגו, זה נהיה קל מפעם לפעם. כדי לשפר את המיומנות הזאת, נסו לחשוף עבודה שאיננה מושלמת, והציבו לעצמכם מטרה להשתפר רק באחוז אחד בכל פעם.

קבעו לעצמכם דד ליין

איך להתגבר על פרפקציוניזם בעבודה
לעמוד בדד ליין שהצבתם יותר חשוב מלשכתב מחדש את הכותרת של המייל | צילום: kateafter | Shutterstock.com
גם המומנה עליכם לא הגביל אתכם בזמן, קבעו בעצמכם דד ליין ריאלי לביצוע המשימה והקפידו לעמוד בו (אחרת זה לא שווה כלום). אתם יכולים להיעזר בחבר שינדנד לכם ויבטיח שתעמדו בדד ליין.

לא להשוות למאסטר

איך להתגבר על פרפקציוניזם בעבודה
הוא המאסטר של האקסל במשרד - אז למה אתם משווים את עצמכם אליו? | צילום: kateafter | Shutterstock.com
אל תשוו את עצמכם לפנומנים בתחומכם. למעשה, אל תשוו את עצמכם לאף אחד אחר. ואם אתם כבר מתעקשים לערוך השוואות עשו זאת רק לעצמכם – למי שהייתם בתקופה קודמת או בשלב קודם.

להשוות למטה

איך להתגבר על פרפקציוניזם בעבודה
יחסית אליכם, נראה שעליו עובר יום הרבה יותר גרוע | צילום: kateafter | Shutterstock.com
שמתם לב שכשאנחנו משווים את עצמנו לאחרים, אנחנו תמיד בוחרים מישהו שבאותו תחום טוב מאיתנו?

לכן, בפעם הבאה, בחרו מישהו שפחות מכם – פחות חטוב, פחות מצליח בעבודה, הורה פחות טוב בעיניכם, או כל קטגוריה אחרת שתעזור לכם להבין שמצבכם בסך הכל לא רע בכלל.

הוקרה

איך להתגבר על פרפקציוניזם בעבודה
לא סתם רוחניקיות בשקל - הכירו והוקירו גם את הרגעים הקטנים בחיים | צילום: kateafter | Shutterstock.com
יש מיליון מחקרים בנושא. אפשר גם למצוא מאפיינים לכך בכל הדתות עוד משחר הימים. אם אתם לוקחים דקה ביום להכיר בדברים הטובים בחיים שלכם, אתם מגבירים את יכולת הביצוע שלכם, את התוצאות העסקיות שלכם, ואת האושר שלכם באופן כללי. הכירו והוקירו.

מילה טובה

איך להתגבר על פרפקציוניזם בעבודה
"והוא אמר בדיוק אותו דבר, בדיוק אותו דבר" | צילום: kateafter | Shutterstock.com
ובהמשך ישיר; תנו לעצמכם מילה טובה מדי פעם. פשוט מצאו משהו טוב לומר על עצמכם. כל בוקר. מול המראה.

הכותבת היא יועצת, מאמנת עסקית ומומחית בתחום של ניהול זמן