פאטינה ג'אבר, 33, גדלה כל חייה בכפר הבדואי סאלמה. לאחר שסיימה את לימודיה בבית ספר תיכון,  החלה לעבוד בכל מיני עבודות מזדמנות כדי לעזור למשפחתה, מכיוון שהמצב הכלכלי בבית לא היה נוח. אחת העבודות שעסקה בהן פאטינה כד לפרנס את משפחתה היתה כחדרנית בבתי מלון. לפני כשנתיים היא הגיעה למלון מטיילים מלכיה, שם לא נשארה אדישה למה שקורה במטבח ולאחר שיחה אמיצה עם מנהל המלון, חייה השתנו מן הקצה אל הקצה.

"הייתי חדרנית חודשיים- שלושה במלון. כל פעם שעברתי בחדר האוכל משהו הפריע לי בעין - הסידור של הסלטים, סוגי הסלטים, המאכלים השונים שהוגשו" היא מספרת. יום אחד היא החליטה לגשת למנהל המלון ולשתף אותה בהרגשתה, "החלטתי לייעץ לו קצת ממה שאני למדתי בבית. הכנתי לו כמה סלטים והוא והצוות ממש התלהבו" במלון החליטו לאמץ כמה מסוגי הסלטים ואפילו קראו לאחד מהם על שמה- 'סלט פאטינה'. "כשאורחי המלון התחילו להחמיא ולבקש מתכונים, ידענו שזה כאן כדי להישאר. קידמו אותי להיות מנהלת המטבח ולהדריך בשאר מלונות הרשת כיצד להכין את המנות שלי".

עד אז הרקע של פאטינה בבישול הסתכם במה שלמדה בבית אמא, עוד מגיל קטן היא נמשכה לבישולים והיתה עוזרת לאמה  לא מעט במטבח תוך שהיא סופגת ממנה את המתכונים והטכניקות למנות יוצאות הדופן של המטבח הבדואי. אך עד לאותו מקרה ג'אבר התייחסה לבישולים כתחביב ותו לא.

"אמא שלי מאוד התרגשה" אומרת ג'אבר. "היא תמיד אמרה שהייתי טובה בבית בבישולים ושעזרתי לה המון אבל מעולם לא היא ולא אני תארנו לעצמנו שזה יהפוך למקצוע שלי. כיום היא מבקשת ממני מתכונים כי למעשה, שדרגתי המון מתכונים שלה. יש הרבה מנות שנתתי להם טוויסט מסוים ואנשים הגיבו לזה בהתלהבות יתרה".

"מעולם לא הרגשתי התנשאות"

הקידום, היא מספרת, העניק לה תחושת ביטחון גדולה. "בסופו של דבר אני יודעת שאני מאכילה מאות אורחים ומדובר כאן באחריות עצומה. עצם העובדה שאני אחראית על מה אנשים אוכלים גורם לי לבדוק את עצמי 10 פעמים לפני כל הגשה ולדעת שאני עומדת מאחורי כל זה. העובדה שסמכו עלי, ללא ניסיון, למעמד כזה, עושה לי מאוד טוב ברמה האישית וברמה המקצועית".

פאטינה ג'אבר (צילום: טל פינקלשטיין)
צילום: טל פינקלשטיין

יש מי שיחשבו שעצם ההחלטה של פטינה לגשת ולדבר עם מנהל המלון היא מעשה אמיץ למדי, אך מפיה הוא נשמע כמעט ברור מאליו, "אין כאן תחושה של היררכיה במלון. אני חושבת שבגלל שבתי המלון ברשת מאופיינים באווירה משפחתית נטולת אגו, מעולם לא הרגשתי התנשאות על כך שאני חדרנית והוא מנהל מלון. הרגשתי תמיד שמדברים איתי בגובה העיניים, והבנתי שיש כאן הזדמנות לייעול  של המטבח וגם הזדמנות אישית בשבילי, איך אומרים? מי שמאמין לא מפחד. אני מאוד מאמינה שהשמיים הם הגבול ויצירתיות היא המפתח להצלחה".

ואיך הגיבו הקולגות לקידום המפתיע? גם כאן ג'אבר מציירת אידיליה מפתיעה, "אני במקרה ראיתי הזדמנות והחלטתי לנצל אותה לטובתי ולטובת המלון. החברות שלי החדרניות מאוד שמחות בשבילי ועד היום הן מגיעות לאחר משמרת ומתפנקות אצלי במטבח. לפעמים הן גם עוזרות לי עם רעיונות שלהן למתכונים והתחושה של הפירגון מאוד ניכרת לעין".

מעבר לקידום ולהזדמנות המקצועית, פאטינה בעיקר שמחה שאנשים רבים אוכלים מהאוכל שלה ונהנים ממנו. "כשלקוחות מחמיאים על מנות שלי אני בעננים. במיוחד כשבאים אלי בסוף הארוחה ומבקשים ממני מתכון, זה עושה לי את כל היום. אני נוהגת לטייל בין השולחנות ולבדוק תגובות של אורחים, בכלל בעיני ביקורת או פידבק זה דבר מאוד חשוב".

למרות ההצלחה והסיפוק הרב בעבודה במטבח, לג'אבר מתברר, יש מטרה אחרת לגמרי בחיים – "החלום הגדול שלי הוא לעשות תואר בחינוך. אני מאוד רוצה לעסוק בהוראה, ותמיד רציתי ללמוד", היא מספרת. אך עד היום לא התאפשר לה בשל המצב הכלכלי בביתה, דווקא ההזדמנות שקיבלה כאן, להפוך את התחביב שלה למקצוע, היא זו שתעזור לה סוף סוף להגשים את חלומה. "בעוד כמה שנים אני מאמינה שאני אקבל מחמאות על שיטות ההוראה שלי ופחות על הבישולים. לפחות אני מאחלת לעצמי את זה".