שינוי במודלים עסקיים, משרות שנסגרות ואחרות שנפתחות, דיגיטציה של שירותים שונים, הם רק חלק מהשינויים הצפויים לנו בעשור הקרוב בעולם התעסוקה. "ארגונים שלא ידעו לעשות את השינויים הנדרשים, שלא יתאימו את עצמם למגמות של התייעלות ותחרותיות, שלא יביאו צעירים לעולם קבלת החלטות עסקיות, יישארו מאחור", אומרת מלי אלקובי, מומחית בחוויית עובד בעולם העבודה העתידי, אז אילו שינויים יאפיינו את עולם התעסוקה בעשור הנוכחי?

1. Human first

בשנת 2016 הפורום הכלכלי העולמי הכריז על מהפכה תעשייתית - רובוטים, הדפסות בתלת מימד, מכוניות אוטונומיות, רחפנים ועוד, שנכנסים לכל תחום בעקבות אותה מהפכה הולכים להעלים חלק מהמשרות, ויגזרו שינויים מרחיקי לכת על משרות אחרות. "יש חלקים שלמים של משרות כמו רפואה ועריכת דין שטכנולוגיה תחליף אותם", אומרת מלי אלקובי, "ההיסטוריה אומרת שהמהפכות הקודמות הביאו בסופו של דבר יותר משרות חדשות, ואנו מקווים שזה יקרה גם הפעם. חוקרים בתחום טוענים שזה אכן מה שיקרה אך ישנם קולות פסימיים הטוענים שזו פעם ראשונה בהיסטוריה שיש מקצועות אינטליגנטיים שמוחלפים על ידי רובוטים. ביפן לדוגמה, רובוטים בבתי אבות מגישים עזרה פסיכולוגית. הבינה המלאכותית הביאה לכך שקיימות טכנולוגיות שיודעות לקבל החלטות יותר טובות מבני אדם".

 Verbit  למשל, היא חברת תמלול טכנולוגית אשר משתמשת בבינה המלאכותית (AI) בשילוב עם בינה אנושית (HI) על מנת לספק פתרון חכם ומהיר לתמלול מקצועי. הטכנולוגיה של Verbit מיושמת אצל למעלה מ-150 לקוחות מתחומי האקדמיה והמשפט, בשפות אנגלית, ספרדית, גרמנית ורוסית. בין לקוחותיה נמצאות האוניברסיטאות הגדולות בעולם ביניהן, הרווארד, סטנפורד, לונדון ביזנס סקול,  ועוד, על מנת להנגיש שיעורים לתלמידים לקויי שמיעה. מחד, טכנולוגיה כמו זו שמייצרת החברה תחליף משרות אנושיות רבות כמו לדוגמה מתמללים בבתי משפט, ומאידך, חברת VERBIT נעזרת במתמללים אנושיים כדי להגיע לרמת הדיוק הגבוהה ביותר (FINE TUNING) , וכך יוצרת משרות לכ15,000 מתמללים בלמעלה מ-30 מדינות ברחבי העולם. מודל העבודה של המתמללים מאפשר להם לקבל הכנסה קבועה בהתאם ליכולותיהם, ומכל מקום בעולם בו הם מחוברים למחשב.

מלי אלקובי (צילום: רמי זרנגר)
מלי אלקובי | צילום: רמי זרנגר

הטרנד של Human First לא נוגע רק ברובד העסקי אלא גם בשאלות של אתיקה ומוסר. "היה על זה האקתון שלם באירופה, מנכ"לים מארגונים שונים התכנסו כדי להבין איך אפשר לדאוג לעובדים שלהם כדי שיישארו רלוונטיים", אומרת אלקובי, "הטכנולוגיה תוזיל עליות לעסק אבל לצד זה יש לעשות הסבה מקצועית או שדרוג מיומנויות לעובדים שהטכנולוגיה תחליף את תפקידם. בטויוטה לדוגמה זיהו 200,000 עובדים שעלולים להיות פחות רלוונטיים, ונתנו להם אפשרויות ללמוד קורסים על חשבון החברה כדי לתת להם כלים נוספים שישאירו אותם בארגון. בטווח הרחוק זה מעגל שאי אפשר להתעלם ממנו, אם הרבה עובדים ייצאו ממעגל העבודה, ומעגל העוני יגדל, כוח הקנייה יקטן".

2. ללמוד וללמד איך לעבוד עם רובוטים

השיחות שאנחנו מנהלים עם סירי, הם סוג של שעשוע אבל בשנים הקרובות הם יהפכו להיות הרבה מעבר למשחק. רובוט שמשמש כאח בבית חולים המסייע לרופא במהלך ניתוח  - זו סצנה שתהפוך להיות יותר ויותר שגרתית. אך כדי להשתמש בהם, יש ללמוד את המיומנות הנדרשת  ולדעת כיצד לתקשר עם הרובוטים. מספר חברות בעולם אף הכניסו למפעלים בוס רובוט אשר נותן הוראות לעובדים. "יש לזה משמעות גדולה, ביום מן הימים רובוטים יפטרו בני אנוש" אומרת מלי אלקובי, "בעולם העבודה העכשווי התקשורת הזו קיימת – בוטים של צ'אטים, זו תקשורת שונה וצריך כלים להתמודד איתה משום שיהיו כל מיני באגים. בנוסף, אני מאמינה שנושאים כמו הטרדות מיניות יחזרו שוב, רובוטים שנראים אנושיים ומעוצבים יפה יוטרדו מינית, כיום קיימת קהילה גדולה של אנשים שמנהלים יחסים עם רובוטים. כפי שזה נראה, הטרדות יגיעו הרבה יותר מהר לשיחות שימוע כי הרובוטים יהיו מתוכנתים לזה. זו היא רק דוגמה אחת לסיטואציות מעניינות שנצטרך ללמוד איך להתמודד איתן".

עבודה עם רובוט (צילום: YAKOBCHUK VIACHESLAV, shutterstock)
ביום מן הימים רובוטים יפטרו בני אנוש | צילום: YAKOBCHUK VIACHESLAV, shutterstock

3. גיג אקונומי פנים ארגוני - כלכלת השיתוף

"כלכלת שיתוף היא טרנד שהתפתח בשנים האחרונות. בפייבר לדוגמה אפשר לייצר שיתוף פעולה מורכב כמו פרויקט שעבורו שוכרים צוות המורכב מעורך תוכן, מעצב ומפתח קוד שנמצאים במקומות שונים אך אמורים לעבוד אחד עם השני. היום מדברים בארגונים על ייצור כלכלה שיתופית פנים ארגונית, כלומר עובד בארגון שיעניק שירות או מנטורינג לעובד אחר בתחום כישוריו שאינו קשור בהכרח לארגון ולתפקיד שלו בארגון. זוהי למעשה פלטפורמה חדשה לגיוון, לפיתוח אישי ולנטוורקינג. כלכלת שיתוף פנים ארגונית חוסכת כסף לארגונים, כי לא מתגמלים את העובד בתשלום, כפי שהיו עושים אילו שכרו אנשים מחוץ לארגון. לצורך כך חלק מהארגונים עורכים מיפוי של כישורים. בעתיד, נראה שזה יתפתח לכיוון של הגדלת שכר כי דור ה-Z לא ימשיך לעשות דברים ללא תגמול. עם זאת, זה עדיין יחסוך כסף לארגון ויחזק את שימור העובדים".

4. מנטורינג הפוך ו-Shadow Board  

בחברות מסוימות שבהן יש הנהלות שמקבלות החלטות מדור ה-X או מדורות קודמים, ייצרו הנהלות מקבילות - Shadow Board  - שיורכבו מצעירים מדור ה-Y ומדור ה-Z. מדובר באנשים צעירים ומוכשרים המייעצים להנהלה בנוגע לקבלת החלטות עסקיות. אלקובי נותנת כדוגמה לכך את רשת בתי המלון הצרפתית ACCOR, שיצרה תכנית שמטרתה לחבר את הצעירים לבכירים בארגון ולקבל ייעוץ רלוונטי ועדכני. "ב- ACCOR כמו בכל בתי המלון בשנים האחרונות יש תחרות לא פשוטה מול RBNB. במשך מספר שנים הם ניסו להביא פתרון, אך רק אחרי שיצרו בורד צללים מצוות טאלנטים מדור ה-Y וה-Z הצליחו במשימה. ה-Shadow Board  חשבו על פתרון גאוני שהגדיר מחדש את תחום האירוח. הם דיברו על כך שקיים בעולם טרנד של נוודים עובדים – אוכלוסייה הולכת וגדלה שאין לה פתרון של מגורים. אותה אוכלוסייה מחפשת לישון במקום לא יקר, שיהיה לה מרחב עבודה, ומרחב מחייה הכולל שיעורי יוגה וספורט. הנוודים העובדים יכולים להתפשר על מגורים עם אנשים נוספים בחדר, כל עוד מדובר בספייס שהוא מעוצב ויש לו שיק. היום ארגונים שלא ידעו להביא צעירים לעולם קבלת החלטות עסקית יהיו אבודים", אומרת מלי אלקובי. הטרנד המשלים - מנטורינג הפוך – מבוסס על צעירים בארגון שעושים מנטוריג הפוך לבכירים בפגישות של אחד על אחד, הם מלמדים אותם מה זה סטורי ובאילו אפיקים ניתן להשתמש בו, איך לעשות סטורי טלינג ולא לשעמם קהל".

כל מה שרציתם לדעת על יועצים אסטרטגיים (צילום:  g-stockstudio, shutterstock)
כלכלת שיתוף ומנטורינג | צילום: g-stockstudio, shutterstock

5. Space and Remote Work

"נושא הספייס ועבודה מרחוק הולך לגדול בצורה משמעותית", אומרת מלי אלקובי, "בארץ הפקקים לא הולכים להיעלם וגם הרצון של דור ה-Y ודור ה-Z לעבודה גמישה ידחקו ארגונים להעסיק אנשים בעבודה מהבית או קרוב לבית – כלומר לעובדים בארגון ירכשו לדוגמה מנוי לעבוד בספייס משותף ליד מקום מגוריהם". גם אם הדור הנוכחי לא מגיע למשרד כדי לעבוד, הוא עדיין מעדיף בהיבט הפרודוקטיבי לצאת מהבית ולעבוד. העובדים מחפשים אחר טכנולוגיה נוחה, נגישות לאוכל בריא ומפגש חברתי.
"פן נוסף של עבודה מרחוק הוא העסקה של אנשים שגרים בחו"ל. חברת פייבר יצרה הזדמנויות להעסיק אנשים מרחוק כדי לחסוך כסף לארגונים. מגמות של התייעלות ותחרותיות בשוק העבודה, ידרבנו חברות להעסיק אנשים מרחוק, כמו גם מיומנויות שונות שלא ניתן יהיה להשיג בסביבה. יש תחומים חדשים שמעט מאוד אנשים יודעים אותם כמו לדוגמה
Deep Learning – ייצור של תוכנה שלומדת נתונים ומסיקה מסקנות. בתחומים של AI ו- Deep Learning  יש הרבה מאוד משרות פתוחות במקומות עבודה לעומת מעט מאוד אנשים שיש להם את הידע".