בשעה טובה סיימתם את התואר או את הקורס שהכשיר אתכם לתפקיד, עברתם את המבחנים המסכמים, חיפשתם את המשרה המושלמת שתתאים בדיוק לפוטנציאל שלכם ואחרי ששלחתם קורות חיים לבלי היכר, עתיד הקריירה שלכם מתנקז כולו לרגע אחד – ראיון העבודה.

אלא שאם חשבתם שקראתם כבר את כל הטיפים האפשריים לקראת הרגע הגדול, ואתם מוכנים לכל מרכז הערכה שיקרה בדרככם – כדאי שתדעו שגם עולם הקבלה לעבודה עובר בתקופה האחרונה הרבה שינויים וחידושים.

לאחרונה, יותר ויותר חברות מחליטות לוותר על "טקס הקבלה" המסורתי של ראיון עבודה שגרתי ומרכזי הערכה שונים, ומחפשות דרכים אמינות יותר, ובעיקר יצירתיות יותר, לגלות מי אתם באמת וכמה אתם אכן מתאימים לתפקיד. בכל זאת, לא חשבתם שמישהו מאמין שהתכונה הכי גרועה של כולם היא פרפקציוניזם.

לפני למעלה מעשור נכנס לתחום הייעוץ הארגוני וההשמה הקונספט שלODT  (Outdoor Training – סדנאות חוויתיות לשטח). בעזרת מתודות שונות של אתגרי בשטח, ניסו הממיינים לדמות מצבים של התמודדות עם סיטואציות אמתיות בחיי העבודה. ובעוד יש מי שיפקפקו בשיטה ויטענו שיכולות אילתור בתנאי שדה לאו דווקא מעידות על יכולות משרדיות ("אם אני לא יודעת להקים מדורה מזרדים, זה לא אומר שלא אדע להתמודד עם חשבונית שחזרה"), יש מי שבחרו לעדכן אותה ברוח התקופה ולהכניס את "חדרי הבריחה" למערך ראיונות העבודה.

מחוויה של מבחן לחוויה של משחק

אחת הדוגמאות לתהליך קבלה חדשני היא חברת בזק בינלאומי, בה עובדים בימים אלה מפורמט של מרכז הערכה לפורמט של חדר בריחה בכל מה שקשור למיונים למוקדי השירות, המכירה והתמיכה.

המועמדים שמוזמנים לריאיון בחברה מגיעים בעצם למשחק, בו הם צריכים לפצח משימה יחד עם פרטנרים נוספים. לדברי החברה, חידוש הפורמט המיושן נובע מהצורך בהתאמה לשוני בין הדורות: "השינוי הגדול ביותר הוא המעבר של חוויית המועמד מחוויה של מבחן לחוויה של משחק", מסבירה טלי לאל, מנהלת מחלקת גיוס של בזק בינלאומי, "בחוויה כזאת המועמד מרגיש נוח וחופשי להשתתף ולקחת חלק פעיל. מועמדים שעברו את החוויה סיפרו שנהנו מהתחושה שיש להם מטרה משותפת ורצון עז להצליח ולפצח את המשימות כצוות, זאת בשונה מימי עיון אחרים בהם הרגישו שהם צריכים להתחרות אחד בשני".

טלי לאל, מנהלת מחלקת גיוס של בזק בינלאומי (צילום: באדיבות בזק בינלאומי)
טלי לאל, מנהלת מחלקת גיוס של בזק בינלאומי | צילום: באדיבות בזק בינלאומי

"המועמדים סיפרו שהיו דרוכים להשגת היעד ואימצו את כל החושים שלהם על מנת להשיג אותו מוסיפה לאל, "למעשה מדובר בדרך בה המועמדים נהנים ומרגישים שהם במשחק עם חברים - ובמקביל האישיות האמיתית שלהם באה לידי ביטוי".

גם בחברת "ביטוח ישיר" עושים שימוש בחדר בריחה על מנת לאבחן את המועמדים, ומעמידים אותם מול שלל משימות, תרחישים וחידות באווירה אתגרית במיוחד. המועמדים מוזמנים לשחק את המשחק כל הדרך כחלק מהקבלה לתפקיד. גם שם המועמדים שהתנסו בחדר הבריחה מעידים על חוויה מלאת אדרנלין וסיפוק. זאת במקביל לצד האבחוני בו החברה רואה את המועמדים מזווית אחרת, שמוסיפה ממד משמעותי לאבחון.

"מאפשר לקצר ולייעל את התהליך"

אם לא מספיק הרעיון היצירתי של חדר הבריחה, בבזק בינלאומי הוסיפו ובנו ממשק למועמדים, המזכיר את הממשק של נטפליקס – בו מתורגמים שיעורי ההכשרות ולימוד החומר המקצועי לסרטונים קלילים, נגישים ופשוטים איתם יכול העובד ללמוד ולהתמקצע. הממשק זמין עבור העובדים 24/7 באמצעות אפליקציה, כך שהעובדים יכולים ללמוד ולתרגל את העבודה בכל זמן שנוח להם, מה שתואם את דרישות אורח חייהם של דור ה-Z.

ואם כבר מדברים על דור ה-Z וטכנולוגיה, גם בחברת "טבע" ברוסיה החליטו לקחת את תהליך הקבלה לעבודה צעד אחד קדימה ולחסוך בכוח אדם עם רובוט שנקרא "רובוט ורה" – צ'ט רובוטי שתפקידו להתקשר לראיין מועמדים לסינון ראשוני, אחרי שהוא ממיין כמויות עצומות של קורות חיים המגיעים לחברה, באמצעות אלגוריתם חכם שמוגדר בו.

בארץ משתמשים בו לתהליך סינון ראשוני של ראיונות מצולמים בוידאו; המועמד בעצם מקבל מקבץ שאלות למייל ומצלם את עצמו עונה על השאלות, ואת הוידאו הוא שולח בחזרה אל הרובוט. מעבר לעובדה שזה חוסך את הצורך בהקצאת מראיין, יש פה גם עניין של נוחות וזמינות עבור המרואיין, שיכול לבצע את הריאיון הראשוני בכל זמן, בכל מקום ומכל מכשיר, ובנוסף גם לקבל מידע על התפקיד.

"השימוש באמצעים טכנולוגיים לגיוס עובדים מקנה למועמד חווית גיוס ידידותית ונעימה", מספרת אתי רייכנשטיין, מנהלת גיוס בטבע ישראל ושווקים מתפתחים, "כחברה גלובלית שמגייסת בכל העולם, אנחנו משתמשים בפתרונות מגוונים בהתאם לתרבות ולצרכים המקומיים. יצירתיות וחדשנות הם חלק מערכי החברה, והשילוב של טכנולוגיה בתהליך הגיוס מאפשר לנו לייעל ולקצר את התהליך ומבטיח מיון מועמדים איכותי ומהיר". 

אתי רייכנשטיין, מנהלת גיוס בטבע ישראל (צילום: סיון פרג', יחסי ציבור)
אתי רייכנשטיין, מנהלת גיוס בטבע ישראל ושווקים מתפתחים | צילום: סיון פרג', יחסי ציבור
 

מתי בפעם האחרונה התראיינתם אצל רובוט?

ומה לגבי אפליקציות גיוס? גם חיה כזאת כבר יש. דוגמא לכך אפשר למצוא בחברת "לאומי קארד" שמאפשרת להגיש מועמדות ללא קורות חיים על ידי אפליקציה לעובדים, אפליקציות גיוס ואתרי דרושים.

בחלק מהמשרות משתמשים בחברה באפליקציית webcand לביצוע ראיון אישי מצולם מהבית, בו המועמד מצלם את עצמו בזמנו החופשי. גם כאן מעבר לנוחות של המרואיין החוסכת זמן, ולעיתים גם מבוכה, מבחינת המראיינים מדובר בכלי שמיעל את התהליך, מכיוון שבסופו של דבר הם פוגשים פרונטלית רק את המועמדים המתאימים ביותר. עוד פעילות חדשה שנכנסה לגיוס היא צ'אט בוט, במסגרתה מוצגות למועמד שאלות התאמה טכניות ובסופו בוחר המועמד מתי נוח לו לשוחח עם החברה. "החוויה היא אלמנט חשוב מאוד בתהליך הגיוס, עוד משלב כתיבת תיאור התפקיד ועד מתן תשובה חיובית למועמד", מסבירה שירי בורא, מנהלת תחום גיוס בחברת לאומי קארד. "אנחנו נותנים התייחסות לכך גם בנראות של פרסום המשרות ברמת התמונות, הסרטונים ומיקרו קופי לטקסטים שלהן".