משבר הקורונה משנה בימים אלה סדרי עולם קיימים – לצד האבטלה שלא נראתה כמותה מעולם בישראל, הוא דחף משמעותית את המעבר המאסיבי לעבודה מהבית. כתוצאה מכך בוטלו, הלכה למעשה, הגבולות הגיאוגרפיים לעובדים במקצועות בהם כל מה שנדרש הוא טלפון ומחשב ונוצר מצב בו ניתן לעבוד מכל מקום בארץ או בחו"ל. מעסיקים רבים מצאו גם כי הם לא חייבים יותר להסתמך על מודל ההעסקה הקיים, וכיום פונים יותר ויותר לעובדים במיקור חוץ (outsourcing) עם מודל העסקה משתלם יותר עבורם.

קבוצת טלדור, מהשחקניות המובילות בשוק ה- IT בישראל המעסיקה כ-2,400 עובדים בישראל, מתוכם כ-800 עובדים במיקור חוץ בשוק הפרטי, המוסדי והממשלתי, מדווחת על עלייה בהיקף המשרות במיקור חוץ במגזר הציבורי לאחר שיא תקופת הקורונה. על פי נתוני החברה, בחודשים מאי ויולי השנה נרשמה כמות המשרות הגדולה ביותר במיקור חוץ, בפער של כ-30% לעומת חודש ינואר לפני פרוץ הקורונה. בנוסף, נרשמה הכפלה בהיקף המשרות בתחום ה-BI וה-Data scientist המהווים כיום כ-20 אחוז מסך המשרות במיקור חוץ בתקופת הקורונה, לעומת 10% בלבד בתקופה המקבילה אשתקד.

סער רם (צילום: ליאת מנדל)
סער רם | צילום: ליאת מנדל

"חברות רבות מבינות כי הן נתונות במצב שעוד לא היה כמותו בארץ ובעולם ומתהלכות על קרקע לא מוכרת. מצב כזה מצריך גיוס מומחים, בפרט בתחומי הדאטה, שיכולים לסייע בחקר וניתוח מסה גדולה של נתונים לצורך אבחון ההתנהלות של החברה בתקופה זו וקבלת החלטות מהירות", מסביר סער רם, סמנכ"ל חטיבת יישומים ויועצים בקבוצת טלדור, "מלבד זאת, אנו גם נוכחים לגלות רמת בשלות גבוהה יותר בקרב לקוחותינו להטמעה מהירה של פרויקטים בתקופת הקורונה, גם במגזר הציבורי. מגזר זה מצא עצמו לפתע במהפכה טכנולוגית מהירה בעקבות הקורונה, ולכן נדרש לייצר פתרונות מהירים ויעילים. עובדי מיקור חוץ הם התשובה המקצועית והגמישה לכך".

אלכסיי שלימוב (צילום: Eastern Peak)
אלכסיי שלימוב | צילום: Eastern Peak

אלכסיי שלימוב, מייסד ומנכ"ל חברת Eastern Peak המתמחה בפיתוח תוכנה ומוצרים במגוון פלטפורמות מובייל ואינטרנט, מעריך כי בתקופה האחרונה נרשמה עלייה של יותר מ-20% בביקוש לעובדים במיקור חוץ בהייטק. הסיבה העיקרית לדבריו היא כי ענף ההייטק הוא הראשון לצאת מהמשבר והצורך הדחוף בעובדים בתחום יוצר יתרון גדול להעסקה בדרך של מיקור חוץ עם זמינות גבוהה. "בענף ההייטק בישראל, במערב אירופה ובארה"ב יש קושי גדול לגייס עובדים איכותיים. הגיוס אורך זמן רב למרות הביקוש הגבוה מאוד", אומר שלימוב ומסביר כי חברות הייטק שחייבות להשלים פרויקטים ולעמוד ביעדים, לא יכולות להמתין 3-4 חודשים לאיתור מועמד מתאים שעלול לעזוב לאחר חודשים ספורים כי קיבל משרה בשכר גבוה יותר בחברה מתחרה, "אנחנו מגייסים צוותים בתוך שבועיים-שלושה, אשר יכולים להישאר מספר שנים".

יריב בן נון (צילום: באדיבות eTeacher)
יריב בן נון | צילום: באדיבות eTeacher

אבל גם בתחומים שאינם הייטק החלו המעסיקים לפנות החוצה. כזה הוא יריב בן נון, מנכ"ל eTeacher בית הספר המקוון הגדול בעולם, אשר הרחיב לאחר הסגר האחרון את גבולות גיוס אנשי המכירות הטלפונים גם מעבר לים. "הקורונה יצרה עבורנו מהפכה של ממש - נאלצנו לפעול בניגוד לעקרונותינו כיוון שלא האמנו בעבודה מהבית במכירות. האמנו בדינמיקה התחרותית הנוצרת כשקבוצה של עובדים שלנו יושבת בחדר אחד ומבצעת מכירות שוטפות". בן נון מסביר כי המצב הפתיע גם אותם "נדהמנו לגלות כי כשהעובדים נאלצו לעבוד מהבית המכירות עלו באופן משמעותי. כתוצאה מכך שינינו לחלוטין את מודל העבודה ואנשי השירות והמכירות החלו לעבוד מהבית. במודל כזה  אפשר לעבוד מכל מקום וכיום אנחנו גם יכולים לגייס אנשי שירות ממדינות שונות בעולם. המוקד הפך בינלאומי". הוא מסכם כי כוח האדם איכותי מאוד בארץ, אולם ישראל הפכה למקום בו עסק תפעולי כמו שלו, שמבוסס כולו על יצוא, שוחק את שורת הרווח בשל עלויות השכר הגבוהות, מול התחזקות השקל לעומת שאר המטבעות ולכן לצד הגיוס בארץ פנה גם מעבר לים.