בחודשים האחרונים אחד העמודים הבולטים באינטרנט הישראלי היה "וידויי שכר". קצת אחרי שאופנת עמודי הווידויים עברה לעולם שכולו ממים, גולשים רבים שיתפו בהתפעלות וידויים אנונימיים של אנשים שבחרו לחשוף את אחד הדברים האינטימיים ביותר שאדם יכול לחשוף: תלוש השכר שלו. פוסטים של העמוד הבהירו, בווידויים מסוימים, שהנתונים שהובאו אליהם אומתו לפני הפרסום, בצירוף חוזה העסקה או תלושי שכר (שלא מפורסמים בעמוד). בנוסף לכך, לכל וידוי מצורף פירוט על השכלת המתוודה, הוותק שלו בגוף המעסיק, שנות הניסיון, אחוזי המשרה, הגיל והמגדר.

וכך, התגלה עבור האינטרנט הישראלי כמה מרוויחה גננת בחינוך המיוחד 15 שנים לתוך המקצוע; גולשים יכלו להביע את התפעלותם למשמע השכר הגבוה יחסית של נציג מכירות במשרה חלקית בסלקום; להתדיין אם 11,500 ש"ח זה שכר הולם עבור שוטר סיור צעיר מצפון הארץ ולהביע תמיהה לגבי תנאי ארוחות הצהריים שמוצעות לעובדי רפאל. אך בין וידוי שכר של אחות בי"ח לכזה של סייעת רופא שיניים, פוסטים מסוג מאוד מסוים החלו להיות יותר ויותר דומיננטיים: וידויי השכר של אנשי ההיי-טק והתוכנה.

מתכנתת עם שלוש שנות ניסיון עם ותק של שנה בחברה הנוכחית, מרוויחה 25,000 שקלים בחודש; חוקר אבטחת מידע בן 22 עם ניסיון צבאי עם ותק של שנה וחצי מרוויח 45,000 שקלים בחודש, ברוטו (העמוד הקפיד להבהיר בתגובות שגם המשכורת וגם הבונוס בן חצי מיליון השקלים של המתוודה האחרון אומת). העמוד, בסקירה של הפוסטים האחרונים שפורסמו בו, נראה פחות כמו סקירת משכורתם של אנשים שונים מרחבי המשק הישראלי, ויותר כמו דרך יעילה במיוחד לעורר את קנאתם של מי שלא עשו תואר במדעי המחשב או שלא שירתו ב-8200. ואכן, בשבועות האחרונים התגלה ש"וידויי שכר" אינו רק דף וידויים רגיל – הוא משרת מטרה שיווקית.

 

 

מי שמתקנא במשכורתם השמנה של מעצבי UX ומהנדסי תוכנה, מוזמן לגלול קצת למעלה ולראות שאותו עמוד מציג ומקדם קורסי תכנות של פירמות שונות. לאותן חברות, לפי תגובות העמוד לפוסטים, אין קשר ישיר לעמוד ומדובר אך ורק בשיתוף פעולה עסקי. אך נשאלת השאלה – האם זאת הדרך הנכונה ביותר לשווק את רעיון הסבת המקצוע להייטק? האם הדרך הבריאה ביותר לגייס אנשים לתחום הסייבר היא באמצעות ביזוי המעמד הבינוני, ותלושי השכר שלהם?

מנהלי "וידויי שכר" מעדיפים להישאר אנונימיים. "אנחנו מתראיינים רק כאן", נכתב לנו בצ'ט עם העמוד בפייסבוק, כשהסבירו מדוע הם מסרבים להתראיין טלפונית. "כואב לנו מהדיבור השלילי שנהיה על העמוד. אנחנו לומדים מהביקורת, אבל הרבה ממנה פשוט לא נכון".

לא צריך להסתכל הרבה כדי למצוא את אותה הביקורת; "מה ש(ה)דף 'וידויי שכר' עשו זה הונאה מהסוג הנכלולי ביותר של עולם הסושיאל והרבה מעבר לפרובוקציה שעושה רעש ברשת", כתבה בטוויטר כרמל קמין. לה הגיב אריאל גרייזס (צייצן פעיל ברשתות החברתיות, ואיש הייטק בעצמו) ש"מדובר ברעיון גאוני בתכלס. ומלוכלך בטירוף".

"העמוד הוקם לפני כשנה, לאחר שבמקום העבודה שלי דחו את בקשת ההעלאה שלי שהסתמכה על טבלאות שכר בטענה שזה לא מקור מהימן. כואב לנו מהדיבור השלילי שנהיה על העמוד. אנחנו לומדים מהביקורת, אבל הרבה ממנה פשוט לא נכון"

מנהלי העמוד. בחרו להישאר אנונימיים

 תגובתם הרשמית של מנהלי העמוד: "העמוד הוקם לפני כשנה, לאחר שבמקום העבודה שלי דחו את בקשת ההעלאה שלי שהסתמכה על טבלאות שכר בטענה שזה לא מקור מהימן. (מתוך התסכול) התחלתי לחפש מאגרי מידע מהשטח, לשאול קולגות, חברים באותו המקצוע והגעתי למסקנה שצריך משהו מקיף יותר שיהיה נגיש לכולם. עלה לי הרעיון שאין יותר אמין מהאנשים עצמם שרוצים לדעת איפה הם עומדים ביחס לשוק ובטח מתעניינים כמה מרוויח החבר לידם ולא מעזים לשאול. אולי בחברה אחרת אני ארוויח יותר, או שבכלל אני נמצא באחלה מקום עם אחלה תנאים. בהתייעצות עם כמה חברים שהצטרפו ליוזמה, הבנו שנבקש וידויים אנונימיים, כי רק ככה אנשים יעזו לחשוף את השכר ואת מקום העבודה שלהם.

בחודשים האחרונים התחלנו לקבל הודעות עם וידויים (לא אנונימיים), ואפילו תלוש משכורת. הם מאמינים בנו וסומכים עלינו שלא נפיץ את שמותיהם, וככה נמשיך לעשות. חשוב לציין שבמידה ומישהו שולח לנו וידוי בהודעה (לא אנונימית – ז.א), אנחנו שולחים לו את הפוסט לאישור, ולאחר אישור, ההודעה נמחקת על מנת לשמור על פרטיותו גם מולנו. העמוד התפוצץ בחודשים האחרונים, כשמורים ועובדים סוציאליים שיתפו בשכר שלהם מול שכרם של עובדי ההייטק. הפער הוא עצום ומכאיב מאוד, ולכן התגובות בהתאם, וכך הגיעו עוד אנשים. התגובות הקשות לא איחרו להגיע, אבל אנחנו דואגים לשמור על שיח ולא לעורר יותר את השנאה בעם בגלל הפערים. לגבי בדיקת הווידויים: אנחנו עוברים על כל וידוי ובוחנים אותו מול מאגרי המידע שיש לנו - מידע שצברנו, טבלאות שכר שונות, הסכמי שכר ואתרים שונים.

כרגע אנחנו מנסים לעשות שיתופי פעולה עם חברות השמה שיתנו לנו את ההערכה שלהם למשכורות. אם אנחנו מזהים וידוי לא אמין, הוא נמחק מהמאגר ולא מפורסם בעמוד. כמובן שיש לקחת את הדברים בערבון מוגבל, (כמו רוב המידע שקיים באינטרנט)".

בכלל היה לכם מושג שלעמוד שלכם יש פוטנציאל שיווקי?

"לא חשבנו על זה בהתחלה. רצינו שיהיה מאגר של וידויי שכר לפי תפקיד, ותק וחברה (אופציונלי) כדי שהמשתמשים יוכלו לחפש במאגר הזה ולהגיע לבד למסקנות לגבי שכר. עם הזמן, קיבלנו עוד ועוד בקשות להוסיף שדה השכלה. בהתחלה לא הבנו מדוע, שכן חשבנו שזה ברור מאליו מהם מסלולי ההשכלה לתפקידים מסוימים וכן שלא תמיד יש קשר בין ההשכלה לתפקיד (למשל מנהלי מוצר/פרויקטים) לאחר שראינו שהדרישה לשדה השכלה גבוהה החלטנו להוסיף את השדה בסבב הווידויים הבא.

בנוסף, התחלנו לקבל המון פניות בנוגע להסבה וייעוץ קריירה, הן מאנשים בתחילת דרכם והן מאנשים שכבר עמוק בתוך הקריירה שלהם ומחפשים הסבה מסיבות כלכליות (למשל מורה שאמר לנו שהחלום שלו היה להיות מחנך, אך הדבר קשה בגלל המשכורת הנמוכה ועכשיו הוא מחפש לעשות הסבה). מכיוון שאנחנו לא מוסמכים לתת ייעוץ קריירה והסבה ולא רוצים, חלילה, להטעות מישהו ולתת לו עצה שגויה, החלטנו לעשות צעד ולפנות לחברות הכשרה/הסבה שבדקנו לעומק ואנחנו מאמינים בתוכנית שלהם".

[מודעת הפרסום שפורסמה בקבוצה אתמול | צילום מסך מתוך פייסבוק]

כשנשאלו אם שיתוף הפעולה הוא עסקי או מהווה המלצה בלבד, מנהלי העמוד הבהירו שמדובר בשיתוף פעולה עסקי, ושזה מצוין בפוסט.

ואתם לא חושבים שיש משהו קצת לא הוגן בפרסום ובשיתופי הפעולה שאתם מציעים? הרי זה בעצם לומר "אחות מרוויחה שליש ממה שמרוויח מעצב UI, בואו ללמוד תכנות". מה אותה אחות אמורה להרגיש?

"שאלה טובה. נתחיל בזה שאנחנו לא משתפים פעולה רק עם הסבה לפיתוח תוכנה. זה אומנם שיתוף הפעולה הראשון שפרסמנו, אך יש עוד בדרך ממקצועות שונים".

מה, למשל? כי בינתיים נראה שהכיוון הוא לשווק הסבות מקצוע למקצועות שלפי הדף שלכם, נראה שהיתרון המהותי ביותר בהם הוא השכר.  

"לפי מה הסקת שזה הכיוון? בעמוד מפורסמים וידויים מכל התפקידים. שוטרים, מורות, גננות, אחיות, רופאים, פרמדיקים, אנשי צבא, כלכלנים, עורכי דין. והמון הייטק. פרסמנו קורס, לא קורסים, כשהעמוד קיים שנה. וישנם עוד שיתופי פעולה שבדרך".

האם אתם יכולים לומר לי, בקווים כלליים, על עוד שיתופי פעולה שכאלה?

"פנינו לחברות הסבה שמתעסקות בהייטק (לא רק פיתוח), קיבלנו פניות מקורסים באבטחת מידע, עולם ה-CRM, פודקאסטים שונים שסוקרים תפקידים שונים בשוק העבודה. התחלנו בהייטק כי זה מה שביקשו מאיתנו וזה מה שאנחנו מכירים".

"העמוד גדל", הם מוסיפים, "ואיתו כמות הפידבקים הטובים והביקורת. אנחנו מקבלים המון פידבקים מדהימים שמרגשים אותנו וגם לא מעט ביקורת שעוזרת לנו להשתפר".

מעניין. ובגלל זה אני רוצה לחזור שנייה לאותה אחות, 9,500 ברוטו, ותק של שנתיים. איך היא אמורה להרגיש? הווידוי שלה מתפרסם מתחת לווידוי של מנהל מוצר שמרוויח 26,500 ומעל מהנדס דאטא שמרוויח 27,000. והרי אתם לא מפרסמים תכניות הסבת מקצוע לסיעוד; האם היא אמורה להרגיש שהמקום שלה נחשק פחות משלהם?

"אתה משווה מגזר ציבורי למגזר פרטי וטוען שבגלל התקציבים השונים ובגלל טווחי השכר השונים שנהוגים במגזרים האלה - זה מה שמגדיר משרה כנחשקת יותר או פחות. לכולנו ברורים הפערים בשכר, גם אם האחות לא הייתה מופיעה אחרי המפתח. כנראה שהבחירה שלה בסיעוד היא לא בגלל משכורת העתק, ויש שם הרבה מעבר. אנחנו פותחים את האופציה בפני העוקבים, לא מכריחים אותם שום דבר. אם האחות מרגישה ככה, זה בטח לא באשמתנו. יש פרמטרים נוספים מלבד שכר כגון רמת האושר והסיפוק בעבודה".

ומהנתונים שאתם רואים לפניכם, האם הטענות לגבי פערים מגדריים בשכר בין גברים ונשים נכונות?

"עדיין לא הוצאנו סטטיסטיקות, כך שאין לנו תשובה. נעשה זאת לאחר שנסיים לעבור על הסבב הראשון".

ומה לגביכם? אתם צוות מעורב מגדרית?

"כן, ומתחומים שונים".

נגיד ואני מחפש עבודה לחיים. מה אמור להנחות אותי, לדעתך?

"שאלה מעולה, אך התשובה משתנה מאדם לאדם לפי סדר העדיפויות שלו והסטטוס שלו בחיים. התשובה שלי לא בהכרח תתאים לבנאדם אחר".