לכולנו יש ימים כאלה: הפרויקט לא יצא כמו שצריך, הפגישה לא הייתה יעילה במיוחד, הבוס זרק הערה שמוציאה את הרוח מהמפרשים ומישהו נגע לכם באוכל במקרר. כשאתם עוברים יום רע בעבודה, הפתרון הכי טוב הוא פשוט לסחוב את היום הזה עד הסוף ואז להגיע הביתה ולשחרר. ובכן, הנה פתרון נוסף: נסו לבהות בעציץ משרדי במשך שלוש דקות, כי היפנים טוענים שתרגישו נפלא לאחר מכן.

מחקר שנערך בחברת אלקטרוניקה ביפן ופורסם לאחרונה במגזין HortTechnology מצא כי עציצים משרדיים מסוגלים לשפר את מצב הרוח של העובדים באופן די מידי. המחקר מדד את רמות הלחץ והחרדה של 63 עובדים בגילאי 24-60, שעבדו בעבודה משרדית כ-40 שעות בשבוע, לפני ואחרי שהם נחשפו לעציצים. התוצאות היו ברורות: העובדים הלחוצים נרגעו, ומעבר לזה – 27 אחוז מכלל העובדים ששהו במחיצת עציצים הראו סימנים של האטה בקצב הלב שלהם בזמן מנוחה.

לפי המחקר, בהייה של מספר דקות בודדות בעציץ הנמצא בסביבה משרדית, שלא לדבר על טיפול בו והשקייתו, מסוגל ליצור אפקט של הקלה על מתחים. כך שאם בוסים יעודדו עובדים לקחת ״הפסקות טבע״ של שלוש דקות, הבריאות המנטלית של העובדים תשתפר, אומר דוקטור מסהירו טוידה, ממנהלי המחקר ופרופסור באוניברסיטת היוגו.

איך התנהל המחקר? על מנת למדוד את רמות העייפות והמתח של העובדים במהלך יום העבודה, החוקרים השתמשו בשיטה שנקראית State-Trait Anxiety Inventory index) STAI), במסגרתה מדדו את קצב הלב שלהם בבוקר ובערב. בתחילה נערכה קבוצת ביקורת ללא עציצים במשך שבוע, בה מדדו העובדים את קצב הלב שלהם ידנית בכל פעם שהרגישו עייפות, ואז מדדו אותו שוב לאחר שלוש דקות של בהייה בשולחן שלהם. לאחר מכן למדו המשתתפים כיצד להשקות עציצים ולטפל בהם, וכל אחד מהם בחר את העציץ המועדף עליו והציב אותו על שולחנו.

בשבועיים שלאחר מכן מדדו העובדים את הדופק שלהם תחת אותם תנאים, רק שהפעם בהו בעציץ במקום בשולחן. מדד ה- STAI שלהם ירד בתקופה השנייה, וכך גם מספר האנשים שחוו דופק נמוך יותר. ירידה בדופק פירושה הרגעה של מערכת העצבים הסימפתטית, הידועה גם בתור אפקט ה״הילחם או ברח״ של הגוף. בנוסף ציינו החוקרים כי קיבלו פידבקים חיוביים מחצי מהמשתתפים, שהודו כי טיפול ודאגה לעציץ האישי שלהם שיפרו את מצב רוחם.

עובדת בוהה בעציץ
בהייה בעציץ יכולה להפחית מתח וחרדה | צילום: lenetstan, shutterstock

מחקרים קודמים הראו כי אנשים מסוגלים להרגיש טוב יותר לאחר שהות בטבע, משום ש״התמקדות רכה״ תורמת להתאוששות ממצבי מתח. עציץ משרדי מספק את ההזדמנות להתמקדות רכה בסביבה משרדית, אומרים החוקרים.

יחד עם זאת, לא כל המשתתפים במחקר חוו ירידה במתחים: חלק מהם אף הפגינו עליה מסוימת ברמות החרדה וקצב הלב, בעוד אחרים לא הראו שינוי ניכר לעין. ההשערה היא שהלחץ מהטיפול הפתאומי בעציץ שנחת עליהם, והדאגה שמה יקרה לו משהו והוא ינבול, הייתה אחראית דווקא לעלייה ברמות הלחץ. כמו כן, ״כאשר אנחנו מתרגלים למשהו או משועממים ממשהו קבוע, אפקט הירידה בלחץ פוחת״, אומר טויודה.

באופן כללי ממליצים החוקרים למשרדים ומקומות עבודה לאמץ סביבות יותר ירוקות כדי לשפר את הבריאות המנטלית של העובדים. ואם אתם כעובדים לא יכולים להחזיק עציץ על השולחן שלכם, יש דברים אחרים שאפשר לעשות - למשל בהייה בחלון כלפי חוץ או הליכה קצרה מחוץ לבניין. אבל ״כדי להשיג אפקט טוב של הפחתה בלחצים, נסו לבהות 3 דקות בעציץ מבלי לחשוב או לדבר״, מסכם טויודה – ״זה יוצר מצב דומה למודעות קשובה, ומכריח אתכם להקדיש תשומת לב לכאן ועכשיו״.