שיעור האבטלה בישראל עמד בנובמבר 2014 על 5.6 אחוזים מהגברים בישראל ו-5.7 אחוזים מהנשים בישראל. המספרים אינם גבוהים, אבל קשה לומר שנדיר לפגוש באנשים מובטלים היום, במיוחד בעידן המודרני בו מחליפים אנשים מספר מקומות עבודה ובו היציבות התעסוקתית מעורערת.

אמנדה רים מ - Abc NEWS מספרת על חבר שלה, שעבד בחברה שנכנסה למצב קשה: ״הוא ידע שאם דברים לא ישתפרו בקרוב היא עשויה לפשוט את הרגל או להתחיל ולפטר אנשים. בשלב הזה היו לו תשלומים על מכונית יקרה וכמה חובות לחברת האשראי שלו, שבלי עבודה עמדו להיות מאוד לא פשוטים לתמרון. הוא התחיל להגיש קורות חיים לעבודות ובמקביל מכר את המכונית שלו והשתמש בכסף כדי לסגור את החובות שהיו לו. כשהוא פוטר, חמישה חודשים מאוחר יותר, הוא היה במצב כלכלי הרבה יותר טוב ובנוסף, היו לו כמה ראיונות לעבודות ׳על האש׳״. 

רים מצביעה על כך שחלקנו יודעים שהחברות בהן אנחנו עובדים נמצאות בקשיים, אולי חלק מהעובדים כבר פוטרו - ויש כאלה שאפילו מריחים את הפיטורים בגלל שקיבלו ביקורות שליליות על הביצועים שלהם. כך או כך, לפעמים העובדים יודעים שיכול להיות שהפעם הבאה בה המנהלת תקרא להם למשרד, תהיה כדי לומר להם בצער שהחברה לא יכולה להמשיך ולשלם להם שכר ונאלצת להיפרד מהם.

רים מסבירה שאם גם אתם חושדים שזה המצב שלכם, אתם צריכים לעשות הכל כדי להתכונן לסיטואציה הזו כלכלית. איך? הנה כמה עצות שיעזרו לכם לנחות על הרגליים:

אל תקשיבו לבוס שלכם -  אם יש לכם תחושת בטן שמשהו לא כשורה, אבל הבוסית שלכם אומרת לכם שהכל בסדר – תסמכו על הבטן ולא על הבוסית. רוב החברות אומרות לעובדות והעובדים שהן לא מתכננות פיטורים נוספים אחרי שהן מפטרות כמה מהעובדים. אם חברה נמצאת בקשיים כלכליים, הדבר האחרון שהיא צריכה הוא שהעובדים הכי טובים שלה יעזבו את החברה. למה? חפיפה היא דבר מאוד יקר וזה יזיק לה. לכן החברה אומרת לא פעם דברים במטרה להרגיע את העובדים שלה ולהבטיח להם שהכל בסדר, במקום לחשוף את עומק הבעיות בהן היא מצויה.

אנשי עסקים עומדים בצומת דרכים (אילוסטרציה: Mike Watson Images, Thinkstock)
גם אם אתם לא רוצים להחליף עבודה, חשוב לחפש משרה אחרת | אילוסטרציה: Mike Watson Images, Thinkstock

חפשו עבודה -  אנשים לא אוהבים לחפש עבודה כי הם חוששים שהם לא ימצאו עבודה שהם אוהבים באותה מידה, שמשלמת אותו שכר או סתם בגלל שהם מאוד אוהבים את העבודה הנוכחית שלהם. הבעיה עם האסטרטגיה בה מחכים עם חיפוש העבודה עד שאתם באמת מובטלים, היא שלמעשה, קל יותר למצוא עבודה חדשה כשאתם עדיין עובדים בעבודה הישנה. אתם אולי לא רוצים להחליף עבודה, אבל כנראה שלא תתחרטו על הצעד הזה כשתראו את הקולגות שלכם מחפשים עבודה, אם משהו יקרה לחברה שבקשיים. רק אל תספרו לקולגות שלכם שאתם מחפשים משרה אחרת כי זה מתכון לבלאגן במשרד.

בזבזו פחות, תחסכו יותר – כשאתם מתכוננים לאפשרות של אובדן עבודה, נסו לחיות מתקציב קטן יותר. נסו לחשב כמה כסף תצטרכו כשתהיו מובטלים, בחישוב של דמי האבטלה שתקבלו, ותחסכו מה שאפשר. חשבו תקופה פוטנציאלית של 6-8 חודשים של אבטלה ושימו בצד כסף שתחסכו על ידי צמצום התקציב שלכם כרגע. יכול להיות שתמצאו עבודה מהר יותר, אבל עדיף לתכנן תקציב למקרה הכי גרוע מאשר להיות אופטימיים מדי ולהישאר בלי אגורה. נסו להיערך לתקופה הזו מבלי לקחת הלוואות ולהיכנס לחובות.

סגרו חובות -  אם אתם חושבים שיש סיכוי שתפוטרו ויש לכם חוב, חשבו איך אתם סוגרים אותו. יכול להיות שתרצו לקחת הלוואה עם אפס אחוזי ריבית ולסגור את החוב הקודם, כי אתם יכולים לחסוך לא מעט אם לא תשלמו ריבית על החובות. תוכלו גם לנסות לפרוש את החוב לתשלומים קטנים יותר. אגב, אם יש לכם הלוואה בגלל מכונית, אולי כדאי לכם לשקול למכור אותה כדי להיפטר מהחוב בזמן שאתם מובטלים ואם הלוואות אחרות מחייבות אתכם, כדאי לקחת אותן בחשבון כשאתם מחשבים כמה כסף לחסוך ולהכין מספיק כסף עבורן, לזמן בו לא תעבדו.

מצאו עבודה צדדית -  בזמן שאתם לא בטוחים אם תהיו מובטלים או לא, כדאי לכם למצוא עבודה צדדית קטנה, שתכניס לכם עוד קצת כסף למקרה שתפוטרו. עבודה צדדית היא כל דבר שיכניס לכם עוד קצת כסף לחסכונות, משיעורים פרטיים לילדים ועד ייעוץ פרטי בתחום שלכם. יש גם לא מעט עבודות צדדיות שאפשר לעשות מהבית, אונליין ובנושא הזה – כל שקל יעזור להתכונן לזמנים קשים שאולי יבואו.

אפשר לקוות שאין לכם ממה לדאוג, ושמקום העבודה שלכם בטוח, אומרת רים, אבל הצעדים הללו יקנו לכם שקט נפשי גדול יותר אם תאבדו את העבודה שלכם ויבטיחו מוכנות להתמודד עם מה שזה לא יהיה, שידפוק לכם בדלת.

ואולי תרצו בכלל ללמוד. אבל מה? היכנסו לייעוץ מקצועי חינם