תסכול בעבודה הוא תחושה לא נעימה, במיוחד אם היא מתרחשת לאורך זמן. הפתרון המתבקש הוא, כמובן, להתפטר ולעוף משם לכל הרוחות, אבל זה לא בהכרח אומר שהמצב בעבודה החדשה לא יהיה זהה. מחקר שערכה חברת Staples בשיתוף חוקרים מאוניברסיטת מנצ'סטר, מצא שברוב המקרים, הנסיבות שהובילו אתכם לשנוא את מקום העבודה שלכם די דומות, ולכן אפשר גם לאתר אותן ולפתור אותן מראש.

רגע לפני שמתפרצים למשרד של הבוס ודופקים על השולחן - הנה כמה צעדים שאפשר לנקוט בהם כדי לנסות ולשפר את המצב, בהתבסס על המחקר:

בעיה: העומס בעבודה שלכם מוגזם מדי

ברוב המקרים זה ככל הנראה נובע ממצבת כוח אדם נמוכה מדי, בין אם בגלל קיצוצים או תקופת מיתון. בכל מקרה, אם המצב לא עומד להשתנות בקרוב, מה שכדאי לעשות הוא ליצור סדר עדיפויות: אל תשבו מול המחשב ותענו למיילים כל היום, כי אימייל הוא לא עבודה - אלא כלי עבודה. נסו להתחיל מהדברים הכי גדולים וחשובים שיש לכם לעשות, כך שבסוף היום תוכלו לומר בלב שקט שסיימתם עם העיקר, ואת כל השאר אפשר לעשות מחר. ואגב, אם אתם כבר כן עונים למיילים, נסו לתעדף אותם לפי סדר חשיבות ולא לפי זמן הקבלה.

מה בעצמכם מונע מכם להתקבל לעבודה? (צילום: puhhha, shutterstock)
העומס בעבודה שלכם מוגזם מדי? | צילום: puhhha, shutterstock

בעיה: הבוס דורש מכם יותר מדי

הדרך להתמודד עם זה היא כמובן לתקשר איתו, אבל למצוא לכך את הזמן הנכון. כדאי לבחור בעיתוי שבו הוא לא עסוק מדי או נמצא תחת לחץ, ועשו זאת בצורה חיובית ובונה, לא שלילית ומתבכיינת. אפשר למשל לומר לו: "לצערי לא אצליח לעמוד בדדליין, ואלה הסיבות לכך. יחד עם זאת, אולי כן אוכל לעשות כך וכך". אבל – ויש כאן אבל - אם הבוס שלכם רודה בכם בצורה בלתי הגיונית, הוא ככל הנראה ביריון (ואתם גם יכולים לתבוע אותו על התעמרות במקום העבודה), ובמקרה כזה המצב לא ישתפר, אז אולי כן כדאי לחפש עבודה אחרת.

בעיה: שאר העובדים לא עושים כלום

מה שכדאי לעשות כאן הוא לנסות להבין למה הם לא עושים את העבודה שלהם כמו שצריך, ומה מניע את חוסר המוטיבציה שלהם. בדרך כלל מדובר במשהו שקשור לחיים האישיים שלהם, או שמשהו בעבודה שלהם השתנה לרעה. לא תמיד כדאי לדבר איתם על זה באופן אישי, משום שאם מערכת היחסים שלכם איתם לא הכי טובה, זה יכול להחריף את המצב. במקרים כאלה כדי לדבר עם הממונים עליהם, אבל לא בצורה מאשימה או "מלשינה" אלא בצורה שמביעה דאגה אמתית: "ניר לא ממש מתפקד לאחרונה וזה בולט כי הוא בדרך כלל מצוין, ואני תוהה איך אפשר לסייע לו".

בעיה: אתם משועממים בעבודה

דברו עם הממונים עליכם על העניין, אבל אל תהיו שליליים ותאמרו "רע לי" או "אני לא מרגיש מאותגר". נסו משפטים כמו "מעניין אותי לעשות יותר" או "חשבתי על להגדיל קצת את התפקיד שלי ואת תחומי האחריות". נסו אפילו לקחת יוזמה ולהציע תחומי עיסוק שיעניינו אתכם יותר או הרימו פרויקטים חדשים שהם מעבר לעיסוק היומיומי שלכם – לא רק שזה יפיג את השעמום, ברוב המקרים הבוסים יעריכו מאוד את היוזמה.

בעיה: אתם שונאים את סביבת העבודה הפיזית שלכם

גם כאן, הביעו את הסייגים בפני הממונים, ונסו להיות מפורטים ככל האפשר: "אני חושב שהתאורה מפריעה לתפוקת העבודה" או "הרעש של האופן ספייס מונע ממני לתפקד כראוי". נסו אולי למצוא קולגות אחרים שאותם הדברים מפריעים להם, והעלו את העניין בישיבת הצוות הבאה. אם מדובר בבעיות שיש לכם עם קולגות, כדאי לדבר עם משאבי אנוש.

איך לבקש חופשה מהבוס? (אילוסטרציה: Shutterstock)
נסו לדבר עם הקולגות ולהבין מה קרה | אילוסטרציה: Shutterstock

בעיה: מפדח אתכם לומר לאנשים במה אתם עוסקים

קודם כל, נסו לבודד את הסיבה מדוע זה מביך אתכם. האם אתם לא אוהבים את החברה? התפקיד? התואר? המוניטין? במידה והצלחתם, פשוט נסו להימנע מלהזכיר את הגורם שמפריע לכם. כששואלים אתכם מה אתם עושים, אמרו למשל "אני עובד בגוגל" מבלי לפרט באיזה תפקיד, או "אני אסטרטג ייעול" מבלי לפרט באיזו חברה.

כמו כן, נסו לנווט את השיחה למקומות שבהם אתם מתמקדים במה שתרצו לעשות בעתיד. אבל אל תאמרו משהו מעורפל כמו "אני מחפש הזדמנויות חדשות", היו ספציפיים: "אני עובד שיווק אבל מקווה לעבור לאסטרטגיית מותג בקרוב", או "אני יועץ ניהולי אבל מתעניין ביחסי ציבור ומקווה לעבור בקרוב לתפקיד דומה בחברה". ככל שתהיו מפורטים יותר, כך תאותתו לאנשים אחרים שאתם מעוניינים להתנסות בדברים אחרים, ותוכלו לפתח קשרים ולעמוד בפני הזדמנויות חדשות. כמו כן, אנשים יזכרו אתכם בזכות התשוקה העזה שיש לכם.