"מגיל 18 ההורים תמיד אמרו לי תעבוד, אפילו רק יום אחד בחודש, כדי שתהיה מסודר בשביל הביטוח הלאומי. ואני? ברור שלא הקשבתי. גדלתי וכשחזרתי לארץ מהטיול של אחרי הצבא, לא הייתי מסודר עם תלוש לכל חודש - היי הייתי בחול מה אתם רוצים?", כותב חגי תמיר בדף הפייסבוק של המיזם שהקים "תוכן חיובי". מאחורי המיזם עומד הרעיון לשלם כמה שפחות לביטוח הלאומי בעודך מחוסר עבודה, ובאופן חוקי, לדבריו. הדף צבר כבר כ-1,800 לייקים ומאות תגובות, רובן אוהדות.


"אם רק הייתי מוצא מעסיק שהיה מוכן שאעבוד פעם בחודש הייתי מכוסה ונמנע מהתשלום המעיק... אין עסק שמוכן להעסיק כל אחד רק פעם בחודש? אז אני אקים את העסק הזה", מצהיר תמיר בפוסט שמקדם את המיזם.

מאיפה להתחיל? מגיל 18 ההורים תמיד אמרו לי תעבוד, אפילו רק יום אחד בחודש, שתהיה מסודר בשביל הביטוח הלאומיואני?ברור שלא ...

Posted by ‎תוכן חיובי‎ on Thursday, March 24, 2016

שולחים יצירות מקוריות בעלות תוכן חיובי ומקבלים תלוש משכורת

חגי תמיר הוא צעיר ישראלי, בן 32, שבנה מיזם חדש בשם "תוכן חיובי" שעלה לאוויר בינואר השנה, ובמהותו, כפי שמסביר חגי, הוא "פלטפורמה אינטרנטית שתאפשר לכם לקבל תלוש משכורת גם בזמן הטיול. ובתמורה, כל שעליכם לעשות הוא להפיץ עוד קצת תוכן חיובי בעולם".

כך עובד המיזם החיובי שהגה: "תמורת 50 ₪ למנוי חודשי אתם מקבלים ירחון (אינטרנטי) המוקדש כולו לתוכן חיובי: כל יצירה מקורית שלכם יכולה להיות תוכן חיובי. שיר, סיפור, שיתוף של חוויה, תמונה, ציור, בדיחה, קומיקס, פסל, סרט, תיעוד של מיצג, מיצב, או כל מעשה אחר, משהו מעורר השראה או התפעלות או צחוק, ובלבד שיהיה חיובי!" מסביר חגי ומוסיף, כי המועסק שמספק תוכן לירחון מקבל שכר של 25 ש"ח ותלוש משכורת, "ואז אתם נחשבים לשכירים, ומשלמים לביטוח הלאומי בהתאם לשכר שלכם. כך שאם מדובר ב-25 ₪ לחודש, אתם משלמים 0.4% מתוכם, שזה יוצא שקל אחד, לעומת 168 שקלים, כאמור, אם לא הייתם שכירים".

ומה זה אומר בפועל? "סעו לטייל, הפיצו קצת אור והימנעו - באופן חוקי לגמרי - מצבירת חובות לביטוח לאומי", מצהיר תמיר.

הרעיון לא מקורי אבל אני הראשון שיישמתי אותו

נשמע כמו רעיון מדהים, אבל איך זה שלא הגו אותו לפניך?

"הרעיון הוא לא מקורי", מסביר תמיר, "כשדיברתי עליו עם מכרים וחברים, תמיד היו כאלה שאמרו שהם מכירים את הרעיון תיאורטית, אבל לא ידעו כיצד ליישם אותו. התייעצתי עם עורכי דין ועם רואי חשבון, שאמרו לי שזה חוקי".

ואיך זה עובד בפרקטיקה?

"הכול נעשה באינטרנט, כך שאפשר לעשות זאת גם בחו"ל; המעוניינים ממלאים טופס 101 (כרטיס עובד) באופן מקוון ומתחילים לעבוד. עד כה נרשמו 30 איש למיזם, ואלה שביקשו זאת מביטוח לאומי קיבלו שינוי מעמד ל-שכיר, כך שזה עובד. אני שולח להם לאחר 30 יום הסכם העסקה ובו התחייבות על תנאי העסקתם. הם מתחייבים למנוי חדשי לכמה חודשים שהם רוצים, ואני מתחייב לתשלום של 25 ש"ח בחודש ותלוש שכר בהתאם".

אז מה זה בעצם תוכן חיובי? זה ירחון שנשלח במייל למנויים, אך זה הרבה יותר מזה:תוכן חיובי יכול להיות כל דבר שקהילת יוצרי ...

Posted by ‎תוכן חיובי‎ on Tuesday, December 1, 2015

כשמשוחחים עם תמיר וכשקוראים את התגובות הנלהבות בפייסבוק, בהחלט אפשר להיסחף אחרי האנרגיות החיוביות שמבקש המיזם להביא והרוח הסוציאלית שמציג תמיר. יש לציין שאין לנו דבר או חצי דבר נגדו, למרות שאם הוא יגיע למאות ולאלפי מנויים, תמיר יראה גם שכר נאה בעמלו.

וכדי להבין עד כמה באמת חוקית היוזמה המקורית של תמיר, התייעצנו עם עו"ד מומחה למיסוי ורואת חשבון.

"לא חוקי ועלול להיחשף לענישה פלילית"

עו"ד איתי הכהן, מומחה למיסוי, ורו"ח דפנה הכהן, טוענים כי המיזם הזה לא יעבוד, משום שמדובר ב"פיקציה" מבחינה חוקית, שמי שמפעיל אותו עלול להיחשף לענישה פלילית: "הוא מציע לעובד שלו לשלם 50 ש"ח בחודש, תמורת המנוי, כדי שהוא יעסיק אותו וישלם לו 25 ש"ח בחודש. ביחסי עובד-מעביד, התניות כאלה הן אסורות – רק המעביד משלם לעובד במסגרת יחסים אלה, וכאן עוד מדובר בכך שהעובד משלם יותר ממה שהוא מקבל, זו פיקציה," הם קובעים נחרצות.

בתגובה טוען חגי תמיר, כי התשלום שהוא גובה הוא עבור הירחון שכל אחד מקבל ובו תוצריהם של המנויים המועסקים, ולא עבור העסקתם. "אני לא עורך דין, אבל התייעצתי עם עורכי דין, ונאמר לי שזה חוקי. המיזם שלי הוא לא  למטרות רווח, אבל כדי שהוא ישרוד הייתי חייב לתמחר אותו כך שיכסה את העלויות שלי. לכל אזרח הזכות לעבוד ולהיות שכיר. יוצרי התוכן של הירחון עובדים שעות אמיתיות ומייצרים תוכן אמיתי ומקורי משלהם".

ביטוח לאומי, ארכיון (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90, חדשות)
"הימנעו - באופן חוקי לגמרי - מצבירת חובות לביטוח לאומי" | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90, חדשות

עו"ד איתי הכהן, המייעץ גם באתר פרקליטים, דוחה את ההסבר של חגי ואומר: "היזם קושר את דמי המנוי לירחון לאפשרות לקבל עבודה ותלוש שכר; הרי כפי שהוא טוען בעצמו, רק מי שמשלם דמי מנוי מקבל הצעת עבודה. בשורה התחתונה, לדעתי לפחות, המיזם הזה לא מחזיק מים, כי מדובר ב'פיקציה' של מעביד ועובד".

עו"ד הכהן מעלה הסתייגות נוספת, שלא ברור אם חגי תמיר לקח אותה בחשבון: "ומה יקרה אם אחד המועסקים, למשל, שרצה לצלם תמונה יפה לירחון, מעד ושבר את ידו? הרי זו תאונת עבודה. אם הוא יגיש תביעה לביטוח לאומי, זה סופו של המיזם. ואם הוא יקבל עצה מיועץ מתוחכם, שיאמר לו: 'יש לך מעביד, אז תתבע אותו.' את זה לקח היזם בחשבון?"

שאלנו את חגי אם הוא לקח את הנ"ל בחשבון. לדבריו, כל מי שנוסע לחו"ל מבוטח בביטוח נסיעות לחו"ל, ולכן הוא מכוסה גם במקרה של פציעה: "אני לא עורך דין, אם כי התייעצתי עם עורכי דין. אני בא לעזור לאזרח הקטן להתמודד עם תשלומים גדולים עבורו לביטוח הלאומי. אם יתברר שזה לא עובד, אז המיזם ייסגר, לצערי. לפחות ניסיתי", הוא מסכם.