נתחיל בגילוי נאות: אני לא מעשנת. מעולם לא התחברתי לפעולת העישון, הידיעה על ההשלכות הבריאותיות לא בדיוק עודדה אותי להתחיל, וגם הריח...איך נאמר? פחות. אבל אם יש סיבה אחת שגרמה לי אי פעם לשקול לעבור אל מעבר להרי האופל והעשן – הרי היא הפסקות הסיגריה במהלך יום העבודה.

כן, אם תעצרו לחשוב על זה רגע, מסתמן שהפסקות הסיגריה הפכו להיות חלק בלתי נפרד משגרת היומיום של מקומות עבודה רבים, וזה בלי להתייחס למקומות העבודה שאפשרו גם עישון בתוך המשרד.

לאחרונה מתברר שגם הנורמה הזאת לא תישאר כאן לאורך זמן; לאור טרנד הבריאות שהולך ותופס תאוצה והדה-לגיטימציה ההולכת וגוברת לעישון במקומות ציבוריים, יותר ויותר חברות החליטו להקשיב לעצתו של שלמה ארצי, לעצור ולבדוק "כמה זה עולה לנו?", וקוראים יקרים – זה עולה לנו! לדברי אסף אשכנזי, מנכ"ל חברת אלן קאר המתמחה בסדנאות גמילה מעישון, עובד מעשן יוצא בין 4 ל-8 הפסקות עישון ביום ובמצטבר מגיע לכ-24 ימי עבודה שמתבזבזים לאורך השנה על הפסקות עישון. יותר מכל, עובד מעשן לרוב לוקח יותר ימי מחלה בשל התחלואה שהעישון מביא עימו באופן ישיר או עקיף. וזה עוד בלי להתייחס להפסד מוערך של אלפי דולרים בשנה בשל חוסר פרודוקטיביות.

אולי זו הסיבה שהחלה מגמה בינלאומי של חקיקה נגד עישון במקומות עבודה או אי תשלום על הפסקות עישון. בחברת מיצובישי היפנית למשל, אסרו על עובדים לעשן במהלך שעות העבודה ואפילו ממשלת המפלגה הסוציאליסטית בספרד, הציגה לפני כמה ימים חוק שיאפשר למעסיקים לא לשלם לעובדים שלהם על הפסקות עישון שהם לוקחים במהלך היום.

מעשנת (צילום: kuzmafoto, Shutterstock)
המעסיק לא חייב להקצות חדר לטובת המעשנים" | צילום: kuzmafoto, Shutterstock

ומה קורה בישראל? גם כאן החקיקה נגד עישון במקומות עבודה הולכת ותופסת תאוצה. על פי החוק מעסיק לא רק זכאי לאסור על העובדים לעשן במקום העבודה (מלבד האיסור שחל על המעשנים עצמם), אלא חייב. המעסיק אף מחויב לפקח ולמנוע את העישון במקום העבודה, וזאת למשל באמצעות הצבת שלטים המורים על כך. עו"ד רנן שוורצמן מוסיף כי "האפשרות היחידה כיום של מעסיק בישראל לאפשר עישון במקום העבודה היא אם הקצה לכך חדר נפרד ומאוורר, שלא נמצאים בו עובדים שאינם מעשנים ושהעישון בו לא מהווה מטרד לשאר האזורים במקום העבודה", אך הוא מדגיש כי "המעסיק אינו מחויב להקצות חדר שכזה לטובת המעשנים, אלא רק רשאי לעשות כן אם הוא מעוניין לאפשר את העישון במקום העבודה, במגבלות שצוינו".

אי קבלה לעבודה של עובד מעשן – אינה חוקית

כשאנו ניגשים לסוגיה המשפטית של פיטורי עובד מעשן או אי העסקתו - השאלה נעשית יותר מורכבת. "על פניו, אי קבלה לעבודה או פיטורים של עובד בשל היותו מעשן מחוץ למקום העבודה בזמנו החופשי עשויה להיחשב כהפליה אסורה, אלא אם כן מדובר בתפקיד שבמהותו מחייב אי-עישון, למשל כמדריך לגמילה מעישון", מסביר שוורצמן. לצד זאת, שוורצמן מזכיר את דבריו הקודמים, לפיהם איסור העישון במקום העבודה - למעט בחדר שהוקצה לשם כך, אם הוקצה - הוא איסור גורף, כך שעובד שאינו רוצה או אינו מסוגל לחדול מעישון כשהוא במקום העבודה ממילא לא יוכל לעבוד באותו מקום, וכמובן שלא יהא בכך משום הפליה אסורה.

מעבר לחקיקה ולקביעת הנהלים, יש חברות שבחרו לקחת את המגמה דווקא לכיוון חיובי, ובמקום להיאבק בתופעת העישון בקרב העובדים – להציע להם במסגרת העבודה סדנאות לגמילה מעישון.

אחת מאותן חברות היא AIG שיזמה לאחרונה 2 סדנאות גמילה מעישון לעובדים. "כחברה אנו מציעים ללקוחותינו פוליסת בריאות למי ששומרים על אורח חיים בריא", מסבירה יעל נדב, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברה: "החלטנו שאם אנחנו מקדמים אורח חיים בריא בחוץ, חשוב מאוד שנסייע גם לעובדים שלנו לסגל לעצמם התנהלות יותר בריאה. בנוסף לפעילויות ספורט ולסדנאות תזונה נכונה, החלטנו ליזום סדנאות לגמילה מעישון. ההיענות הייתה אדירה והביאה איתה כמה סיפורי הצלחה נפלאים של אנשים שהפסיקו לעשן אחרי שנים רבות".

"אותי הכי מרגש לראות שפינת העישון אצלנו הרבה פחות עמוסה", מספרת הדר, מנהלת משאבי אנוש בחברת הייטק ממרכז הארץ, שיזמה גם היא סדנת גמילה מעישון לעובדים. "הרבה פעמים לעובדים קשה לעשות את הצעד הזה של הגמילה, ומצאנו שסדנה כזאת היא דרך טובה להנגיש להם את התהליך ולהקל עליהם. בסופו של דבר כולנו יוצאים מורווחים. גם העובדים מתנהלים יותר בריא וגם אנחנו נהנים מעובדים פרודוקטיביים יותר עם פחות זמן שמתבזבז על אי-ביצוע משימות". באותה נשימה היא מספרת בגאווה על פידבקים מחבקים מאוד מכמה משפחות של עובדים שנגמלו מעישון, לעיתים אחרי שנים רבות של מאבקים ושכנועים.

"חברות שמסייעות לעובדים להיגמל מעישון – נהנות מרווח כפול"

גם יוליה לידור, אחראית פרט ורווחה בחברת "מימון ישיר", מספרת על סדנאות הגמילה שמספקת החברה לעובדים. "הסדנה הראשונה שלנו הייתה לפני שנתיים וחצי כחלק מפעילות של 'שנת בריאות' בארגון", היא נזכרת, "רצינו להראות שיש דרך אחר ליהנות מהרגעים הקטנים בחיים ולהישאר בריאים ומאושרים. הצגנו לעובדים את שיקולי העלות והתועלת של זמני ההפסקה, קיצור ימי המחלה וסביבת העבודה הנקייה – אבל כל אלו היו רק פקטור משני להחלטה לקיים את הסדנה".

 לידור מסבירה כי היתרון והתמריץ הכי גדול מבחינתה הוא חווית הגמילה יחד עם החברים מהעבודה. לדבריה יש המון חששות, פחדים ולחצים איתם מתמודד העובד שמנסה להיגמל, בטח כשמדובר במקום עבודה עמוס ותובעני וכשהסובבים לך ממשיכים לעשן. "תחושת ה'ביחד' שמקום העבודה מספק מצליחה לעודד ולהפחית את החרדות שהנגמל עובר", היא מוסיפה, "בהתחלה לא הכרנו את התהליך ויזמנו סדנה אחת בתור ניסיון, אבל להפתעתנו הרבה העובדים יצאו מרוצים מאוד".

 "בסופו של דבר חברות אשר מסייעות לעובדיהם להיגמל מעישון נהנות מרווח כפול", מסביר אשכנזי, "הן גם הופכות אותו לפרודוקטיבי יותר וגם מסייעות לו לחיות חיים בריאים יותר. בנוסף, עבור העובדים עצמם מתפנה הכנסה נוספת של כ-1,000 ש"ח בממוצע, ובמקום לבזבז אותה על מוצרי עישון הם יכולים לנתב אותה למקום חיובי יותר. לרוב הם נשארים אסירי תודה ונאמנים יותר למקום עבודתם, בשל העזרה שהם קיבלו בדרך לשיפור איכות חייהם".

עד כאן הכל טוב ויפה אבל מה לגבי העובדים עצמם? נראה ששביעות הרצון מתהליכי הגמילה בקרב העובדים לא נשארת רק באזורי החלונות הגבוהים וחדרי הישיבות של ההנהלה, אלא באה לידי ביטוי גם אצל העובדים הנגמלים בעצמם שמעידים על שיפור איכות החיים וחווית עבודה אחרת.

"כבר 11 שנים שאני מעשן חפיסת סיגריות ביום", מספר עוז מאיר, ראש צוות שירות רכב ב-AIG, "אפילו כששמעתי שנפתחת סדנה לגמילה מעישון בשנה שעברה, החלטתי לא להירשם אליה. מה שגרם לי בכל זאת לחשוב על זה ולהרגיש פספוס היה כשראיתי כמה עמיתים מהעבודה שהשתתפו בסדנה והצליחו להפסיק לעשן. מאז חיכיתי בקוצר רוח לסדנה הבאה שכבר נתבשרנו שתיפתח. היום אני נקי כבר 185 ימים, ויכול להגיד שהיומיום שלי הפך להיות הרבה יותר ממוקד, אני מרגיש שאני ממקסם את שעות העבודה שלי וכמובן שנשאר לי עוד זמן פנוי שמאפשר לי להגיע הביתה בשעות יותר נוחות".

"ביומיום שלי, כשאני עוברת במסדרונות הארגון שלנו, מדי פעם עוצר אותי עובד ומודה לי שהצקתי לו לפני שלוש שנים כדי שיגיע למפגש ההיכרות של סדנת הגמילה מעישון", מספרת לידור בסיפוק, "אנשים אומרים שעזרנו להם להפסיק לעשן וששינינו להם את החיים. מדובר פה בהצלחה בראש ובראשונה של העובד שעובר את התהליך, שלנו כארגון וגם של הסדנאות שהצליחו להנגיש את הכלים ועזרו לעובדים לעשות שינוי – ככה כולם יוצאים מרווחים".