אומרים שחברות טובה נמדדת לא רק ברגעי ההצלחה והשמחה, אלא גם ברגעי הכאב והעצב. ומה לגבי תנאי העסקה טובים? לא כל כך נעים לדבר על זה, ואנחנו לא מאחלים את זה לאף אחד, אבל כיום, כשאת מרבית שעות היממה אנחנו מבלים בעבודה, הגיוני לצפות מהחברות המעסיקות אותנו ליחס מכיל ותומך גם במקרים של שכול ואבל - לצד התלושים לחג וההאפי האוור.

"על פי הדין עובד במגזר הפרטי, בוותק של שלושה חודשים ומעלה, המתאבל על קרוב משפחה מדרגה ראשונה בלבד, בהתאם לדת או לנוהג, זכאי להיעדרות בשכר עד 7 ימים קלנדריים (לא ימי עבודה)", מסבירה עו"ד מיכל שווד-אליאב, ממחלקת דיני עבודה במשרד עו"ד תדמור-לוי ושות', "בענפים מסוימים יש הסכמים קיבוציים וצווי הרחבה המעניקים זכות רחבה יותר, כך למשל בענף הניקיון, ימי ההיעדרות אינם מותנים בוותק של שלושה חודשים".

מעבר לימי השבעה בתשלום המעוגנים בחוק, לאחרונה צוברת תאוצה תופעה מאוד מעניינת בקרב חברות הייטק גדולות, שנלחמות על שימור עובדים ובניית חבילת הטבות ורווחה שגורמת לעבוד לחשוב פעמיים לפני שירצה להתפטר. הפעם ממש לא מדובר בעוד פדיקור במשרד או דלקן חופשי. הטרנד הבא הוא חבילת אבלות, כן מה ששמעתם.

כולנו חווינו או נחווה בשלב מסוים בחיים, באופן טבעי או בנסיבות טרגיות לא עלינו, מוות של אדם קרוב. אם בעבר עובד שקרוב משפחה שלו היה נפטר, היה מקבל מברק או זר פרחים להלוויה וזהו, היום חברות ההייטק והחברות הגדולות במשק מבינות שבדיוק כמו שסוף שבוע בקפריסין עוזר לשמר עובדים, כך גם ליווי נכון וצמוד בשעת משבר.

"התמיכה חשובה לא פחות ממתנות בימי הולדת"

בדיוק למשבצת הזאת נכנסת "חברת סופיה'', המציעה מגוון שירותים שמטרתם להקל על קרובי הנפטר, לסייע בפרטים הטכניים והבירוקרטיים הכרוכים בקבורה ולאפשר למשפחה לבחור כיצד יראה טקס ההלוויה של יקיריהם. החברה מציעה את שירותיה בכל הארץ ועובדת בצמוד עם חברה קדישא וחברות הקבורה בארץ. היא מונה עשרות עובדים, עובדת מול מאות ספקים מתחומים שונים ונותנת את שירותיה לחברות ענק, ביניהן פייזר, wix, אפל, רדימיקס, איקאה, דואר ישראל, מכבי, פוינטר, Payonir, אקסלייט מדיה ואפילו משרדי ממשלה רבים.

חברות אלו הפנימו את השינוי בהלך הרוח והבינו שהליווי שהחברה מעניקה לעובד בשעת משבר משפיעה על מידת שביעות רצונו, על הזיקה שהוא מרגיש למקום בו הוא עובד ובעיקר על היכולת שלו לחזור לתפקוד מהיר ויעיל לאחר השבעה. 

"בשעת משבר, כשאנחנו באבל ומתמודדים עם האובדן, המחוות שנקבל מהסביבה יחרטו בצורה עמוקה ומשמעותית עבורנו", מסבירה אור פירון-זומר (31) מאורנית – מייסדת ומנכ"לית סופיה, "החברות שרוצות לתת תחושת ליווי וגיבוי לעובדים שלהם, הבינו שיש חשיבות גדולה בתמיכה רחבה לעובד, דווקא ברגעים הקשים בחייו כמו מחלה או פטירה של אדם קרוב, לפעמים אפילו יותר מאשר הטבות נוצצות ושמחות כמו מתנות בימי הולדת וחגים, טיולים, הופעות או אפילו העלאה בשכר".

החברה שמעניקה לעובדים חבילות אבל (צילום: דניאל אדרי,  יח"צ)
אור פירון-זומר, מייסדת ומנכ"לית סופי | צילום: דניאל אדרי, יח"צ

החברה הוקמה לפני כשלוש שנים על ידי אור פירון-זומר והילה ותקין. היום היא החברה היחידה בישראל המספקת את כלל השירותים הנדרשים בתקופת האבל, החל מליווי משפחות בארגון הלוויה, השבעה והאזכרה, אירועי זיכרון והנצחה, ייעוץ בנושאים ביורוקרטיים, רגשיים והלכתיים, כתיבת צוואות ותכנון מוקדם, הענקת חבילות ניחומים ועוד.

"הכל התחיל מהלוויה טראומתית בה השתתפתי", מספרת פירון-זומר, "אזור ההספדים היה צפוף, ההגברה לא עבדה ולכן לא שמעו את דברי ההספד, הציבור שהגיע לחלוק כבוד אחרון היה חסר סבלנות בגלל החום והצפיפות ואנשי הקבורה מיהרו לזרז את הטקס כדי שיוכלו ללכת הביתה". אז, החליטה לדבריה להקים את החברה, כדי להפוך את טקסי ההלוויה והפרידה למכובדים, אישיים וראויים.

מהפקת הלוויה ומימון מצבה ועד ליווי פסיכולוגי

כבר שנים רבות שחברות שמכבדות את עצמן מציעות לעובדיהן תמיכה רגשית רחבה בתקופת האבלות. זה יכול להתבטא בימי חופש נוספים על חשבון החברה לאחר השבעה, ומגיע אפילו לעזרה פיזית החל ממשלוחי מזון ועד ריהוט וחפצים לתקופת השבעה (כיסאות פלסטיק, מיחמים ועוד). על כן יש כאלו שירימו גבה נוכח הרצון "למסחר את המוות" על ידי חברה חיצונית.

אולם שוק מארזי הניחומים אינו דבר חדש ולא אופייני רק לחברת סופיה. לפי ההערכות הוא מגלגל מידי שנה מיליוני שקלים. רק כדי לסבר את האוזן, מידי שנה נפטרים בישראל 40,000 איש ולכל אחד מהם בממוצע ארבעה יושבי שבעה – שחלקם לפחות זוכים לקבל מארז כזה או אחר.

אז מה בעצם כוללת "חבילת אבל"? הנה כמה דוגמאות לסל הרווחה החדש שמאמצות חברות ההייטק הגדולות בארץ:

בראש ובראשונה נמצאים כאמור מארזי הניחומים שכולנו מכירים, הכוללים מזון בסיסי לתקופת השבעה, אבל גם הם אט אט נעלמים מהעולם. היום, חברות ההייטק שולחות מארזים מהודרים שנראים כמעט כמו (להבדיל) מארזי שי לימי הולדת או לכבוד הולדת תינוק חדש. חלקן אף מגדילות ושולחות מארזים ממותגים שמגיעים עם לוגו החברה ומכתב אישי לעובד.

החברה שמעניקה לעובדים חבילות אבל (צילום: דניאל אדרי,  יח"צ)
מארזים ממותגים שמגיעים עם לוגו החברה ומכתב אישי לעובד | צילום: דניאל אדרי, יח"צ

ישנן גם חבילות משתנות של מארזים בעלויות שונות - כמו מימון הכיבוד הנדרש לשבעה, הזמנת ארוחות בוקר לאבלים ולמנחמים, טייק אווי ממסעדות לעובד האבל ואפילו קייטרינג מלא לכלל הנוכחים.

אלו אולי לא יפתיעו אתכם, אבל יש גם חברות שלוקחות את הדאגה לעובד צעד אחד קדימה ומעניקות מימון מלא והפקה של הלוויה (כולל פריסת צליות, בקבוקי מים, כיפות, טישו, כיבוד, הגברה, הנחיית הטקס ומודעות אבל). יש גם מי שבוחרים להעניק מימון מלא של המצבה לנפטר – שירות שיכול להגיע לעשרות אלפי שקלים.

טרנד נוסף נוגע דווקא לאלו שפחות נמצאים במרכז העניינים, והוא הזמנת מארזי הפעלה לילדים של העובד האבל. מעבר לתעסוקה לילדים, מארז שכזה משדר לעובד את התחושה שחושבים על כל האספקטים בחייו.

תהליך האבל לא קורה בזמן השבעה – אלא רק כשהיא מסתיימת

הדאגה לפרט ממשיכה גם עם החזרה של העובד לשגרה, או לפחות בניסיון שלו לעשות זאת. לאחר השבעה ובמשך התקופה שלאחר מכן, ישנם מקומות עבודה המעניקים ליווי מקצועי ופסיכולוגי על חשבונם. ישנן חברות שמגדילות לעשות וגם שוכרות ליווי וייעוץ מקצועי לעובד מרגע הפטירה, דרך השבעה ועד שבועיים לאחר המקרה, כדי לוודא שהוא מצליח לחזור לשגרה ולהתמודד עם המשבר שפקד את חייו.

החברה שמעניקה לעובדים חבילות אבל (צילום: דניאל אדרי,  יח"צ)
מימון והפקה של הלוויה | צילום: דניאל אדרי, יח"צ

בתרגום לכסף, חבילות כאלו יכולות להגיע לעלויות של עשרות אלפי שקלים, ולפי פירון-זומר התגובה של העובד שווה הרבה יותר מכל סכום כספי. "העובדים שמקבלים את ההטבות האלה ברגעים הקשים, מופתעים והמומים לחלוטין, כי התחום הזה עדיין בתולי בישראל ורק בזמן האחרון נכנס לתודעת מנהלי משאבי האנוש של החברות הישראליות".

בסופו של דבר, חשוב לזכור שתהליך האבל לא קורה בזמן השבעה, אלא לרוב מתחיל רק לאחר שהיא מסתיימת וזה השלב שהעובד כבר חוזר לעבודה. לכן מבינים במקומות העבודה כי ככל שהעובד יקבל תמיכה ממקום העבודה, כך הוא גם ירגיש צורך "להחזיר" באמצעות חזרה מהירה יותר לשגרה ויהפוך לעובד מחויב ויעיל הרבה יותר.