במקום לנסות בכל יום למצוא עניין מחודש בעבודה שלכם, אולי הגיע הזמן להתאים את תחומי העניין האישיים שלכם לתחום העיסוק שלכם. התאמה שכזו יכולה לחסוך לכם, ולמעביד שלכם, הרבה מפחי נפש מיותרים. מחקר שפורסם באתר Network and Finance מצא שהבנה של התחומים אליהם אתם נוטים בלי קשר לקריירה שלכם ולכישורים שלכם, הם מקור מידע טוב להתאמה טובה של קריירה שמספקת גם את הצרכים הכלכליים וגם את הצרכים הנפשיים.

״חשוב לבחור משהו שמעניין אותך״, מסביר ד״ר קרלוס פייזר, לשעבר מנהל מרכז ברמן לייעוץ קריירה באוניברסיטת חיפה ומרצה בחוג לחינוך, ״אם את בוחרת ללמוד משהו שמעניין אותך את תיהני בתקופת הלימודים, בה את מתפתחת כבת אדם, ותהיי מוכנה לעשות פשרות כדי לעבוד במה שאת אוהבת. חשוב גם לבחור במקצוע שאת חושבת שאת יכולה לבצע, שתעמדי בו בכל הדרישות ולא בכזה שמרגע שהגעת לעבודה רק תסתכלי על השעון כדי לראות מתי יום העבודה נגמר״.

 ד״ר פייזר מסביר שאנשים רבים חושבים על הבטחת תעסוקה עתידית כשהם בוחרים במקצוע. הוא סבור שמדובר בטעות: "אין דבר כזה תעסוקה מובטחת, אי אפשר לדעת מה יהיה המצב בשוק בסוף תקופת הלימודים ואני בספק אם מישהו יכול להצליח במקצוע שהוא פשוט לא אוהב. מי שאוהבים את המקצוע טובים בו ולטובים ביותר יש יותר סיכוי למצוא תעסוקה״.

 מרים שפיר, יועצת קריירה מחברת ״אבני דרך״, מסכימה: ״אני מאמינה שמי שיעבוד במקצוע שלא מעניין אותו - לא יחזיק בו מעמד, לכן כשאני נפגשת עם אנשים שזקוקים להכוונה לקריירה או לימודים אני עובדת איתם באמצעות שאלון שפיתח ד״ר פייזר, שבודק לא רק את מה שהם חושבים שהם טובים בו – אלא גם כמה הם מתעניינים בו. אם יש משהו שמעניין אותם אבל היכולות שלהם בו לא גבוהות – הוא יהיה עדיף על תחום שלא מעניין אותם אבל יש להם בו יכולות טובות. בסופו של דבר, יכולות, תארים, מיומנות – תמיד אפשר לשפר״. השאלון בודק במה אדם מתעניין, וגם במה הוא חושב שהוא יכול להצליח – כדי לדעת איפה האדם עומד.

 אלו תחומי עניין יכולים להוביל אתכם לאלו מקצועות? מרים שפיר, ד״ר פייזר והאתר NETWORK AND FINANCE מנסים לתת לכם מושג, אבל רגע לפני שתתחילו להביא ברשימה, חשוב להבין שאת רובנו מעניינים כמה דברים במקביל וחשוב לחבר את תחומי העניין שלכם כדי להגיע למקצועות שיעניינו אתכם בכל הרמות. אם נושא גדול מושך אתכם – טבע, למשל, תגלו שהוא מכיל המון אפשרויות תעסוקה ששונות זו מזו כמו שמיים וארץ. תצטרכו לברר עם עצמכם איזו זוית בתחום הענק הזו מעניינת אתכם בנוסף: האם מדובר בעבודה בה תבלו הרבה בטבע, אבל גם תפגשו הרבה אנשים – למשל כמדריכי טיולים? או בעבודה בה תחקרו את הטבע כמדענים? או שתפעילו את הידיים ותראו תוצאות גשמיות, כחקלאים?

עבודה על טבלאות (אילוסטרציה: vetkit, Thinkstock)
מה מספרים לכם המספרים? | אילוסטרציה: vetkit, Thinkstock

מספרים

״כדי לדעת איזה מקצוע יתאים לכם, צריך להבין מה עוד מעניין אתכם״, מסבירה שפיר. ״ביולוגיה יכולה להביא לעיסוק בביו טכנולוגיה, אהבה לאנשים יכולה להביא לחקר כמו לימודי המוח או מדעי הקוגניציה, מי שאוהב להשתמש בידיים יעדיף הנדסת מכונות, אלקטרוניקה או פיתוח מכשירים רפואיים, מי שמתה על חישובים תימשך לסטטיסטיקה, חשבונאות. המילה 'ריאלי' גדולה מדי וצריך להבין מה עוד אוהבים״.

טיפול

״יש מגוון עצום של מקצועות טיפוליים, בין אם אלו הידועים יותר - כמו פסיכולוגיה ועבודה סוציאלית, מרפאה בעיסוק או טיפול בבעלי חיים ואומנות, או חדשים יותר כמו פוטותרפיה, וידיאו תרפיה, טיפול בטבע, טיפול בבישול, טיפול בגינון, פסיכודרמה, תרפיה בתנועה ועוד״, מסבירה שפיר. יש גם פן חינוכי טיפולי שמציע אינסוף מקצועות וצד שחשוב לו בריאות ואז יש רפואה אלטרנטיבית, נטורופתיה, המאופתיה, רפלקסולוגיה עוד ועוד״.

עניין ארכיטקטורה או בניה

אם הצד הפיזי מושך אתכם, אתם יכולים לעבוד בבניין. אם ארגון ותכנון מדברים אליכם בנוסף, אולי תרצו לעבוד בהתקנת צנרת, נגרות או צביעת גגות או בהתקנת מערכות חימום או אלקטרוניקה. הפעלת ציוד כבד יכולה לעניין גם היא והצד הניהולי שלכם יוכל למצוא עבודה בתיחזוק מבנים גדולים. עניין חזק יותר בעיצוב יביא אתכם להיות חלק מצוות ארכיטקטים או לעבוד בשימור בניינים.

אומנות או תקשורת

אם אתם נהנים להופיע, תוכלו לבחור במקצועות שמערבים הופעה קבועה מול קהל או יצירתיות ורבלית. זה יכול להיות קריירה כשחקנים, מוזיקאים ורקדנים או, אם יש לכם תחום עניין חזק נוסף, גם עבודה אחרת שמשלבת הופעה בפני קהל. אהבה לספרות יכולה למשוך אתכם לכיוון של כתיבה או עריכה ואהבה לכתיבה יכולה להביא אתכם לעבוד בעיתונות או ביחסי ציבור. הצד האומנותי שלכם מושך לאומנות ויזואלית? תוכלו ליצור פסלים או קרמיקה, להיות מעצבי מוצר או תצוגות ותערוכות. אהבה לטכנולוגיה יכולה להביא אתכם להתמחות בציוד צילום או להיות אנשים טכניים בהפקת שידורי טלוויזיה או רדיו.

״להיות אומן זה הרבה דברים״, מסבירה שפיר. ״אפשר לעשות אומנות ולמכור את הפריטים עצמם, לעסוק בהדרכת אומנות אם אתם אוהבים מגע עם אנשים או בהוראת אומנות, אם הצד הדידקטי חזק בכם. יש גם המון מקצועות שהאומנות משולבת בהם, כמו עיצוב פנים, עיצוב גרפי, עיצוב טקסטיל, עיצוב אופנה, עיצוב תעשייתי, עיצוב חזותי. אם הצד הטיפולי שלכם חזק, יש המון סוגים של טיפול באומנות, אז אמנות יכולה לפתוח אתכם להמון תחומים: אתם אוהבים אומנות, אבל האם אתם רוצים ליצור אותה או להשתמש בה?״.

חקלאי עובד בשדה (אילוסטרציה: thinkstock)
האם אתם אנשי אדמה? | אילוסטרציה: thinkstock

חקלאות וטבע

בררו עם עצמכם אם מה שמעניין אתכם הוא להיות בטבע, לעבוד עם האדמה או לחקור את עולם הטבע? ״התחום הזה מכיל המון עיסוקים״, מפרטת שפיר. ״חקלאות, מדעי איכות הסביבה, לימודי קיימות, הנדסת איכות סביבה. יש בו הדרכת טיולים שמאפשרים לי להיות בטבע, עבודה בטבע תרפיה – מקצוע טיפולי שמתאים למי שרוצה עבודה עם אנשים וכמובן כל מה שקשור למחקר לחקלאות. תחת קטגוריית הטבע נכנסים חוקרי נפט, גיאולוגיה, גיאוגרפיה, אסטרונומיה למי שאוהב חלל וכוכבים – כך שצריך להבין למה כל אחד מתכוון כשהוא אומר 'אני אוהב טבע'. את העניין אחר הטבע תוכלו למלא גם בעבודה ביערנות, בחקלאות, בדיג, כרייה או גינון. אם הצד המדעי מעניין אתכן, תוכלו לחקור צמחים או חיות או אולי לנתח בדיקות מעבדה. אם אתם מחפשים עבודת ידיים, משרה בחווה, ביער או בחפירות תספק אתכם. יש לכם יכולת ניהול ואתם רוצים להשתמש בה? ניהול משתלה או עסק שמציע דיג למשפחות עשוי להתאים לכם".

עסקים ואדמיניסטרציה

המילה ״עסקים״ נהנית מהילה של יוקרה, אבל כשפורטים את המקצוע לפרוטות מוצאים שלא תמיד מי שמצהירה שהיא מתעניינת בתחום – בעיקר בגלל התדמית המכניסה – אוהבת את העיסוקים הקטנים: ״את מי שמתעניינים ביזמות אני שולחת לדבר עם אנשים שהם רואים בהם מודל לחיקוי, כדי להבין למה הם נכנסים״, מסבירה שפיר. ״מתוך זה אפשר להבין אם כדאי להתמקד בכלכלה, מנהל עסקים, אם מדובר בביצועיסטית שכדאי שתלמד תעשיה וניהול או מי שמתאים לו שיווק ופרסום, או אולי בכלל מדובר ביזמת שהולך נגד הרח ולא צריכה לימודים או מסגרות, אולי היא כזו שצריכה ללמוד משהו שמעניין אותה ללא קשר לעסקים והיא תגיע למה שהיא רוצה בכל מקרה״.

ויש עוד זוויות: מי שמתעניינת ביצירת עסק או בתפעול מיזם תוכל לספק את העניין שלה בכמה תחומים שתלויים בשילוב שהיא או הוא מחפשים - אהבה לעבודה עם אנשים יכולה לכוון אתכם לכיוון של ניהול משאבי אנוש בעוד חיבה למספרים יכולה להביא לראיית חשבון או ניהול תקציבים. עבודה כעוזרים אדמיניסטרטיביים יכולה לעניין את מי שנהנה לעבוד על כמה דברים במקביל, אבל אם אתן טובות בעיבוד פרטים רבים אולי תעדיפו לעבוד בניהול מידע. עבודה בתפקיד בכיר במשרד ממשלתי, בחברה או בארגון ללא מטרות רווח יספרו את מי שמתמחה בהליכים שתורמים למאמץ הכולל של גוף.

חינוך והשכלה

עבודה במוזיאון או בספריה תספק את הצורך של מי שמתעניין בהדרכה, התמחות בלימוד של ילדים או מבוגרים יכולה להתאים למי שרוצים לספק גם את העניין הטיפולי שלהן והתעמקות בתחום אקדמי מסוים תתאים למי שאוהב להתעמק בפרטים.

כלכלה

תחום העניין הזה יכול למשוך אתכם לשלל כיוונים, מעבודה בחברת ייעוץ פיננסית כדי לנסות ולהבטיח את העתיד הכלכלי של יחידים וחברות, דרך עבודה בתביעות ביטוח, למי שאוהבים להעמיק ולחקור. חיבה לעבודה אדמיניסטרטיבית תביא אתכם לעבודה כבנקאים או פקידי ביטוח ואולי עבודה כסוכני פנסיה או ביטוח תתאים אף היא למי שרוצה לשלב עבודה עם אנשים שמקצוע שלו.

שירות ציבורי וממשל

אולי תרצו להגן על האינטרס הציבורי כפקחים או בוחנים, שבודקים שהכל עומד בתקנים או שאתם נהנים מעבודה פקידותית יותר ותרצו לעבוד כפקידים במשרדי ממשלה. תכנון אורבני יכול להתאים לכם או אולי עבודה בסוכנויות של הממשלה או במשרדי הממשלה עצמם.

טיפוס לפסגה

כל המקצועות הם שילוב של תחומי עניין שונים ויכולות שונות. מי שמתלבט לגבי השילוב הדומיננטי שמתאים לו, יכול לבחון את ששת הטיפוסים שנהוג לחלק אנשים לפיהם. ד״ר פייזר מסביר שבכולנו קיים יותר מסוג אחד וכדאי לדעת אלו לאילו סוגי טיפוסים אנחנו מתאימים, כדי לקבל החלטות בנוגע לעתיד המקצועי שלנו, אבל גם מבהיר שבכל מקצוע יש יותר מטיפוס אחד דומיננטי:

אנשי עסקים עולים במדרגות (צילום: Visivasnc, Thinkstock)
תמצא מי אתה, ותדע לאן תגיע | צילום: Visivasnc, Thinkstock
 

הטיפוס ריאליסטי – אדם מציאותי ופרקטי שאוהב תוצאות ברורות וגשמיות. אין הכוונה למי שמצטיין במקצועות ריאליים אלא באנשים שאוהבים עבודה פיסית שאפשר לראות ולחוש את תוצאותיה, לרוב לא מאוד מוחצנים. ״מי שבוחר לעסוק בעבודה עם מכשירים, בחקלאות, בטיפול בבעלי חיים, בהתקנת מזגנים - יהיה אדם שהטיפוס הזה דומיננטי אצלו״, מסביר ד״ר פייזר.

הטיפוס החקרני -  מדובר בטיפוסים שחושבים בצורה מופשטת, סבלניים מאוד ושכושר ההנהגה לא חשוב להם במיוחד. ״אנשים עם טיפוס חקרני חזק תמצאו במכון ויצמן, חוקרים מולקולה כמה שנים טובות...״.

הטיפוס האומנותי – אנשים יצירתיים עם ראש פתוח, מקוריים, ספונטניים וחושבים מחוץ לקופסא. בעלי חוש אסתטי מפותח. ״אנשים כאלה יבחרו במקצועות שיש בהם אלמנטים יצירתיים, בתחום האומנות וגם מחוצה לו״.

הטיפוס החברתי – מי שאוהב להיות בקשר עם אנשים, משתמש הרבה בשפה, מוחצן וחברותי. 

הטיפוס היוזם -  מי שיודע לקחת יוזמה ולהנהיג, אוהב להתווכח ולהשתכנע, שאין לו בעיה עם חוסר ודאות ועם לקיחת סיכונים. ״פוליטיקה ועסקים הם תחומי עניין בהם הטיפוס הזה שכיח״.

פורמלי – אדם שמקפיד על הפרטים הקטנים, אוהב מוסכמות ועבודה בתוך החוקים, מסודר ומאורגן ואדמיניסטרטיבי. ״בא לעבודה בשמונה והולך בחמש, אדם שכל הגופיות שלו מסודרות כמו חיילים בארון״.

״את יכולה להיות טובה בכמה דברים, להכיל כמה טיפוסים, אבל כדי לעשות בחירה - את צריכה לדעת במה את הכי טובה יחסית לעצמך, מה מעניין אותך יותר ומה פחות, במה את טובה יותר ובמה פחות. דירוג האלטרנטיבות מכריח אותך לחשוב על ההעדפות שלך כל הזמן וזה מסייע בקבלת ההחלטה״, מסביר ד״ר פייזר.

מעוניינים להביט ברשימה רחבה של מקצועות? במכון הולנד מקודדים 12 אלף מקצועות ובמכוני ההכוונה תמצאו כ-1,300 מקצועות. ספריית המקצועות באוניברסיטת תל אביב ובאוניברסיטת חיפה תיתן לכם את רשימת הקורסים ותכניות הלימוד הקיימות בישראל ובאתר ONET ,תוכלו לבצע חיפוש ברשימה גדולה של מקצועות שאולי תסייע לכם.