מספר דורשי העבודה בישראל אמנם חצה כבר את קו ה-500 אלף ורק הולך ומטפס מעלה, אבל משבר הקורונה הוא כידוע משבר עולמי, ולכן גם מספר המובטלים בעולם עולה בהתאמה. חברות רבות מצמצמות פעילות, עסקים רבים נסגרים והעובדים נשלחים לחל״ת ואף גרוע מכך - הביתה לתמיד. גם חברת אמזון, שהיה אפשר לחשוב שהיא אחת המרוויחות הגדולות מהמשבר שכן כל אחד צריך בימים אלה מוצרים עד הבית, נוקטת בשורה של צעדים חדשים ושינויים בעקבות המצב, אלא שאצלה דווקא יש דרישה מוגברת לכוח אדם – והיא יודעת בדיוק איך למלא אותו.

מנכ״ל החברה, ג׳ף בזוס, פרסם בסוף השבוע מכתב רשמי שמופנה לכל עובדי החברה כולם, בה פירט את מצבה של אמזון בימים אלה. גולת הכותרת של מכתבו הייתה ההכרזה על כך שבניגוד מוחלט למצב המשק, שבו מפוטרים עובדים מדי יום, אמזון דווקא תגייס בתקופה הקרובה לא פחות מ-100 אלף עובדים חדשים, וזו כמובן הזדמנות טובה למפוטרים בכל רחבי העולם לנסות את מזלם ולהתקבל לעבוד בחברה, לפחות בינתיים.

״אנחנו מקווים שאנשים שפוטרו יוכלו לבוא לעבוד אצלנו עד שהם יוכלו לחזור לעבודות שהיו להם״, כתב בזוס, והתייחס בין היתר לעשרות אלפי עובדים בתעשיית הפנאי, המסעדות, הברים, הבידור, החנויות והקמעונאות שלא מסוגלים בימים אלה לבצע את עבודתם. ״אני מצטער לומר לכם שאני חוזה שהמצב יהיה הרבה יותר גרוע לפני שהוא ישתפר״.

אמזון (צילום: Manuel Esteban, ShutterStock)
אמזון | צילום: Manuel Esteban, ShutterStock

מכתבו של בזוס אף הכיל בשורות טובות לעובדים הקיימים - שכרם השעתי של עובדי החברה דווקא יעלה, מה שאומר שכל מי שעובד במחסנים, בשליחויות ובתפעול אתר האינטרנט ייהנה משכר מוגדל מעתה ואילך, וזאת כדי לעודד את המורל שלהם ולהדגיש את חשיבות תפקידם בעת הנוכחית. ״אין חוברת הוראות בנוגע לאיך צריך להרגיש בזמן כזה״, סיכם בזוס, והוסיף כי הוא דואג לעובדי החברה ולמשפחותיהם.

בזוס, יש לומר, לא כתב את מכתבו בתוך וואקום: בימים האחרונים נפוצה עצומה ברשת בה טוענים עובדי החברה כי הם לא מוגנים מספיק, וקוראים להנהלה לצייד אותם במסכות, כפפות ושאר ציוד מגן על מנת שיוכלו להמשיך לעבוד ללא דאגות. גם הסנטור ואחד מהמתמודדים לנשיאות ארה״ב, ברני סנדרס תקף לאחרונה את החברה, וביקש ממנה להתחייב לא לפטר עובדים, לשמר על משכורותיהם, להעניק להם חופשה בתשלום ולהגן עליהם בצורה טובה יותר.

כמו כן,ד כחלק מהצעדים החדשים להתמודדות במצב הפסיקה לאחרונה אמזון את מבצע המשלוחים בחינם לישראל בהזמנות מעל 49 דולר, וגולשים רבים אף טוענים כי כמות המוצרים שזמינה כרגע למשלוחים לארץ הצטמצמה באופן דרסטי. מכתבו של בזוס עשוי להסביר מדוע.

להלן מכתבו המלא של בזוס לעובדים:

 

״אמזונים יקרים,

אלה לא זמנים של עסקים כרגיל, אלא זמנים של מתחים רבים ואי ודאות. זהו גם רגע בזמן שבו העבודה שאנחנו עושים היא הכי קריטית. שינינו את מערכי הלוגיסטיקה, ההובלה, רשת האספקה, הרכישה ותהליכי העבודה מול ספקים צד ג׳ כדי לתעדף מלאים ושליחויות של מוצרים חיוניים כמו מוצרי ניקיון ביתיים, מוצרי חיטוי, מזון לתינוקות וציוד רפואי. אנחנו מעניקים שירות חיוני לאנשים בכל מקום, במיוחד לאלה, כמו האוכלוסייה הקשישה, שהם פגיעים במיוחד. אנשים סומכים עלינו.

אני לא לבד בהכרת התודה שלי על העבודה שאתם עושים. קיבלתי מאות של אימיילים מלקוחות וראיתי פוסטים ברשתות החברתיות שמודים לכולכם. המאמצים שלכם נראים גם ברמות הממשל הבכירות ביותר, והנשיא טראמפ הודה עמוקות לצוות שלנו מוקדם יותר השבוע.

בכל רחבי העולם, אנשים מרגישים את ההשפעות הכלכליות של המשבר הזה, ואני מצטער לומר לכם שאני חוזה שהמצב יהיה גרוע יותר לפני שישתפר. אנחנו שוכרים אנשים במאה אלף תפקידים חדשים ומעלים משכורות לעובדים השעתיים שלנו שממלאים אחר הזמנות ומביאים אותן ללקוחות בתקופה של מתח ולחץ. בו בזמן, עסקים אחרים כמו מסעדות וברים נאלצים לסגור את דלתותיהם. אנחנו מקוום שאנשים שפוטרו יבואו לעבוד אצלנו עד שהם יוכלו לחזור למקום עבודתם הקודם.

הרבה מהעבודה ההכרחית שאנחנו עושים לא יכולה להתבצע מהבית. אנחנו מיישמים סדרה של אמצעי הגנה עבור העובדים שלנו והקבלנים באתרים בכל רחבי העולם – מהעלאת התדירות והאינטנסיביות של הניקיונות ועד התאמת הפעילות שלנו במרכזי האספקה כדי לעמוד בהנחיות הריחוק החברתי. אנחנו נפגשים מדי יום ועובדים כדי לאתר דרכים נוספות לשפר את האמצעים הללו.

הזמנו מיליוני מסכות פנים שאנחנו רוצים להעניק לעובדים ולקבלנים שלנו שלא יכולים לעבוד מהבית, אבל מעט מאוד מההזמנות הללו הגיעו. יש מחסור של מסכות בעולם והן נשלחות לממשלות ולבתי חולים ומרפאות שזקוקים להן. קל להבין מדוע הצוות הרפואי המדהים שמשרת את הקהילות שלנו מקבל עדיפות. כשהתור שלנו יגיע, העדיפות הראשונה שלנו תהיה להביא את המסכות הללו לידיהם של העובדים שלנו והשותפים שעובדים כדי לספק לאנשים מצרכים חיוניים.

אני ממקד את מלוא הזמן ותשומת הלב במחלת הקורונה ובצורה שבה אמזון יכולה לתפקד על הצד הטוב ביותר. אני רוצה שתדעו שאמזון תמשיך למלא את תפקידה, ולא נפסיק לחפש אחר הזדמנויות נוספות לסייע. אין חוברת הוראות בנוגע לאיך שצריך להרגיש בזמן כזה, ואני יודע שזה מכניס את כולם ללחץ. רשימת הדאגות שלי עכשיו – וגם שלכם, אני בטוח – היא ארוכה: מהילדים שלי, ההורים, המשפחה, החברים ואתם, הקולגות שלי, ועד לאלה שכבר חולים מאוד, ולנזק האמיתי שייגרם כתוצאה מהמשבר הכלכלי בקהילה שלנו.

אנא שמרו על עצמכם ועל יקיריכם. אני יודע שנעבור את זה ביחד.

ג׳ף״.