בכל חודש אוגוסט אנחנו מקבלים תזכורת רטובה לכך שאנחנו נמצאים בלב המזרח התיכון: הטמפרטורות מאיימות לטפס ל-40 מעלות צלזיוס, אחוזי הלחות מגיעים ל-70 וכל שנותר לעשות הוא לא לזוז מהמזגן ולמזער יציאות מהבית או מהמשרד. אלא שיש בינינו גם מי שעובדים כל יום בקור מקפיא של ממש, ורק מתים לצאת החוצה. הנה כמה מברי המזל האלה:

חדר בטמפרטורה של מינוס 45 מעלות

"אני מתחיל את היום בסיבוב במחלקות השונות במפעל, כמו מחלקת הסורבה או הקונדיטוריה שבה מכינים את התוספות", אומר איתי רוגוזינסקי, השף והאיש שרוקח עבורכם את הטעמים הכי מיוחדים ברשת הגלידריות וניליה. "גם בשיא הקיץ, המפעל כולו קריר ונעים, ויש כמה מוקדים קרים במיוחד, ובראשם חדר שנקרא 'בלאסט פריזר' - מדובר בחדר שבו מאחסנים את הגלידות כשהן מוכנות, והטמפרטורה בו היא מינוס 45 מעלות. אנחנו נכנסים לחדר הזה עם מעילים מיוחדים, ויוצאים כל כמה דקות. בנוסף, ישנם חדרי קירור בטמפרטורה של 2-4 מעלות.

"מעבר לכך שהטמפרטורה נמוכה, כיף לעבוד עם גלידות בקיץ", הוא אומר. "אני נמצא כל הזמן בתהליך של פיתוח גלידות חדשות, וטועם בין 40 ל-50 טעמים של גלידות ביום. הפיתוח נעשה במעבדה, וכולל חישובים מתמטיים והרבה כימיה, דבר שבהחלט מפתיע חלק מהאנשים. בשלב הראשון, אני היחיד שאחראי על פיתוח הטעמים, ורק בהמשך אני מעביר את הגלידה לטעימה של קבוצת ביקורת".

אז כל הפסקה אצלכם היא "הפסקת גלידה"?
"העובדים שלנו באמת אוכלים גלידות בהפסקות, ומתלהבים במיוחד כשיש טעמים חדשים. אני, לעומת זאת, מפריד בין העבודה לבית. בעבודה אני טועם ויורק את הגלידות, זו טעימה מקצועית וטכנית. כשאני בבית או במסעדה, אני בהחלט יכול ליהנות מגלידה. הפטישים שלי, אגב, הן גלידת פיסטוק וסורבה תות".

איתי רוגוזינסקי, השף של וניליה (צילום:  יחסי ציבור )
איתי רוגוזינסקי, השף של וניליה | צילום: יחסי ציבור

בודקים את הביצועים של המזגנים בטמפרטורות קיצוניות

"אני עובד במעבדת האמינות של אלקטרה מיזוג אוויר, שם בודקים את הביצועים של המזגנים בטמפרטורות קיצון של עד מינוס 30 מעלות, לפני שהם יוצאים ללקוחות בארץ ובחו"ל", אומר אלכס אייזן. "החדר נועד לוודא שמערכות המיזוג פועלות באופן יעיל, גם בתנאי קור קיצוני. זאת מפני שאנחנו שולחים את המזגנים גם למדינות רחוקות וקרות מאוד, וחשוב שהם יעמדו בתנאים שם.

איך מתמודדים עם הבדלי טמפ' קיצוניים כל כך?
"כשאנשים שומעים על הטמפרטורה שאני עובד בה הם מופתעים מאוד, אבל אני גדלתי ברוסיה, ובחורף הטמפרטורות היו צונחות למינוס 40 מעלות, כך שאני מכיר היטב את התחושות. בכניסה לחדר לובשים גטקס, מעיל תרמי עבה במיוחד, כפפות, כובע צמר ומחממי אוזניים. ועדיין בכניסה מקבלים גל קור חזק, אבל ככל שעובר הזמן מתרגלים. בכל אופן, אסור לשהות בחדר יותר מכמה דקות בודדות".

אלכס אייזן (צילום: יחסי ציבור)
אלכס אייזן | צילום: יחסי ציבור

מפעל המזגנים של אלקטרה בראשון לציון (צילום: יחסי ציבור,  יחסי ציבור )
מפעל המזגנים של אלקטרה בראשון לציון | צילום: יחסי ציבור, יחסי ציבור

המקום שאליו כולם בורחים כדי להתקרר

מקום עבודה נוסף שנהנה מטמפרטורות קרירות במיוחד בקיץ הוא המחסן המצונן של חברת "טרה". "אנחנו למעשה מהווים את מרכז העצבים של כל המחלבה - כאן הכול מתרכז לפני שהמוצרים מגיעים לבית הלקוח", אומר רונן מימן, מנהל המחסן. "אני מגיע בשעות המוקדמות של הבוקר, סורק את המחלקה, משוחח עם העובדים ולאחר מכן מתחיל את המשימות היומיות, תוך בקרה שהכול עובד כשורה במחסן הקירור".

איך התחושה אצלכם בקיץ?
"אנחנו המקום שאליו כולם בורחים כדי להתקרר. למעשה, גם בעונה הזו של השנה אני לובש מעיל עבה, ובחורף אני משופצ"ר מכף רגל ועד ראש.

עד כדי כך?
"כן, הטמפרטורה אצלנו היא 4 מעלות, כך שכל האנשים בסביבתי הם אנשים שמתמודדים יפה עם קור, אחרת לא בטוח שהיו יכולים לשרוד בעבודה. בהתחלה זה קשה, אבל מתרגלים מהר מאוד, מה גם שהחברה מספקת לעובדים את כל מה שהם צריכים כדי להתמגן מהקור - החל מבגדים איכותיים ועד מלגזות סגורות לחלוטין".

רונן מימן (צילום:  יחסי ציבור )
רונן מימן | צילום: יחסי ציבור

רונן מימן (צילום: יחסי ציבור)
רונן מימן, מימין | צילום: יחסי ציבור

רוח של 20 קמ"ש

"לפני בערך שבע שנים ראיתי בר קרח באירוע, ובאותו רגע הבנתי שאני רוצה לעסוק בתחום", אומר שמוליק בוצר, הבעלים של חברת Ice Design לעיצוב ופיסול בקרח. "למדתי את המקצוע בעיקר דרך האינטרנט, כי התחום כמעט ולא קיים בארץ. כיום אנחנו מייצרים כ-15 טון קרח ביום, מעצבים ומפסלים בקרח. אחד המוצרים הנפוצים שלנו הוא ברים מקרח".

כמה קר אצלכם?
"אנחנו מפסלים בטמפרטורה של מינוס 5-6 מעלות, אחרת הקרח מפשיר ולא נוח לפסל. בנוסף, בחדר הקירור יש מאווררים תעשייתיים גדולים שנועדו ליצור סירקולציה של אוויר, כך שיש רוח חזקה מאוד, במהירות של 15-20 קמ"ש. אסור להישאר בטמפרטורה הזו יותר מדי זמן ברציפות".

מה ההזמנה ההזויה ביותר שקיבלתם?
"שתי הזמנות שביצענו עבור לקוח צרפתי, שביקש כרכרה עם סוס ומכונית מקרח, שתיהן בגודל אמיתי ויכולות להיות בתנועה".

Ice Design (צילום:  יחסי ציבור )
הפסל של Ice Design | צילום: יחסי ציבור

בוצר טוען כי העבודה עם קרח די מסוכנת, ולא רק כשמדובר בשהייה ממושכת בחדר: "יש המון סיכון בעבודה, בייחוד סביב הרמת משקלים כבדים. למשל, הסוס מהקרח שקל מאתיים טון. להביא אותו לאירוע היה כרוך במבצע לוגיסטי לא פשוט".

מה אנשים מופתעים לגלות על העבודה שלך?
"קודם כל, אנשים מופתעים שקיים מקצוע כזה. מעבר לזה, כשאנשים רואים קרח שקוף הם מופתעים ולא כל כך מבינים מה הם רואים - מים, קרח או אולי בכלל זכוכית".