אבי שניר, מנכ"ל חברת אלביישן המתמחה בהכשרות לחברות וניהול התפתחות טאלנטים בתחומי הקוד והדאטה, מספר: "עבודה מהבית הייתה מציאות נפוצה למדי הרבה לפני הקורונה. ארגונים שיודעים לנהל את העובדים שלהם מרחוק מאפשרים לפי דרישה או כחלק מחוזה ההעסקה האישי של כל עובד עבודה מהבית, או אפילו יום קבוע בשבוע של עבודה מרחוק. אמנם, המצב הנוכחי שונה משום שהוא מציב דילמה מורכבת למנהלים - האם לאפשר לחברה כולה לעבוד מהבית למשך תקופת זמן שאינה ידועה? כאשר הנחיות משרד הבריאות מאפשרות המשך עבודה ממשרדי החברה, ישנן 2 שאלות שצריך לתת עליהן את הדעת: הראשונה היא האם הלך הרוח בחברה מאפשר המשך עבודה פרודקטיבית או שהחשש הכללי משפיע על הפעילות העסקית, והשנייה, נוגעת ליכולת ניהול ומדידה - האם המנהלים ערוכים להמשיך לנהל את החברה גם מרחוק" אומר אבי. "במידה ומחליטים על עבודה מרחוק לכלל העובדים חייבים להקביל את המשך העבודה לעבודה הפיזית במשרדים- להמשיך לקיים את כל הפגישות וההתיעצויות אונליין, לעמוד בזמנים (הגעה, עזיבה), מאמצי שיווק וכו. במקביל יש צורך לבצע את ההתאמות הנדרשות בשירותים ובמוצרי החברה למציאות הלקוחות ולהטמיע את השינויים בקרב כלל עובדי החברה על מנת להבטיח המשך ניהול תקין של החברה." הוא מסכם. אלביישן מציעה את הכשרותיה שהתבססו עד היום על למידה משולבת (הרצאות פרונטליות + למידה דיגיטלית) בצורה של של למידה מבוססת אונליין בלבד.

אבי שניר מנכ"ל אלביישן (צילום: Elevation)
אבי שניר מנכ"ל אלביישן | צילום: Elevation

שגיא דודאי, מנכ"ל Vonage בישראל מספר על ההתאמות שעושה החברה: "בימים טרופים אלה, בהם בכל יום יש הנחיה חדשה והחמרה בתקנון משרד הבריאות, החברה מנסה לנקוט משנה זהירות ויחד עם זאת לשמור על השגרה והשפיות. עד לסוף שבוע האחרון ההנחיה לעובדי החברה הייתה לבחור לעבוד מאיפה שהם מרגישים הכי נוח, אך החל מהיום אנחנו עוברים לעבודה מהבית באופן גורף בכל האתרים של החברה ברחבי העולם". Vonage היא חברה בינ"ל שמציעה מגוון מוצרים ושירותים בעולם התקשורת העסקי, המעניקים לעסקים ולקהילות מפתחים ברחבי העולם פתרונות תקשורת טכנולוגיים חכמים. "אנו מעריכים שהמשך התנהלותה של החברה, בתקופה זאת של מעבר לעבודה מהבית, לא תפגע בהתנהלותה של החברה היות ומוצרי החברה אותם אנו מפתחים מאפשרים לכל עובד ועובד להמשיך לעבוד מכל מקום" הוסיף דודאי. "עובדי החברה יהיו בקשר האחד עם השני באמצעות הפתרונות הטכנולוגיים שלנו, כך שההיכרות המוקדמת שלהם עם המערכות שמיועדות לסייע בעבודה מרחוק תתרום משמעותית למעבר מהשגרה לתקופה החדשה שלפנינו".

שלו חוליו, מנכ"ל חברת NSO אשר מפתחת טכנולוגיה שעוזרת לגופי ביון ואכיפת חוק ממשלתיים להילחם בטרור, פדופיליה ופשעים חמורים, שלח מכתב לכלל העובדים עם מסר מרגיע: "מצבה הפיננסי של החברה איתן ויציב ולכן אנו נמצאים כרגע עם אורך נשימה ומשאבים המאפשרים לנו לצלוח את תקופת הקורונה, גם אם זו תארך זמן רב. חברות רבות במשק הודיעו על קיצוצים נרחבים בכוח האדם, אני שמח לספר לכם שהנהלת החברה קיבלה החלטה שאין בכוונתנו לצמצם את כח האדם הקיים בחברה לאור משבר הקורונה. ההחלטה הזו היא ערכית ומוסרית והיא מתאפשרת בזכות הישגיה הטובים של החברה עד היום, הישגים שלא היינו יכולים להגיע אליהם בלעדיכם!". בהמשך, קרא לעובדים לשמור על רוח יזמית ומורל גבוה: "כחברה עם האנשים החכמים ביותר שיצא לי לפגוש, ועם הרוח היזמית שנושבת בכם, אני מזמין כל אחד ואחת מכם לגלות רוח יזמית ולהציע רעיונות שיהפכו את הלימון ללימונדה. כמו כן, כל רעיון הנוגע לשיפור שגרת העבודה שלנו בתקופה הקרובה, יתקבל בברכה". בנוסף, הדגישו בחברה כי בתקופה הקרובה תותאם שגרת העבודה להנחיות משרד הבריאות ובנוסף לאילוצי משפחות העובדים, ומי שזקוק לזמן עם הילדים בשל היעדר מסגרות- יזכה לסיוע הנדרש. כמו כן, ממשיכים בחברה לעודד ולחזק את העובדים ובני משפחתם הנמצאים בבידוד בעזרת משלוחים ופינוקים שייסיעו להם להעביר את הזמן. במקביל הודיעו בחברה כי נערכים טכנולוגית לתרחיש בו כלל העובדים ידרשו לעבודה מהבית.

שלו חוליו, מנכל חברת NSO  (צילום: יונתן בלום)
שלו חוליו, מנכ"ל חברת NSO | צילום: יונתן בלום

זיו אלול, מנכ"ל חברת Fyber היה בין הראשונים שהודיעו לכלל העובדים לעבוד מהבית כבר ביום שני שעבר. מאז, מאות עובדי חברת Fyber בכלל משרדי החברה בעולם- בישראל, ניו יורק, סן פרנסיקו, ברלין, לונדון, סיאול וביג'יין, עובדים מהבית. בהנהלת החברה הדגישו כי למרות שעד כה אף עובד פייבר לא נדבק בנגיף, העדיפו לנקוט אמצעי זהירות למען בריאות העובדים.
צורית גולן, סמנכלית HR גלובאלית בFyber מספרת: "טרם ההודעה על עבודה מהבית נערכנו בחברה והתכוננו להכנת התשתית עבור העובדים. יצרנו מדיניות עבודה מרחוק, הכוללת הנחיות לעבודה שוטפת לצד ראיונות למועמדים אופציונאליים בוידאו, הדרכות וחניכה לעובדים חדשים ברחבי העולם. סה"כ עד עכשיו אנחנו מקבלים פידבקים חיוביים, ועד כה השבוע הראשון של עבודה מהבית עבר בהצלחה. צוות ה-HR שלנו משקיע את זמנו בדרכים ושיטות לשימור שגרת העובדים, בין אם בפגישות עבודה המתבצעות באמצעות שיחות וידיאו ובין עם שיחות מוטיבציה של מנהלי צוותים עם העובדים." עוד הוסיף זיו אלול, מנכ"ל חברת Fyber העולמית כי "Fyber הינה חברת טכנולוגית, כך שהעבודה מהבית אפשרית ואנו לא צופים פגיעה בביצועי החברה בעקבותיה. נמשיך לעקוב ולהתעדכן אחר המתרחש מתוך דאגה הן לשלומם של העובדים והן מתוך מאמץ לסייע בעצירת התפשטות הנגיף ברחבי העולם."

"אין ספק שמדובר במצב של חוסר וודאות לכולם", אומרת אירית קישנובסקי סמנכ"לית משאבי אנוש במוטורולה סולושנס, "לכן חשוב לנו לתת לעובדים את התחושה שאנחנו מלווים אותם ומנחים אותם בכל רגע כדי שחוסר הוודאות לא יגדל, אנחנו מוציאים כל יום או יומיים הנחיות מעודכנות לעובדים, מקיימים ישיבות הנהלה והערכת מצב לעיתים תכופות ועוד. בנוסף, כל מי שהפעילות שלו מאפשרת לעבוד מהבית עושה זאת, במוטורולה סולושנס ישנם עשרות עובדים- מהנדסים וטכנאים שעובדים בשטח. בימים אלו הם פועלים מסביב לשעון בתל השומר בכדי לאבזר כ- 30 חדרי בידוד במצלמות ומערכות קשר מתקדמות עבור הצוותים הרפואיים וחולי קורונה שעתידים להגיע לשם. לאחר שלב ההתקנה הם יצטרכו לתת תמיכה בשטח ולכן רכשנו עבורם את ציוד המיגון הטוב ביותר לשהיה שם ולכניסה אפשרית לחדרי החולים".

אירית קישנובסקי מנהלת משאבי אנוש במוטורולה סולושנס (צילום: יח"צ)
אירית קישנובסקי | צילום: יח"צ

עידן דיגיטלי עשיר בכלים

בתחילת השבוע גם חברת אוברוולף (Overwolf) הורתה לעובדיה לעבור לעבודה מהבית והצטרפה לרשימה ארוכה של סטארטאפים וחברות הייטק מובילות. ״בתור פלטפורמה טכנולוגית חדשנית, הנכס החשוב ביותר שלנו הוא חברי הצוות שלנו, וננקוט את כל הצעדים הנחוצים כדי להגן על בריאותם ועל בריאות משפחותיהם״, אומר שי זלדיס מנהל תוכן ותקשורת באוברוולף. ״אנחנו קוראים לחברות נוספות למלא באחריות את ההוראות ולמזער את הסכנה לעובדים ולשאר האוכלוסיה הרחבה״, מוסיף זלדיס. ״אנחנו בעידן דיגיטלי עשיר בכלים. הטמעת נהלים מתאימים לעבודה מהבית מונעת הרבה מהנזקים האפשריים של עבודה מרוחקת. בעזרת כלים טכנולוגיים זמינים לכל כמו Zoom, Hangouts, Monday, Slack ו-Discord אפשר לתקשר בקלות ובאופן מיידי עם חברי הצוות ממש כאילו נמצאים יחד במשרד. אמנם, בסיטואציה אידיאלית כמובן שהיינו מעדיפים לעבוד יחד כמו בשגרה, אך הכלים שהוזכרו קודם וזמינים לציבור הרחב, מאפשרים את המשך ההתנהלות בצורה טובה וכזו שאינה פוגעת בתוצר הסופי. העבודה שלנו מול לקוחות מעבר לים נמשכת כרגיל, כאשר כל צד עושה את ההתאמות הנדרשות מצידו כדי להמשיך בפעילות רגילה ככל האפשר״.

גם בחברת Logz.io הפועלת מתל אביב, בוסטון ולונדון ולה מאות לקוחות בעולם, הותאמו נהלים מחודשים להתנהלות עבודה מרחוק, וצוות ההנהלה החליט על סדרת צעדים שיסייעו להתנהלות במציאות החדשה. ראשית, החליטו לערוך הדרכות למנהלים, על מנת להתאים את המחלקות השונות לעבודה וניהול מרחוק. כמו כן, בחברה רואים חשיבות גבוהה במפגשים בתדירות דחופה עם אנשי ההנהלה של כלל החברה על מנת לעדכן, להרגיע, לתאם ולתכנן ביחד תכניות לטווח הקצר והארוך, ויערכו אותם כעת מרחוק. שירותי חברת Logz.io הלכה למעשה מספקים רציפות תפקודית של אתרים וארגונים ובכך מתאפשרת פעילות מערכתית תקינה. שירותי החברה ניתנים ומסייעים ליציבות של תשתיות קריטיות כמו בתי חולים, מעבדות רפואיות, רכבות ומערכות מחשוב קריטיות אחרות, על כן, בימים אלו ישנה כמות עבודה מאסיבית ומשמעותית. בחברה הפיצו מסמך לכלל הלקוחות על התכניות העתידיות של אנשי החברה לספק ולשמור על רציפות עסקית בשירותים השונים שניתנים להם.

מנכ"ל Logz.io תומר לוי (צילום: יח"צ)
מנכ"ל Logz.io תומר לוי | צילום: יח"צ

חדרי וידאו פתוחים וציוד משרדי בבית

בחברת BigID, המתמחה בניהול מדיניות פרטיות ברשת, שומרים על שגרת עבודה באמצעות "חדרי" וידאו פתוחים לכל צוות על מנת שיוכלו לעבוד ממש כמו במשרד. בנוסף בימים האחרונים החברה קלטה עובדים נוספים וגם חלק מתכני החפיפה והקליטה נעשים מרחוק באמצעות תוכנות וידיאו.  "סביבות העבודה שלנו מבוססות ענן ולכן היה לנו קל מאוד להפעיל את נהלי החירום שלנו ולעבור לעבודה מלאה מהבית" מסביר נמרוד וקס סמנכ"ל המוצר בחברה. "אנו מבינים כי קשה לנהל שגרת יום לצד טיפול בילדים שנמצאים גם הם כרגע בבית ועל כן אנחנו מעודדים גמישות בשעות העבודה תוך שמירה על תקשורת פתוחה".

בחברת ההיי-טק הירושלמית לייטריקס (Lightricks) כבר עברו לעבודה מהיבת ומסייעים לעובדים להמשיך את שגרת העבודה גם מהבית באמצעות משלוחים של ציוד משרדי ועמדות עבודה מסודרות הכוללות שולחנות, מסכי מחשב, מקלדות, עכברים, כבלים והארד-דיסקים.  מנכ״ל החברה, ד״ר זאב פרבמן, מסר כי ״המטרה שלנו היא לסייע לעובדי לייטריקס להמשיך את שגרת העבודה מהבית עד כמה שניתן. לכן החלטנו לשלוח לעובדים שלנו בירושלים ובתל-אביב ציוד הכרחי כמו שולחנות, מסכי מחשב, מקלדות וכל ציוד משרדי החיוני להמשך עבודה תקין. אני מקווה שהמשבר יסתיים במהירות האפשרית ונוכל לחזור לשגרת עבודה רגילה במטה החברה״. בינתיים עובדי החברה שומרים על אווירה חיובית, גם אלו שנאלצו להיכנס לבידוד, והחליטו לצחוק קצת ויצרו סרטון שמתאר את מצבם בתקופה הקשה הזו.

גם בחברת Autodesk, ההנהלה נרתמה במספר דרכים יצירתיות לניהול שגרת העבודה החדשה של מאות העובדים שכעת עושים זאת מהבית. "אנחנו בקשר רציף עם כל אחד ואחד מהעובדים לדרוש לשלומם, לראות אם יש דברים נוספים שהם זקוקים להם בתקופה זו” אומר תום וינטר מנהל מרכז הפיתוח של Autodesk בישראל. בימים האחרונים החברה העבירה לעובדים סכום כסף באמצעותו יוכלו לקנות ציוד משרדי שירצו לעבודה מהבית. בין הצעדים המיוחדים שננקטו: נפתח ערוץ תקשורת ייעודי לכלל ההורים מעובדי המשרד למתן המלצות כיצד לעבוד יחד עם נוכחותם של הילדים בבית ולחלוק את דרכי ההתמודדות. החברה אף מציעה לעובדיה אמצעים להתמודדות עם הפן הרגשי כגון ייעוץ אישי ופסיכולוגי כדי לעזור להתמודד אל מול הלחץ של מגפת הקורונה ואף תהליכי קואוצ’ינג מרחוק לעובדים - הכל כדי להמשיך את השגרה כרגיל במידת האפשר. "כחברה גלובלית, אנחנו מורגלים בעבודה מאומצת ומרחוק" אומר וינטר. "צוות ה-HR שלנו פועל במלוא המרץ להתאים את שגרת העבודה והתהליכים למצב הנוכחי, לשמור על תחושת השייכות של העובדים, לא לוותר על עבודת הצוות ולהקנות למנהלים כלים טובים יותר לניהול מלא מרחוק". אנו כמנהלים סומכים על החוסן הארגוני של המרכז בישראל שמוכיח את עצמו שוב ושוב בהישגים שמביא להצלחת החברה ככלל ועל רמת המחויבות הגבוהה שיש לעובדים שלנו כלפי החברה. לכן, חשוב לנו לסייע להם ולהתחשב בעובדים ככל שניתן בסיטאוציה הייחודית שנוצרה".

כחלק משגרת היום החדשה בחברה מעודדים את העובדים בין היתר לשתף בבוקר איך נראית עמדת העבודה של העובדים בבית, את כוס הקפה הראשונה שלהם , להעביר את שיעורי היוגה בזום כשביום  חמישי יתקיים גם Happy Hour בווידאו.

כאמור, בחברות הייטק רבת כבר ואגלים לעבוד מהבית, זהר זקס, CTO של Disco, מוצר שמפותח במרכז הפיתוח של סמסונג נקסט בתל אביב מספר "הצוות שלנו מפוזר במספר לוקיישנים בעולם כך שאנחנו רגילים מאוד לעבודה מרחוק. מה גם שפעם בשבוע כל הצוות עובד מהבית. כשעובדים מרחוק ומנסים להעביר רעיון מורכב, כדאי לצרף הקלטות. עובד יכול לצרף הקלטה של עצמו למצגת או מסמך שהוא הכין כדי להסביר בעל פה את מה שהוא מציג וליצור בהירות בקרב מי שרואה את זה. זה חוסך מיילים ארוכים ומסובכים."

בחברת NESS המעסיקה למעלה מ- 3,100 עובדים ועובדות הפזורים ברחבי הארץ, הוחלט "להפוך את הבידוד לשוקולדה" ונשלחו לכל אחד מהנמצאים בבידוד מארזי שוקולד איכותיים במיוחד הארוזים בתוך קופסה הנראית כעזרה ראשונה וזאת כדי להמתיק את זמנם ככל הניתן. אפרת שפירא סמנכלית בכירה למשאבי אנוש בחברת NESS  מספרת כי החברה  פיצלה צוותים חיוניים וגדולים לעבודה ממקומות פיזיים שונים וזאת מתוך הגנה הן על ההמשכיות העסקית והן על בריאות חברי הצוות, ןתוך הערכות טכנית לעבודה מרחוק מול מערכות החברה. בנוסף, נסיעות העבודה לחו"ל בוטלו ובחברה משתדלים לצמצם למינימום התכנסויות מרובות משתתפים. עדכונים שוטפים אודות המצב יוצאים באמצעות פורטל החברה והאפליקציה הפנים ארגונית".

אפרת שפירא סמנכלית בכירה למשאבי אנוש בחברת NESS  (צילום: באדיבות NESS)
אפרת שפירא | צילום: באדיבות NESS

עוד מחווה של חברה עבור עובדיה נרשמה בחברת אינטל שממשיכה לפעול באופן רגיל באופן יחסי ברחבי העולם, לרבות פעולות הקשורות לייצור באורגון, אריזונה, ניו מקסיקו, קליפורני, אירלנד, ישראל וסין - אך ממליצה לעובדיה היכולים לעשות זאת לעבוד מהבית ומציעה כמה הטבות להקלה עליהם. בהינתן הנחייה לסגירת בתי ספר או מרכזי טיפול, כפי שקורה כיום בישראל, אינטל תשלם לעובדים הזקוקים לסיוע בטיפול בילדים ו/או בטיפול בקשישים, עד 15 ימי שירותי טיפול- כך שכל עובד שירצה לשכור מטפלת לילדיו יוכל לעשות זאת במימון החברה. בנוסף הצהירו בחברה כי בחודשיים הקרובים תשלם אינטל תשלום מלא לעובדיה המועסקים לפי שעה כמו גם לעובדי קבלן, ללא קשר לשינויים שיתבצעו כתוצאה ממדיניות העבודה מרחוק שאינטל עברה אליה.