"מה אתה רוצה לעשות כשתהיה גדול"? אין ילד, או מבוגר בעולם המערבי שלא שאלו אותו את השאלה הזו. רוב השיקולים בקבלת ההחלטה הזו הם רמות השכר שלכל מקצוע יש להציע, עד כמה המקצוע נחשב ועד כמה אנחנו מביאים גאווה להורים שלנו. אבל יש עוד שיקול חשוב והוא השיקול התעסוקתי - עד כמה יש עבודה במקצוע הזה? במילים אחרות - עד כמה העולם צריך את מה שיהיה לי להציע לו?

אז מסתבר שבזמן שיש מקצועות שנעלמים מהעולם, כמו חלבן, סנדלר, שען או מברקן – כי פשוט אין בהם צורך יותר, יש גם מקצועות שהדרישה אליהם רק גוברת וגוברת, עד כדי מחסור באנשי מקצוע שיעסקו בהם. הדרישה יכולה להיות גבוהה כל כך עד שיהיו מדינות שיעניקו לבעלי מקצוע מנוסים זכויות אזרחיות, בתנאי שיהיו מוכנים לעסוק במקצוע שלהם בשטחן.

עוד בלימודים וקריירה:

אולי עכשיו זה הזמן שלכם לשינוי כיוון? להלן המקצועות שהעולם משווע רק לעוד ועוד אנשי מקצוע שעוסקים בהם, והתגמול בהתאם, כמו למשל: אזרחות, מימון מלא של שכר הלימוד, מלגת מחייה ועוד הטבות כאלו ואחרות.

אחים ואחיות = שכר לימוד חינם

via GIPHY

אחת הבעיות של רוב הכלכלות בעולם המערבי היום היא שכולם רוצים מקצועות של צווארון לבן וממהרים לרכוש תואר אקדמי, בעוד שמעט מאוד אנשים רוצים לעבוד בדרג המבצע. כך למשל חברות ההייטק מוצאות את עצמן עם מאות מהנדסים שמחפשים עבודה, בעוד שבפסי היצור חסרות המון ידיים עובדות. אותה הבעיה בדיוק קיימת גם בעולם הרפואה: ישנה נהירה גדולה מאוד לעיסוק ברפואה, בביורפואה ובפיתוח תרופות, אך קיים מעט מאוד עניין במקצוע הסיעוד, כלומר, מעט מאוד אנשים מתעניינים בעבודה כאחים וכאחיות.

בישראל, לצורך העניין, נרשם השיעור מהנמוכים ביותר בעולם המערבי של העוסקים במקצוע הסיעוד. תכניות ממשלתיות, הטבות ותמריצים מתחלפים חדשות לבקרים - החל ממימון בשכר לימוד, דרך שכר גבוה ועד מענקים נדיבים. ולמרות זאת, מסדרונות בתי החולים סובלים ממחסור חמור באחים ואחיות, ואלו טוענים לעומס בעבודה ולשכר בלתי מתגמל, כמו בלא מעט ממדינות המערב.

בגרמניה פתרו את הבעיה באופן חלקי בכך שהחליטו לאפשר לבני הנוער אלטרנטיבה לשירות הצבאי - שירות לאומי. בין האפשרויות קיימת האפשרות של עבודה כאחים ואחיות בבתי חולים, כך שהרבה מבני הנוער בוחרים להמשיך עם העיסוק הזה כמקצוע לחיים.

נהגי משאית = תושבי קבע באופן אוטומטי

via GIPHY

אין ספק שמדובר באחד המקצועות הכי נטולי סקס אפיל בעולם התעסוקה. שעות הנסיעה הארוכות, העבודה מתבצעת בשעות לא שגרתיות, היעדר הכושר הגופני שמאפיין את אופי העבודה, הסיכון והאחריות הכרוכים בה ויחסי הציבור הלא מחמיאים שנוצרו לנהגי משאית, לא מושכים הרבה אנשים לעסוק במקצוע הזה. ובכל זאת, הדרישה העולמית לנהגי משאית רק הולכת וגוברת. עם הגידול באוכלוסיית העולם, יש יותר פיות להאכיל, יש צורך לבנות יותר בתים, לסלול יותר כבישים, לשנע דלק ועוד. את כל זה, לא עושה החסידה, אלא משאיות, ובהיעדר משאיות אוטומטיות, יש צורך במי שיסיע אותם. 

במדינות גדולות, כמו ארצות הברית, או מדינות בהן קיים מרחק גדול בין המטרופולינים, כמו אוסטרליה או ניו-זילנד, מדובר במקצועות נדרשים של ממש. באוסטרליה, המדינה מציעה תנאים משופרים לנהגי משאיות שיהגרו לשטחה ויתחייבו לעבוד בה כנהגי משאיות. ניו זילנד, מציעה לנהגי משאיות הכרה כתושבי קבע באופן אוטומטי, בתנאי שיהיו מנוסים ויהיו מוכנים לעבוד בשטחה כנהגים. כן, המחסור קשה עד כדי כך. אגב, המחסור קיים גם בישראל.

נציגי מכירות = בונוסים ונסיעות לחו"ל

via GIPHY

בעוד שבאירופה, אוסטרליה, ארצות הברית ואפילו דרום אפריקה נלחמים בתופעת הישראלים שעובדים במכירות בעגלות ללא היתר עבודה, מסתבר שאחד המקצועות הנדרשים ביותר שסובל ממחסור חמור ביותר בכח אדם, הוא מקצוע המכירות ובתוך כך נציגי מכירות, מנהלי מכירות, נציגי שירות לקוחות וכו'.

בכל חברה מסחרית מבינים היטב שלא די בלייצר מוצר מושלם, אלא מישהו צריך גם למכור אותו. כנראה שלא הרבה אנשים ששים להיות אלו שאשכרה עושים זאת. מי שעבד כנציג מכירות, או שהעבודה הזו הוצעה לו בעבר, יכול לספר על התמריצים שמוצעים לו כעובד מידי יום - בונוסים לפי מכסות על מכירות, פרסים וצ'ופרים כמו נופשים ונסיעות לחו"ל על שבירות שיאים, כל אלו כמובן בנוסף לשכר גבוה שמוצע בדרך כלל. אבל מסתבר שכל אלו עדיין לא מספיקים כדי לצמצם את המחסור בכח אדם.

מהנדסי ומפתחי תוכנה = מענקים והכרה כתושבי קבע

via GIPHY

זהו הסעיף המפתיע ביותר ברשימה ומסתבר שמדובר באחד המקצועות המבוקשים ביותר בחלק נכבד מאוד מהמדינות בעולם. הסעיף הזה מפתיע בעיקר כי הוא נחשב ליוקרתי, מתגמל ומספק מאוד. 

אם אנחנו אוהבים את זה או לא, העולם שלנו הולך לכיוון האוטומטי והדיגיטלי. העיתונים והספרים מוחלפים באינטרנט, הרכבים שלנו מתחילים להיות אוטומטיים יותר, הטלפונים החכמים עושים בשבילנו לא מעט ובגדול, מאוד קשה להעביר יום שלם בלי שום גישה למשהו ממוחשב.

את כל המעבר הזה לעולם ממוחשב, מישהו צריך לבצע והמגמה הזו, שתוספת לא מעט תאוצה, מגדילה מאוד את הדרישה לאנשי מקצוע בתחום המחשבים, האלקטרוניקה והתוכנה. כיום, המקצועות האלו דרושים מאוד ברוב המדינות המתפתחות ובשונה מהיתר, הם גם מאוד מתגמלים. האתגר העיקרי בהן, נעוץ בעיקר בתהליך ההכשרה: לימודי הנדסה הם לא לימודים קלים והתחומים של הנדסת חשמל, הנדסת המחשב והנדסת תוכנה ידועים כבין המורכבים ביותר לעסוק בהם.

לכן, גם מהנדסי תוכנה, מפתחים, מהנדסי חשמל, בודקי תוכנה ודומיהם, ימצאו את עצמם מחוזרים על ידי מדינות שונות שמוכנות להציע תמריצים שונים, החל מהצעות למענקים שונים ועד להצעה להכרה כתושבי קבע.

רואי חשבון = תנאים נוחים ולא מעט צ'ופרים

via GIPHY

אם יש משהו שהרשימה הזו יכולה ללמד הוא שכסף הוא לא סיבה מספיק טובה בשביל לבחור עיסוק לחיים. לפחות בעבור רב האנשים. וזה כנראה ההסבר היחיד לכך שנכון להיום, כלכלת ארצות הברית משוועת לרואי חשבון. לא צריך הרבה כדי לדעת שרואי חשבון בכל העולם נהנים מהכנסה מאוד יפה, מעבודה מכובדת, מתנאים נוחים וגם מלא מעט סיפוק עצמי. אך כל אלו ככל הנראה לא מספיקים כדי שאנשים יהיו מוכנים לעבוד בעבודה האפורה הזו.

תכל'ס, כשחושבים על זה לעומק, כמה אנשים באמת אוהבים להתעסק עם ניירת ומספרים. אתם הייתם הולכים על זה? כנראה שקיבלתם את התשובה.

המצוקה בניו זילנד: דרושים מעצבי שיער, אחיות, נהגים, אנשי תוכנה ועוד

via GIPHY

את המקרה הפרטי של ניו זילנד, הבאנו לכם כקוריוז, כזה ששם את החיים במדינה הקטנה שלנו בפרופורציות. מבחינת תעסוקה, ניו זילנד היא מדינה מעט מיוחדת מיתר המדינות בעולם. מדובר במדינת איים מרוחקת שהמדינות הכי קרובות אליה הן פיג'י במרחק של כשלוש שעות טיסה ואוסטרליה במרחק של כחמש שעות נסיעה. לכן, היא לא נהנית מהפריבילגיה של מדינות אירופה בה תושבי מדינה אחת יכולים לעבוד במדינה שכנה, כי זה פשוט קרוב. 

באתר רשות ההגירה של ניו זילנד ניתן למצוא רשימה של המקצועות הנדרשים במדינה. הרשימה מתעדכנת מעת לעת, ותוכלו למצוא בה מקצועות שונים לפי ההיצע והביקוש בשוק המקומי. הרבה מהמקצועות חופפים לאלו שדרושים בכל העולם: נהגי משאיות, אחיות, אנשי תוכנה ומחשבים ועוד, כאשר המדינה הפאסיפית המרוחקת מציעה מעמד של תושב קבע לכל מי שיתגורר בשטחה ויעסוק באחד מהמקצועות המפורטים ברשימה. בין הסעיפים, ניתן היה למצוא את הסעיף "Hairdresser",  כלומר ספר, או איך שכיום הוא נקרא במחוזותינו - מעצב שיער. 

מי שביקר במדינה והחליט שהוא מעוניין להסתפר על הדרך (כי ראסטות זה למי שמטייל במזרח) כנראה גילה שמי שאוחז את המספריים היגר למדינה מאיראן או מפקיסטן ויכול להיות שיש שם גם כמה ישראלים שעוסקים במקצוע, במדינה עם איכות החיים מהטובות בעולם. כיום, המשרה כבר ירדה מהרשימה, אבל בוודאי נכנסו אליה מקצועות משונים אחרים.