החלטתם שאתם מתחילים לחפש עבודה חדשה, כתבתם קורות חיים, שלחתם בקשות לכמה וכמה מודעות למשרות שעניינו אתכם, הגיעו טלפונים עם הצעות מתאימות (וקצת פחות מתאימות), וסופסוף זומנתם לראיון עבודה ראשון – עכשיו מגיע הרגע הקריטי באמת.

בין אם השלב הבא יתחיל בראיון טלפוני או בזום ובין אם בפגישה פרונטלית, קחו בחשבון שמדובר בסיטואציה די מלחיצה שבה אתם צריכים לשווק את עצמכם בצורה הטובה ביותר, כשלרוב אין הזדמנויות חוזרות.

אחרי שבחרתם מה ללבוש, עשיתם שיעורי בית על החברה ועל התפקיד ושיננתם את קורות החיים שלכם - כדאי שתתאמנו גם על מה שאתם מתכננים להשיב לשאלות השונות. וכן, ברוב המקרים אפשר לנבא מראש מה הן יהיו.

אספנו עבורכם חמש שאלות שסביר להניח שישאלו אתכם בראיון הקרוב. הן נראות טריוויאליות ופשוטות, אבל למעשה הן דורשות הכנה וחשיבה מוקדמת שלכם – וממש לא כדאי שתשלפו תשובה קלישאתית מהמותן. הנה כמה תובנות שיסייעו לכן להתמודד איתן:

  1. "ספר לי קצת על עצמך"

    לכאורה שאלה קלה ופשוטה שהמענה עליה הוא אינטואיטיבי. אך בפועל זו שאלה שדורשת מכם כל כך הרבה: מיקוד, דיוק, רהיטות, יצירת עניין וסקרנות. זו שאלה שמופיעה לרוב בתחילת הראיון, דורשת מכם לתאר את עצמכם בדקה או שתיים, ותשובתכם היא זו שיוצרת את הרושם הראשוני (והדי קובע) של הראיון.

    נסו לחשוב מה הייתם רוצים להציג כ"רושם ראשוני" ולאן הייתם רוצים להוביל את הראיון: מעט רקע אישי, מה הניסיון הבולט שלכם ומהן השאיפות שלכם נכון לעכשיו. חישבו על התשובה כראשי פרקים של הראיון עצמו – המראיין ירצה לפרט נקודות שעלו בתשובה זו. 
  2. מהן החולשות שלך?

    כולנו בני אדם – ולכולנו יש חולשות. נסו לבחור נקודת תורפה אחת או שתיים אמיתיות שלכם (רצוי כאלו שהן פחות קריטיות לתפקיד), וחשוב מכך – איך אתם מתמודדים איתן.

    לדוגמה: "גיליתי שקשה לי לעבוד תחת עומס קיצוני ואני נוטה 'ללכת לאיבוד', ובמצב כזה אני מקפיד לעשות תיעדוף נכון של משימות באמצעות רישום מסודר". המראיין לומד מתשובה כזו שאתם מודעים לעצמכם ולמגבלות שלכם, וחשוב מכך - שאתם בתהליך של למידה והתמודדות ולא בריחה והדחקה, והדבר מעיד על דפוס התמודדות עם קשיים ואתגרים.

    טיפ קטן ובלתי נמנע – אל (!) תבחרו פרפקציוניזם כחולשה ואל תנסו להפוך חוזקות לחולשות בניסוח מתחכם. 
    ראיון עבודה מקוון  (צילום: fizkes, shutterstock)
    אל תפלו במלכודת הקלישאה - כן, גם בראיון עבודה בזום | צילום: fizkes, shutterstock
  3. למה אתה המועמד הטוב ביותר לתפקיד?

    רוב האנשים לא מתכוננים לשאלה הזו. היא ישירה, היא נכנסת לשיקול הדעת של המראיין והיא דורשת מהמועמד קצת "לעוף על עצמו" – ולא לכולם זה טבעי. אל תשיבו בתשובה של "אין הנחתום מעיד על עיסתו" – כי ראיון עבודה הוא בדיוק הסיטואציה שבה הנחתום אמור להעיד על עיסתו.

    התכוננו מראש – חישבו על הייחודיות הספציפית שלכם שרלוונטית לתפקיד – משהו בניסיון שצברתם, מיומנות שנדרשה מכם בתפקידים הקודמים, היכולת שלכם לעבוד בסביבה כזו או אחרת, העצמאות שנדרשה מכם בתפקידכם האחרון. כל דבר שייצר לכם ייחודיות ויגרום לכם לבלוט לעומת שאר המועמדים המתראיינים למשרה.

    לדוגמה: "עבדתי בחברות קטנות שבהן כל אחד הוא בעל משמעות, ולכן נדרשו ממני הרבה עצמאות ויוזמה והייתי אחראי לחלק גדול מתהליך העבודה" או "הניסיון שלי מגיע מחברות גדולות ולכן אני מנוסה בעבודה מול גורמים רבים בו-זמנית". אם אתם חסרי ניסיון באופן יחסי או שאין לכם בדיוק את הניסיון הספציפי הנדרש לתפקיד – הפכו את העניין ליתרון, לדוגמה: "בתחום הספציפי הזה אין לי ניסיון רב, אבל צברתי ניסיון בעולמות אחרים ויש לי מוטיבציה ורצון להשקיע בלמידה כדי להצליח". 
  4. איפה אתה רואה את עצמך בעוד 5 שנים מהיום?

    לכאורה שאלה פשוטה. לרובנו יש שאיפות, רצונות ותוכניות לטווח ארוך – אז מה הבעיה לפרט? רובנו גם חושבים שרצון להתפתח ולהתקדם הוא חיובי ורצוי – איזה מעסיק לא רוצה מועמדים שרוצים להתקדם ולהתפתח בארגון?
    ראיון עבודה (צילום: Mangostar, shutterstock)
    איפה את רואה את עצמך בעוד 5? מוטב להשאיר את הרצון להתקדם כשאיפה כללית | צילום: Mangostar, shutterstock


    אז נכון שחשוב להציג שאיפות ורצון להתקדם, אבל מוטב להשאיר את הרצון כשאיפה כללית ולא כרצון ספציפי. המעסיק שוכר את שירותיכם לתפקיד מסויים – והיה רוצה שתתמידו בתפקיד לאורך זמן והוא יצליח ליהנות מהתפוקה של עבודתכם. אם תסמנו יעדים ולו"ז כמו "להתקדם עוד שנה – שנתיים לתפקיד ניהולי" או "להיכנס לתחום ולהתרחב", יעלה החשש שאתם לא שם כדי להישאר. אבל אם תתנו תשובה של "יש לי שאיפות להתפתח ולהתקדם, אבל בשלב זה התפקיד הנוכחי מעניין אותי כי...." – אתם יוצרים רושם של עובד פוטנציאלי שמחויב לתפקיד אבל יש לו יכולת להתקדם ולהתפתח בארגון. 
  5. האם יש לך שאלות נוספות לשאול אותנו?

    גם אם אין לכם שאלות – נסו להכין מראש שאלה או שתיים שיכולות להיות רלוונטיות. זה מצביע על רצינות שלכם בתהליך, על עניין בתפקיד ובארגון, ועל "חיבור" לתהליך הגיוס. זו יכולה להיות שאלת עומק על התפקיד עצמו (מהם ממשקי העבודה, עד כמה התפקיד דורש מיומנות כזו או אחרת), וזו יכולה אפילו להיות שאלה על המשך התהליך או הלו"ז הצפוי לגיוס.
שרון פלס, מנהלת תחום משאבי אנוש באתר JobMaster (צילום: יחסי ציבור)
שרון פלס, מנהלת תחום משאבי אנוש באתר ניהול קריירה JobMaster | צילום: יחסי ציבור

 

הכותבת שרון פלס, היא מנהלת תחום משאבי אנוש, באתר ניהול קריירה JobMaster