עבור ישראלים רבים תקופת החגים מלווה בתחושות מעורבות – בין אם מהאינטנסיביות המשפחתית, העומס הכלכלי וגם, בין השאר, בשל תחושת ה"קיפאון היחסי" בכל הקשור לשוק העבודה, בעיקר עבור אלו שמחפשים עבודה.

ארגונים רבים מעדיפים להעסיק "אחרי החגים" וכמות מגישי המועמדות למשרות יורדת משמעותית בחודשיים הקודמים לתקופה. כך נוצר למעשה מצב הפוך: ההיצע בשוק אמנם קטן יותר, אך הוא איכותי יותר ומכיל מעסיקים רציניים המעוניינים להתחיל את תהליך חיפוש העובד ומנגד גם מועמדים רציניים שמעוניינים להתחיל לעבוד, על אף הידיעה שהחגים עוד לפניהם.

עובדים במשרד (אילוסטרציה: thinkstock)
ההיצע בשוק אמנם קטן יותר, אך הוא איכותי יותר | אילוסטרציה: thinkstock

האם אנו כמחפשי עבודה יכולים לעשות משהו אחר? כיצד נוכל לבלוט במצב בו התחרות הופכת לשוק קטן בו ארגונים ומועמדים רבים מעדיפים "לשבת על הגדר" ולהמתין לתום תקופת החגים?

גיל חפצדי, פסיכולוג תעסוקתי ומנהל פיתוח קריירה של מחוז דרום בשירות התעסוקה, טוען כי ניתן להפוך את תהליך חיפוש העבודה, גם בתקופה הזאת, לאפקטיבי יותר. רגע לפני שהחגים מגיעים, ביקשנו ממנו שייתן לנו כמה טיפים איך לצלוח נכון את "הקיפאון":

פחות תחרות על כל משרה
"אם תגישו מועמדות עכשיו, במקום להתחרות עם מאות מועמדים תתחרו רק עם עשרות. דווקא בתקופת החגים, כאשר היצע המשרות קטן, זהו זמן אידיאלי לשלוח קו"ח. פחות מועמדים משמע פחות תחרות על כל משרה, זוהי הזדמנות לבלוט, ואם מדובר במשרה שקורצת לכם - זה אומר פחות מתחרים".

ישנו צורך אמיתי למצוא את העובד המתאים
"בתקופה זו השוק אמנם קטן אבל איכותי. מרבית המעסיקים מעדיפים להמתין ל"אחרי החגים" לחפש אחר המועמדים הפוטנציאליים, ואלו שלא מבינים שהפוטנציאל קטן אבל בכל זאת מנסים - כי ישנו צורך אמיתי למצוא את העובד המתאים. משמע, מודעות הדרושים  איכותיות, שכן מעסיקים שלא יכולים להרשות לעצמם זמן רב מדי עם החוסר הנוצר, מחפשים למרות התקופה "היבשה" - ולכן החיפוש ממוקד יותר".

הזמן האידיאלי להיות פרואקטיבי

"חיפוש עבודה הינו עבודה בפני עצמו. שליחת קו"ח עכשיו תסייע במציאת עבודה גם לאחר החגים. מומלץ להתחיל בפעילות החיפוש כבר עכשיו, גם אם בחברה עצמה מקפיאים את התהליכים – ביום שאחרי החגים קורות החיים שלכם יהיו מהראשונים שייבחנו".

כל מה שרציתם לדעת על עבודה כיועצים ארגוניים (צילום: By Dafna A.meron)
נצלו את ההזדמנות לדייק את קורות החיים שלכם | צילום: By Dafna A.meron

טיפוח הרשת החברתית
"ממש כמו בעבר, גם היום האמצעי היעל ביותר להגיע לעבודה הבאה הוא בשיטת 'חבר מביא חבר'. החגים הם זמן שבו נפגשים יותר עם משפחה וחברים, ועל כן זוהי הזדמנות מצוינת לומר שאתם מחפשים עבודה".

"הסבירו מה אתם מחפשים וגששו מול המשפחה והחברים. יכול להיות שהמשרה הבאה שלכם ממתינה אצל חבר של האח או אמא של החבר מהגן. החגים זו גם תקופה טובה להתחבר מחדש לאנשים מהעבר - איחולי חג שמח ושנה טובה הם תירוץ מעולה לבדוק כיצד המעגלים החברתיים הרחוקים יותר יכולים לסייע לכם".

דייקו את קורות החיים שלכם
"מגוון מצומצם של הצעות מחייב התאמה מדויקת יותר של קורות החיים שלכם. במיוחד בתקופה זו, מומלץ יותר מתמיד לעבור על מודעת הדרושים ולהדגיש בקו"ח היכן היכולות והכישורים שצברתם, כמו גם איפה הניסיון, פוגשים את דרישות התפקיד הספציפי אליו אתם מגישים את מועמדותכם".

"לתקופת החגים יש מוניטין של הזמן הגרוע ביותר לחיפוש עבודה", מוסיף חפצדי, "אבל אם בוחנים זאת לעומק רואים את היתרונות הרבים שיש לתקופה זו להציע. התחרות המועטה והמעסיקים שמחד פנויים יותר לכל מועמדות ומאידך זקוקים לכוח העבודה ומעדיפים לא להמתין עד למילוי כוח האדם החסר, הם הזדמנות פז לאלו שידייקו את קורות החיים שלהם וישקיעו דווקא בתקופה זו".

"חשוב לזכור שזמן זה הוא אידיאלי לגייס את הרשת החברתית שלכם במלוא כוחה ופניותה לסייע לכם למצוא את הדבר הגדול הבא", הוא מסכם.