חגי תשרי היו הזדמנות מצוינת למנוחה ולטעינת מצברים. האפשרות לתפוס מרחק מהעבודה ולא להיות שקועים ברוטינה היומיומית של המשרד, חיונית לבריאות הנפשית שלנו.

בל נשכח גם שבזמן החופשה, ישראלים רבים היו עסוקים באירוח, בטיפול בילדים ובבילוי אינטנסיבי עם המשפחה, דבר שלעיתים יכול להיות ההפך מחופש.

כולנו, אלו שנפשו ואלו שלא באמת זכו לפנאי נקי מעיסוקים או מלחצים, נדרשים כעת לשוב חזרה לעבודה. אך מעבר לסגולות החיוביות של היציאה מהשגרה, החזרה אליה לפעמים קשה יותר מאשר השגרה עצמה, במיוחד כעת כשאין ימי חופש נוספים באופק עד פסח. אז איך עושים את זה?

קבלו את הקושי בהבנה

קודם כל חשוב לזכור שהקושי לחזור לעבודה ורגשות נוספים המלווים את הקושי הזה, הם נחלת רבים והם טבעיים. אין צורך להיאבק בתחושות השליליות - עדיף לקבל אותן ולעבור את היום-יום בעזרת שילוב של נחישות וחמלה כלפי עצמנו. הכוונה היא לא לוותר לעצמנו על מה שאנחנו צריכים לעשות, אבל כן לקבל את הקושי בהבנה.

התחילו בצעדים קטנים

מטרות צנועות וצעדים קטנים הם הדרך הטובה והיעילה ביותר לחזור לעניינים, כך תימנעו מתחושת לחץ שעלולה להכריע אתכם מראש. פשוט קחו דף ועט והתחילו לרשום את כל המטלות שלכם – מהקטנות ועד הגדולות והתחילו לתעדף אותן.

רשימה  (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
ערכו רשימה והגדירו לעצמכם מה דחוף ומה לא | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

הגדירו מה דחוף

כולנו יודעים שמתחילים במשימות הדחופות, אבל כדי שתדעו מה הן בכלל יש להגדיר את ה"דחוף": דחוף לי? דחוף לארגון? דחוף למישהו אחר?

משהגדרתם מה נדרש באופן מידי ומה יכול לחכות קצת, חלקו את המטלות הגדולות למשימות ביניים, כך שהמטרה לא תיראה בלתי ניתנת להשגה.

סיימו עם המשימות הקלות תחילה

אם ניתן, כדאי להתחיל במשימות שבאות לנו יותר בקלות וניתן לסיימן בהצלחה, ללא מאמץ רב מדי. הצלחה זו תעודד אותנו ותוביל אותנו למשימה הבאה בקלות רבה יותר. רק שימו לב שאתם לא מבזבזים את הזמן על משימות שאינן דחופות כלל – גם אם הן קלות.

הרשו לעצמכם לצאת ליותר הפסקות היום – ושוחחו עם הקולגות

חשוב לנהל את היום הראשון של החזרה לשגרה בצורה רגועה, עם הפסקות לצורך מנוחה וארוחות. כדאי לאכול את ארוחת הצהריים עם החברים לעבודה ולא לבד מול המחשב – לא משנה עד כמה אתם עמוסים.

האינטראקציות הלא פורמליות בעבודה חשובות לא רק לצורך הפוגה. שיחות עם קולגות שלא ראינו הרבה זמן והתעדכנויות שנעשות על הדרך עשויות להוביל לפרויקטים חדשים ומעניינים – ובעיקר ממחישות לנו שלמקום העבודה יש גם חלק משמעותי בחיי החברה שלנו.

כדי להיות מנהלים טובים - צריך לעשות רק את הדבר הזה (צילום: By Dean Drobot | Shutterstock)
האינטראקציות הלא פורמליות בעבודה חשובות לא רק לצורך הפוגה | צילום: By Dean Drobot | Shutterstock

סמנו לכם מטרה שתרצו להשיג בזמן הקרוב

אחד הדברים שיכולים להחזיר את המרץ והחיוניות בקריירה הוא סימון מטרה מעניינת וחתירה להשגתה. בין אם מדובר בהשתתפות בפרויקט חדש במשרד או אפילו חתירה לקידום או שינוי מקצועי גדול יותר. השנה החדשה היא זמן מצוין לעשות "חשבון נפש מקצועי". לעיתים נוכל לחשוב על הדברים לבד או בעזרת אנשים הקרובים אלינו, ולעיתים יעוץ מקצועי יכול להאיר על נקודות שלא חשבנו עליהן בעצמנו.

עם זאת, זכרו שזהו היום הראשון אחרי החופש, אז אל תמהרו לצאת בהכרזות – רק נצלו את ההזדמנות כדי להציב יעדים. בהמשך, ניתן לתכנן אבני דרך ומטרות ביניים שיאפשרו להתקרב ליעד עד להשגתו.

הגדירו זמן בלו"ז לתחביבים

ד"ר יעל יצחקי (צילום: ג'ודי בן יוד)
ד"ר יעל יצחקי | צילום: ג'ודי בן יוד

למרות שנראה שכשחוזרים לעבודה יש פחות זמן לתחביבים, חשוב להמשיך לקיים בשגרה שלנו דברים שעושים לנו טוב לנפש, כל אחד והדברים החביבים עליו: ספורט, קריאה, טיול עם הכלב, מדיטציה וכו'.

העיסוק בתחביב יכול לסייע לנו להיות רגועים יותר, שמחים יותר ואפילו מצליחים יותר. ידוע שקיימת זליגה בין המרחב הפרטי לבין המרחב המקצועי ולהיפך, כך שאם טוב לנו ואנחנו רגועים זה יבוא לידי ביטוי גם בעבודה. פעילות ספורטיבית, לדוגמה, מועילה בהפחתת מתחים נפשיים ושיפור יכולות קוגניטיביות. כדי להצליח לעמוד בלחץ, הכניסו ללוח הזמנים פעילויות שהופכות את היום-יום שלכם למהנה יותר. ההשפעה החיובית תבוא לידי ביטוי בכל תחומי החיים.

הכותבת היא מנכ"לית נטע - המרכז לפיתוח קריירה