מאמרים רבים נכתבו על השינויים בשוק העבודה, בעיקר על כך שהמתכונת המוכרת של "עבודה במשרד מתשע עד חמש", היא כבר מזמן לא רלוונטית. היום כולנו זמינים לעבודה כל הזמן, במיילים ובטלפון, ומקומות העבודה נדרשים להביע גמישות גם בלוח הזמנים של העובדים שלהם, מה שלרוב מתבטא במתן היתר לעבודה מהבית במקום במשרד.

מנדי גילברט, מייסדת ומנכ"לית חברת Creative Niche, פירסמה השבוע במגזין INC, טור דעה שקורה למעסיקים לא לאפשר לעובדים לעבוד מהבית. לטענתה בהיעדר אינטראקציה יומיומית פנים מול פנים בין העובדים ובין העובד למעסיק, נפגמים הרבה אלמנטים החיוניים לניהול עובדים, מה שעלול להוביל לפגיעה ממשית בחברה: למשל קושי לבנות אחווה ולויאליות בין העובדים, ומנגד גם היעדר תחרותיות מוחצנות שמדרבנת ומאתגרת את העובדים להתקדם ולהשתפר. כמו כן, לטענתה עבודה בשלט רחוק עלולה ליצור קושי של העובד לקבל סמכות מהממונים עליו.

מצד שני, גם גילברט מסכימה כי ישנם יתרונות בולטים בעבודה מהבית - לא רק לעובד אלא בעיקר למעסיק: המעסיק לא צריך לדאוג למשרד קבוע עבור העובד, מה שמאפשר לו לחסוך בכסף עבור חשמל וציוד, גם היעדר הנסיעות לעובדה חוסך כסף וזמן יקר. החופש מאפשר לעובד לאזן קצת בין החיים לעבודה ובכך להתגבר מעט על השביזות שבהגעה למשרד. ובנוסף עובדים רבים יטענו שהם פרודוקטיביים אפילו יותר מהבית, רק כדי להוכיח לבוס שיעילותם לא נפגעת הרחק מהמשרד. כמו כן, מתן האפשרות לעבוד מהבית, הינה תמריץ אטרקטיבי המאפשר למעסיקים לגייס לשורותיהם "טאלנטים" וכישרונות שאחרת לא היו מגיעים.

ישנן הרבה דוגמאות שמצדיקות את שני הצדדים, אך ניתן להסכים שעבודה מהבית אינה מתאימה לכל אחד, לא לכל עובד ולא לכל מעסיק. לפי גילברט, לפני שמנהלים מעניקים לעובדים את האופציה לעבוד מהבית, הם צריכים לשאול את עצמם 5 שאלות:

1. האם לעובדים שלכם יש משמעת עצמית?

אין ספק שלעובדים צריכה להיות מוטיבציה לעבוד (כן, גם במשרד). הנטייה לדחיינות עלולה להחמיר כאשר נמצאים בסביבה שמאפשרת לנו למשוך זמן, וכך ללא בוס שעוקב מקרוב אחר העבודה, העובדים עלולים למצוא את עצמם משתמשים יותר מדי באופציית ה"נודניק" בשעון ולעשות הכל חוץ מלהתחיל לעבוד.

עובדים רבים טוענים שדווקא העבודה במשרד בשעות עבודה מוגדרות מאפשרת להם לנתק את המחשבות מחיי היומיום ולהתרכז בעיקר בעבודה. כדי לאפשר לעובדים שלכם לעבוד מהבית, עליכם לוודא שהם מהטיפוסים שמצליחים להתגבר על הפיתויים שמסביב, ויכולים לעבוד בכל סביבת עבודה.

2. האם זה יפריע לעובדים לאזן בין העבודה והחיים האישיים?

דווקא עבודה מהבית עלולה לטשטש את ההפרדה בין העבודה לחיים האישיים. בהיעדר גבולות ברורים, עובדים רבים שעובדים מהבית מוצאים את עצמם מחוברים כל הזמן למחשב ולמיילים ולא יוצרים את ההפרדה מתי "זמן עבודה" לעומת "זמן בית", מה שקורה מטבע הדברים כאשר הם עובדים במשרד.

וכך התוצאה שנוצרת היא הפוכה – במקום לאפשר לעובדים לצבור כוחות ולבלות יותר בחיק הבית והמשפחה, הם מתוסכלים שהעבודה משתלטת להם על החיים.

 

עבודה מהבית (אילוסטרציה: Shutterstock)
בעבודה מהבית קל לטשטש את הגבול החשוב שבין הבית לעבודה | אילוסטרציה: Shutterstock

3. האם העובדים מסוגלים להתמודד עם הבידוד?

עבור אלו שהם באופן טבעי טיפוסים חברתיים, עבודה מהבית היא אתגר גדול עבורם. אנשים רבים מונעים מהפידבקים שהם מקבלים מהסביבה - לא רק בהקשר המקצועי - האפשרות לזרוק בדיחה או הערה פה ושם או לנהל שיחת ברזייה על מה שראיתם אתמול בטלוויזיה, הם רגעים חיוניים במהלך היומיום שמאפשרים לנו לשמור על שפויות.

השקט שבבית אולי גורם לעובד להתרכז יותר, אך הוא מפריע למערכות היחסים בין העובדים ועלול לפגום בדינמיקה הקבוצתית בצורה קשה שתשפיע גם על התפוקה של החברה.

4. האם תהפכו למנהלים פרנואידים?

יש מנהלים שהופכים לפרנואידים כאשר מי שהם ממונים עליו עובד מהבית. חלקם יכפילו ואף ישלשו את הודעות האימייל שהם שולחים לעובד, רק כדי לראות כמה זמן ייקח לו לענות, או יתקשרו הרבה לטלפון כדי לרחרח אם העובד אכן בבית או מבלה במקום אחר.

אם אתם מוצאים את עצמכם עסוקים בלוודא שהעובד שלכם אכן עובד מאשר לעבוד בעצמכם, סימן שסוג כזה של ניהול הוא לא עבורכם – זאת הדרך הקצרה לפגוע ביחסי העובד מעביד שלכם.

עובד מיואש מול המחשב (צילום: Roman Samborskyi, Shutterstock)
לטיפוסים חברתיים לא קל להתמודד עם הבדידות | צילום: Roman Samborskyi, Shutterstock

5. האם כמנהלים אתם מוכנים לאתגר של ניהול בשלט רחוק?

אחרי שמנינו את כל החסרונות עד כה, בסופו של דבר זה תפקיד המנהל לשמור על לכידות הצוות שעובד מרחוק ולדאוג לכך שלמרות כל המגרעות, העבודה נעשית והעובדים מאושרים. משמעות הדבר היא תיאום ציפיות באופן שוטף, הגדרת תנאי העבודה ממרחק ומעקב אחר התוצרים (באופן שאינו פרנואידי, כן?).

יש להבהיר לעובדים בצורה ברורה את הכללים של העבודה מהבית - מה מידת הזמינות שהם נדרשים לה? האם יש שעות קבועות שהם מחויבים להיות ליד המחשב או הטלפון? כל כמה זמן עליהם לעדכן היכן הם עומדים וכיצד?

בעוד הרעיון של עבודה מהבית עשוי להיות אידיאלי, חשוב לזכור שכמו בכל דבר בחיים גם כאן יש חסרונות שבאים לידי ביטוי הן כלפי העובד, כלפי המעסיק וכלפי העסק כולו. לפני שאתם יוצאים לדרך עם קונספט העבודה מהבית, עליכם להיות בטוחים שאתם והעובדים שלכם תדעו לעשות את האיזונים הנכונים, שיאפשרו להם להיות מאושרים ופרודוקטיביים יותר.