פרופסור טל שביט, דיקן בית הספר למינהל עסקים במכללה למנהל, התארח בתכנית הבוקר וסיפר על מחקר חדש שעשה, בו גילה כי אחת הסיבות לאושר טמונה במידת היצירתיות שלנו בעבודה.

אז מה גורם לאנשים להיות מאושרים?

"יש הרבה מאוד סיבות, אנחנו חקרנו את נושא העבודה, 'איך עבודה משפיעה על אושר?', אם בעבר חשבנו שהמטרה של העבודה היא לייצר כסף, וחשבנו שהכסף עצמו הוא מה שמייצר את האושר, היום אנחנו מסתכלים על זה לגמרי אחרת", הסביר פרופסור שביט, "מבחינתנו העבודה היא מכונה שמייצרת אושר. אם מנטרלים את עניין הכסף, העבודה כשלעצמה מייצרת אושר. מצאנו ממצא שאומר שאם אני עושה מאמץ יצירתי בעבודה אני יותר מאושר. זה לא רק אם אני עושה מאמץ יצירתי, זה אם אני חושב שאני עושה מאמץ יצירתי".

בתור כאלו שמפנטזים כל השבוע על הרגע שיוכלו לשיר את השיר "היום יום חמישי", וסובלים באופן קבוע מ"שביזות יום א'", לכאורה מדובר בכשל לוגי – איך ייתכן שרובנו מעדיפים להיות בחופשה במקום להיות בעבודה, ובכל זאת האושר שלנו תלוי במידת היצירתיות שלנו בעבודה?

אם תשאלו פרופסור שביט התשובה פשוטה: "אני רוצה לראות אותך לא עובד חודש, אתה פשוט תשתגע", הוא קובע ומסביר: "אנחנו לא מסתכלים על אושר כעל מצב רוח רגעי שמשתנה כל הזמן. אנחנו מסתכלים על אושר כמשהו יציב שהוא לאורך זמן. מצבי רוח הם דבר שבא והולך. עשינו מחקר על זוכי לוטו ומסתבר שהרבה מאוד אנשים שזכו בלוטו בארה"ב הם אנשים לא מאושרים, אחד הציטוטים המפורסמים של האנשים האלו הוא שאם היו יכולים לרכוש בכסף הזה מכונת זמן, הם היו מבטלים את הזכייה".

מה לגבי פנסיונרים? הם נידונים לאומללות?

"כשאתה עובד כל החיים עד גיל 67 (גיל הפרישה לגברים בישראל), אתה חוסך חלק מהכסף שאתה מרוויח לפנסיה, אתה מעביר חלק מההכנסה שלך לעתיד. אם אנחנו אומרים שעבודה מייצרת אושר עד גיל 67 אתה לא יכול לחסוך את האושר הזה. לכן צריך לייצר מכונות חדשות בגיל הפנסיה שיעזרו לייצר אושר. למשל להיות הרבה יותר אקטיבי בגיל הפרישה, זה אומר או לעבוד באיזושהי צורה או להתנדב, זה מייצר אושר וחיוניות לאדם שזה דבר מאוד קריטי. גם למדינה יש אינטרס – אנשים שהם פחות מאושרים הם חולים יותר. אם תגרמו לאנשים בגיל הפרישה להיות מאושרים יותר, כך הם יהיו בריאים יותר ויהוו פחות נטל על מערכת הבריאות".

אם כך, האם אתם בעד העלאת גיל הפרישה לנשים? לפי המחקר הזה הן למעשה יהיו יותר יצרניות, יותר מאושרות ויותר חסכוניות למשק.

"קודם כל גברים יוצאים לפנסיה בגיל 67 ונשים בגיל 62, כך שעד גיל 67 אין בעיה", טוען פרופסור שביט, "גם תוחלת החיים של נשים היא הרבה יותר ארוכה משל גברים, כך שגיל הפנסיה שלהן הוא הרבה יותר ארוך ומשמעותי. לדעתי אם רוצים לייצר שוויון, יהיה נכון יותר שנשים יצאו לפנסיה בגיל 67, כי גם הפנסיה עצמה מחושבת לפי כמה כסף אתה מפריש ולפי כמה שנים נותרו לך בממוצע לחיות".

כמו שכבר ציינו, למדינה יש תפקיד מאוד חשוב בקידום האושר של האזרחים, פרופסור שביט מציין כי בהרבה מדינות בעולם כבר הפנימו את זה וישנם אנשים בממשל שאחראים על הנושא, עד רמה של שר לענייני אושר ויועץ לענייני אושר לנשיא. מעניין מתי זה יגיע גם אלינו לישראל.