עבודה מהבית נעשית נפוצה יותר בשוק התעסוקה של ימינו. הטכנולוגיה מאפשרת לשחזר את המשרד בבית, כך שרבים יכולים ליהנות מהיתרונות שב"עבודה גמישה" — יכולת לשלב בצורה חלקה יותר בין העבודה לחיים הפרטיים וחיי המשפחה, מניעת בזבוז זמן רב על נסיעות, ויכולת טובה יותר להתרכז בשקט ובנוחות של הבית.

עם זאת, מחקר חדש של חברת השכרת שטחי העבודה ריג'ס מצא כי לעבודה מהבית יש גם חסרונות, וכי אנשים שעובדים מהבית זקוקים לסביבת עבודה מקצועית וחברותית כדי להימנע מבדידות ולהמשיך להיות יעילים.

עוד בלימודים וקריירה:

לפי הסקר, שכלל יותר מ-44 אלף עובדים ברחבי העולם, כמיהה לעבודה עם אנשי מקצוע נוספים וחשש מבדידות והיתקעות בבית, גורמים לעובדים מהבית לצאת ממנו לעתים קרובות, לשם שינוי אווירה. 38% מאלה שעובדים רק מהבית מדווחים על בדידות, ו-64% מתגעגעים לעבודה עם אנשי מקצוע אחרים. 32% מהם חוששים מהשמנה בשל נשנושים במשך היום.

בעיה נוספת שעולה מהסקר בכל הקשור לעבודה מהבית היא חיכוכים משפחתיים על רקע נוכחות ממושכת בבית, והיעדר כבוד למרחב העבודה הנחוץ להם. בנוסף, אף 
שעובדים מהבית לעתים יעילים יותר ממי שעובדים מהמשרד, הם זוכים לפחות קידום מעובדים אחרים - היות שמי שרחוק מהעין של מנהליו כנראה גם רחוק מלבם, לפי מחקר נפרד של אוניברסיטת סטנפורד והחברה הסינית Ctrip.

52% מהעובדים שהשתתפו בסקר מדווחים כי הם עובדים מחוץ למשרד יותר ממחצית השבוע, אך מודים כי עבודה מהבית אינה תמיד חלופה רצויה. 29% מהמשיבים אמרו כי משפחתם אינה מרוצה מכך שהשתלטו על חלק מהבית, ו–39% מהמשיבים חושבים שבני משפחותיהם אינם לוקחים את עבודתם ברצינות מכיוון שהם עובדים מהבית.

 

גמישות בעבודה 
תגדיל את התמ"ג

אנשי עסקים שנסקרו על ידי ריג'ס, מאמינים כי ממשלות צריכות לקדם עבודה גמישה, כזו שמאפשרת לעבוד גם מהבית וגמישות בשעות. 83% מהם מאמינים כי עבודה גמישה תסייע להגדלת השתתפות נשים בכלכלה, ו–59% מאמינים כי היא תסייע לצמצום אבטלת הצעירים. בנוסף, 88% מאמינים כי עבודה גמישה תסייע לעובדים המטפלים בבני משפחה, ובהם אמהות, להישאר בכוח העבודה.

מחקר נפרד שמצטטת ריג'ס, של המכון למחקר כלכלה ועסקים בבריטניה וחברת סיטריקס, יצרנית תוכנות לעבודה מהבית ושירותי ענן, מגלה כי גידול בעבודה גמישה יכול לחסוך לעובדים בבריטניה 7.1 מיליארד ליש"ט בשנה ויותר מחצי מיליארד שעות בגלל עלויות נסיעה וזמני נסיעה, ולהגדיל את התמ"ג בבריטניה ב–0.7%. לפי אותו מחקר, עידוד עבודה גמישה יכול גם להגדיל את מספר המועסקים ולהחזיר מובטלים רבים, שהנסיבות מחייבות אותם להישאר בבית, למעגל העבודה.

בישראל: העובדים מפחדים להשמין

מבין הישראלים שהשתתפו בסקר של ריג'ס, 38.2% דיווחו כי הם עובדים במקום נוסף מלבד במקום העבודה הפיזי, קרי המשרד. שיעור זה קטן יחסית למקומות אחרים בעולם כמו גווטמאלה (75%), לטביה (71%), הונג קונג (45%), איטליה (51%) ולבנון (55%). לעומת זאת נתון זה גבוה מבלוקסמבורג (34%) ודומה לזה של אירלנד (39%). באופן כללי, ישראל נתפשת כמדינה שמרנית שבה לא מעודדים עבודה מהבית.

בקרב הישראלים שהשתתפו בסקר, 43% דיווחו שהם מרגישים בודדים. שיעור זה גבוה בהרבה מהשיעור שהתקבל במדינות אחרות, כ-30%, ומהממוצע, 38% בלבד. כמו כן, בעוד שבממוצע 29% מהאנשים התלוננו כי משפחתם נפגעת מכיוון שהם השתלטו על הבית, בישראל שיעור זה גבוה יותר ומסתכם ב–36%.

דווקא שיעור המדווחים כי הם מתגעגעים לאינטראקציה עם אנשים אחרים, שבישראל הוא 67%, דומה גם במקומות אחרים בעולם. בישראל, כמו בעולם, 40% חשים שהמשפחה שלהם לא לוקחת את עבודתם ברצינות מכיוון שהיא נעשית מן הבית. לעומת נתון זה, יש הבדל גדול בשיעור העונים על השאלה "האם את/ה חושש להשמין כיוון שבבית מנשנשים יותר?" בעוד שבממוצע 32% מנשאלים ברחבי העולם ענו כן לשאלה הזאת, בישראל ענו בחיוב 43% מן הנשאלים.

רון יריב, מנכ"ל ריג'ס ישראל אומר: "היתרונות שהביאו עמם הקדמה והפיתוחים הטכנולוגיים אמנם מאפשרים לנהל את שגרת העבודה מביתו של העובד, אך עדיין אין ביכולתם לכפר על תחושה של בדידות, שעליה מעידים קרוב ל–40% ממשתתפי המחקר. לא זאת בלבד, יותר מ-60% מהמשיבים ציינו כי עבודה מהבית מלווה בתחושה עזה כאילו הם 'מעלים עובש'".

לדברי יריב, "כדי להתגבר על התחושות השליליות האלה וכן "לשמר בכל זאת את תחושת ה'ביחד', חשוב לקבוע ישיבות קבועות למחשבה וסיעור מוחות ופגישות עם לקוחות לפחות פעם בשבוע במקביל לעבודה מהבית".

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker 

במגזר הציבורי לוקחים פי 4 ימי מחלה מאשר במגזר הפרטי

עבודות הרכבת הקלה הכפילו את זמן הנסיעה לעבודה? אתם יכולים להתפטר - ולקבל פיצויים