יום האישה הבינלאומי הוא הזדמנות נהדרת עבור חברות רבות בארץ ובעולם להציג את הפעילויות שהן מבצעות כדי לקדם תעסוקת נשים, לעודד מינוי נשים לתפקידים בכירים, ליצור מאזן בית משפחה מותאם לאמהות טריות ועוד. לצד כל אלו יש את החברות שכבר לקחו את הנושא הזה צעד אחד קדימה - אצלן נוכחות שוויונית של נשים זה כבר עניין שבשגרה ו"גיוון מגדרי" זה כל כך 2019. הן מציגות נתונים שנדמה שכל חברה בשוק הישראלי צריכה לשאוף להגיע אליהן, וממש לא מתכוונות לעצור כאן:

יעדים ומטרות מוגדרים מראש

בקרב העובדים בפיליפיס ישראל באופן כללי יש 40% נשים ובקרב הנהלת החברה ניתן למצוא גם 40% נשים בעמדות ההנהלה הבכירות ביותר. יתרה מכך, הדמות הבכירה שמובילה את פיליפס ישראל היא אישה – ד"ר אפרת שפר, נשיאת פיליפס ישראל. "חברת פיליפס שמה לעצמה יעדים קונקרטיים בכל הנוגע לגיוון והכלה, בין השאר בכל הנוגע לאיוש המשרות הבכירות בחברה" אומרת רקפת שפירא כץ, סמנכ"לית משאבי אנוש בפיליפס ישראל. "בנוסף, אנו מודדים את עצמנו באופן תדיר באלמנטים שונים של העסקה מגוונת ומגדירים מטרות ותוכנית עבודה בהתאם לנתונים. כחברה צומחת ומגייסת, אנו מעודדים באופן פרואקטיבי נשים להציג מועמדות למשרות הנפתחות בתוך החברה, מקיימים תוכניות פיתוח ייעודיות לנשים בדרגים שונים ומקיימים שיח פתוח עם המנהלים, נשים וגברים כאחד, על הצורך והיתרון שבהעסקה מגוונת".

מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית

אחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות בישראל, מטריקס, מעידה כי מיום היוסדה ה'אני מאמין' שלה הוא לייצר הכלה של פילוח החברה הישראלית בתוך החברה עצמה. "למעשה, מטריקס היא מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית" אומרת אבישג אלבז הרוש, סמנכ"לית משאבי אנוש במטריקס. בהתאם לזאת החברה מציגה נתונים של מעל ל-50% עובדות בקרב כלל עובדי החברה ועוד מעל ל-40% נשים בהרכב ההנהלה הבכירה. "מבחינתו לא מדובר בהעדפה מתקנת או ניסיון לייצר תמונה תדמיתית חיובית, אלא בבחינת העובדים הפוטנציאליים לפי כישוריהם ויכולותיהם בלבד, ללא הבדלים של דת, גזע או מין. חשוב לנו לאפשר לכולם להתפתח מקצועית ואישית באופן שווה, ואנחנו שמחים שהנתונים שלנו מוכיחים שסביבת עבודה מותאמת ושוויונית יכולה לאפשר זאת". לפי אלבז הרוש, לא מדובר בתופעה שהתעוררה בשנים האחרונות עם התעוררות המודעות לנושא, אלא מבדיקה שערכה החברה עולה כי היא משמרת את האיזון המגדרי מתחילת דרכה לפני 20 שנה. "זה ה-DNA של מטריקס. לאורך כל השנים כמחצית מהעובדים היו נשים. גם בשנה האחרונה נקלטו במטריקס 866 נשים, שהיוו 44.8% מסך הגיוסים השל החברה ב-2019".

אבישג אלבז (צילום: סאם ג'קובסון)
"לאפשר לכולם להתפתח מקצועית ואישית באופן שווה", אבישג אלבז | צילום: סאם ג'קובסון

בלי להתפשר על החיים האישיים

בקבוצת מדיסון פארמה 68% מעובדות החברה הן נשים, 57% מחברי ההנהלה הן נשים וכ-36% מתוכן יושבות בהנהלה הבכירה. מדיסון היא משלוש חברות התרופות הגדולות בישראל, המתמחה בשיווק תרופות וטכנולוגיות חדשניות למגוון רחב של חולים ומחלות. הארגון גאה לקדם איזון מגדרי מלא בכל הנוגע לתנאי השתכרות והנגשת תפקידי מפתח הן ברמת ההנהלה והן ברמת שאר בעלי התפקידים בארגון. החברה רואה בפיתוח המקצועי של עובדיה השקעה לטווח הקרוב והרחוק, זאת מבלי להתפשר על חייהם האישיים והמשפחתיים. יעל צדקי, סמנכ"לית משאבי אנוש מוסיפה כי "ב-2020 קיומו של איזון מגדרי בחברות מובילות במשק אמור להיות חלק אינהרנטי בשגרת העסקים. מדיסון פארמה רואה בהנעת עובדים וקידומם, בדגש על איזון מגדרי, נכס משמעותי. החברה הופכת עולמות ודואגת לתת מענה גם במקרים של חולים במחלות נדירות שמספרם מועט. זהו תוצר של הדנ"א של ארגון שרואה חשיבות ביצירת תמהיל אנושי המשקף את כלל הקשת החברתית. רק הון אנושי מגוון ובפרט כזה ששם דגש על איזון מגדרי, יאפשר לנו להמשיך ולקדם את צרכיהם של חולים שקולם אינו נשמע זאת מבלי להתפשר על מצוינות טכנולוגית המאפשרת לנו להמשיך להיות חוד החנית של תחום הפארמה בישראל ובעולם."

מתבססים על גיל הפוריות

"ביטוח ישיר מדורגת שנים ובאופן עקבי כ-'מקום שהכי טוב לעבוד בו', זאת בזכות קיומו של מנגנון יעיל, הבוחן כל עובדת ועובד בחברה על פי צרכיהם השונים ומתאים פתרונות תוך גילוי יצירתיות ואומץ" אומרת דפנה קליינר, סמנכ"לית משאבי אנוש בביטוח ישיר. "בשנה האחרונה ביטוח ישיר דורגה במקום שהכי טוב לעבוד בו מבין חברות הביטוח והגיעה למקום השישי מבין כל החברות בישראל". החברה דוגלת בשוויון המגדרי וכיום בהנהלה קיים רוב נשי של 58%, ובכלל החברה קיים רוב נשי של 60%. מרבית הנשים בחברה הן אמהות, המנהלות בהצלחה קריירה ניהולית לצד חיי משפחה וגידול ילדים. נושא הריון ולידה אינו מהווה מכשול להתקדמות בחברה, נהפוך הוא. החברה מבוססת ברובה על נשים בגיל הפוריות. בביטוח ישיר ישנן עובדות שהתקבלו לעבודה כשהינן כבר בהריון מתקדם או עובדות שקודמו לניהול אפילו בחודש תשיעי.

דפנה קליינר (צילום: רונית פז)
דפנה קליינר | צילום: רונית פז

אפשר לגייס גם נשים בהריון

בחברת לייטריקס (Lightricks) הירושלמית, המעסיקה למעלה מ-350 עובדים במטה החברה בירושלים, שיעור הנשים בחברה עומד נכון להיום על 37% ושיעור הנשים בהנהלה עומד על 25%. החברה מדגישה כי היא פועלות רבות במטרה להגיע לאחוזי העסקה גבוהים של נשים. כך למשל, מעניקה לייטריקס מלגות למפתחות בעלות תואר ראשון במדעי המחשב, משתפת פעולה עם עמותות הפועלות לקידום נשים בהיי-טק כמו QueenB, SNC, FeML, מגייסת נשים בהריון ומאפשרת שעות עבודה גמישות לכלל העובדים, לרבות אימהות, הרואות בכך יתרון משמעותי. בנוסף, כחלק מאג'נדה הרואה חשיבות עליונה בגיוס נשים, בחברה מקפידים על יצירת אווירה וסביבת עבודה בה נשים יכולות להרגיש בטוחות ושהצרכים שלהן נענים. לדוגמה, ככל שהדבר מתאפשר, מקפידים בחברה על נוכחות של מראיינת אישה בראיונות עבודה.
בלייטריקס מסבירים כי החברה שמה לה למטרה לגייס ולהעסיק את האנשים המוכשרים ביותר והמתאימים ביותר לחברה, ללא קשר למגדר שלהם. יחד עם זאת, החברה רואה חשיבות רבה בקידום נשים ובמתן שוויון הזדמנויות לנשים במיוחד בתחומי עיסוק ובתפקידים, שאותם באופן מסורתי, מאיישים גברים. ״אחוז הנשים בלייטריקס עומד כיום על 37%. למרות העובדה כי מדובר באחוז יחסית גבוה לתעשייה, אנחנו שואפים להמשיך ולייצר איזון מגדרי גם בעתיד, מתוך אמונה כי סביבת עבודה הטרוגנית היא כזו ממנה כולם מרוויחים״, אמר ד״ר זאב פרבמן, מנכ״ל לייטריקס.

ד"ר זאב פרבמן (צילום: אייל מרילוס)
ד"ר זאב פרבמן | צילום: אייל מרילוס

רוב נשי זה יתרון

DIGITALENT הוא בית ספר למקצועות חדשניים בעולם הדיגיטל אשר כל העובדות בו הן נשים. צוות של שמונה נשים שכולן בתפקידי מטה- גילאים מאוד מגוונים משנות ה-20 ועד גיל הפנסיה. כשבראשן עומדת מאשה דאשקוב המייסדת, לדבריה: "בתור מעסיקה אני מודעת לאתגרים הקיימים בעבודה עם נשים, במיוחד נשים צעירות שמקימות משפחה או מטפלות בילדים, חופשות לידה וכד'. בנוסף מחקרים מדברים על כך שלמעסיקים עולה יותר כסף להעסיק אישה מאשר להעסיק גבר, אבל אני דווקא מרגישה שזה לא עולה לי יותר אלא אני מרוויחה יותר. אני רואה המון יתרונות בצוות נשי, קיימת גמישות, התחשבות, ערבות הדדית וחברות מאוד גדולה, אנחנו עוזרות מאוד אחת לשנייה, אין תחרות ביננו- להיפך. כשאני באה לגייס עובדים חדשים, הרבה פעמים הם מופתעים מכך שכולנו נשים, אך אחרי שמתחילים לעבוד דווקא משנים את דעתם ורואים את היתרונות שבדבר".

ערכים גוברים על שעות עבודה מרובות

חברת הייעוץ והניהול AVIV AMCG, שעוסקת בין היתר בניהול פרויקטים הנדסיים מורכבים המיוחסים על פי לרוב לעולם הגברי, מחזיקה בגישה ניהולית ייחודית שמובלת על ידי מנכ"ל החברה, קובי בן משה, בכל הנוגע לאיזון - בית עבודה. גישה זו מאפשרת לעובדים מצד אחד לנהל את הזמנים של עצמם, לעבוד מהבית ולפצל את שעות העבודה ביום, ומצד שני מייצרת שוויון בכל הנוגע לקידום של עובדים לתפקידים ניהוליים, הן בקרב נשים והן בקרב גברים. "יש לנו רוב נשי בחברה שאנחנו גאים בו מאוד ואשר מהווה את אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים שלנו בארגון", אומר בן משה. "61% מכלל עובדי החברה אלו נשים, כאשר בהנהלת החברה ניתן למצוא מעל ל-50% מנהלות בתפקידי מפתח משמעותיים. כל עובד ועובדת אצלנו נמדדים על פי הערך שהם מביאים לארגון, ולא לפי מספר השעות שהם שהו במשרד. המגדר של האדם פשוט אינו רלוונטי בכל החלטה סביב גיוס עובדים חדשים או קידום עובדים קיימים למשרות ניהוליות".

קובי בן משה (צילום: פזית אסולין)
גאים ברוב הנשי, קובי בן משה | צילום: פזית אסולין

צמצום פערי השכר

חברת פיליפ מוריס ישראל שמה דגש רב על צמצום פערים בין מינים וקידום נושא הגיוון וההכללה. בשנה זו גדל מספר הנשים בצוות ההנהלה וכיום מהוות הנשים 40% מתפקידי הניהול בחברה. בנוסף, במסגרת מאמצי פיליפ מוריס בעולם להוביל שוויון בשכר בין נשים לגברים, אפשרה החברה לארגון Equal Salary, ארגון עולמי ללא מטרות רווח, לבחון את כל היבטי השכר, ההטבות ובכלל היחס לנשים בחברה. הארגון העניק לחברה פרס לאחר שמצא כי פיליפ מוריס ישראל הצליחה לצמצם את פער השכר ל 1.6% בלבד (זאת בהשוואה ל 30% פער שכר בישראל בכלל).

הזדמנות זהה להתפתחות וצמיחה

האודן ישראל, ברוקר הביטוח הבינלאומי הגדול בארץ, פועל מתוך גישה המקדשת את ערך השוויון, המניח כי אין פערים ביכולות, במוטיבציה ובפוטנציאל בין גברים ונשים. 67% מעובדי החברה היינן נשים ובהנהלה 47% נשים. המספרים הם תוצאה של מדיניות מובהקת בה כלל המשרות פתוחות לגיוס בפני גברים ונשים כאחד. כאשר מדובר בקידום להנהלה ולתפקידי מפתח מקצועיים, מדיניות החברה היא קידום פנימי ללא התחשב במגדר או במין אלא על בסיס של התאמה אישיותית ומקצועית. בכך מתאפשרת לעובדים ולעובדות בחברה הזדמנות זהה להתפתחות וצמיחה. בנוסף, האודן מאפשרת ואף מעודדת שעות עבודה גמישות הן לגברים והן לנשים אשר מעוניינים לשמור על איזון בין קריירה ומשפחה. שעות העבודה הגמישות מאפשרות לעובדי ועובדות החברה לטפח חיי משפחה מבלי לעצור את הקריירה ואת התפתחותם האישית והמקצועית.