לא משנה כמה אנחנו אוהבים את העבודה שלנו, תחושת "מוצאי השבת" היא ככל הנראה התחושה הכי מבאסת בשבוע (ולא בכדי היא זכתה לשם הכל כך מדויק "שביזות יום א'"). היא מסמנת שההפסקה נגמרה ושצריך לחזור לשגרה, לא משנה מה היא. האמת שהתחושה הזו מסמלת מצב בריא, משום שהמוח שלנו זקוק להפסקות כדי שנוכל לתפקד ביעילות, ביצירתיות ובמיקוד אופטימלי. אבל לא חייבים לחכות לסוף השבוע בשביל להרגיש את ההשלכות הללו: אפשר לקחת חופשה קטנה בכל יום, והכוונה היא לא להפסקות אלא ממש ל"מיני חופשות".

"הפסקה" מרגישה כאילו היא מגיעה מתוך הכרח, אנחנו בדרך כלל נוטים לסחוב איתה את הבעיות שלנו. אם תאמרו למוח שלכם שאתם במוד של חופשה, תהיה לו רשות להירגע ולהשאיר מאחור את כל מחשבות העבודה. מדובר בסמנטיקה אמנם, אבל מחקרים הראו שמילים יכולות להיות מאוד משמעותיות ואפילו לשנות את המוח: מילים חיוביות יכולות לשנות את צורת הביטוי של הגנים שלנו, לחזק את האונות הקדמיות במוח וליצור בנו מוטיבציה לקראת פעולה.

המילה "חופש" מעוררת בנו אסוציאציות יותר חיוביות מאשר "הפסקה", שבדרך כלל נלקחת כשאנחנו בשיא התשישות. המחשבה על "מיני חופשה" מסוגלת גם לגרום לנו לחשוב על פעילויות אחרות מאשר בזמן "הפסקה". אחרי הכל, כמה פעמים אתם לוקחים הפסקה מהעבודה אבל מפסיקים לחלוטים לחשוב על מה שהשארתם מאחור? כמעט ואין כאלו.

כך תשלו את המוח שלכם

אז איך עושים את זהאיך לוקחים מיני חופשות מדי יום ביומו? חשבו רגע על מצבים בחופשה שבהם אתם הכי רגועים: בין אם זה לשתות את הקפה של הבוקר בניחותא, להרגיע את המוח בטבע או להתנתק לחלוטין מהמייל והוואטסאפים – אפשר לשחזר את התחושות הללו בקטנה בכל יום. בין אם זה לקום מעט מוקדם יותר בבוקר ולקפוץ לבית קפה לפני העבודה, לעשות הליכה קצרה בפארק או בשמורת טבע או לנצל את הפסקת הצהריים כדי לצאת לקניות או ללכת לחדר הכושר – כל פעילות כזו מסוגלת להזכיר לכם דברים ופעולות שאתם עושים בזמן חופשה.

זכרו שמדובר בסוג של פעילות מנטלית, שאמורה בסך הכל להשלות את המוח, כך שלא ממש צריך ללכת רחוק מדי. אפשר גם לנצל חלק מיום העבודה בשביל לקרוא ספר, לצייר (משום שציור משתמש בחלק אחר של המוח) או פשוט לעצום את העיניים ולחשוב למשך כמה דקות על המקום החביב עליכם ביותר בעולם.

עדיף כמובן לא לשהות פיזית במקום העבודה שלכם בזמן החופשות הקצרות הללו, ומומלץ לבצע פעולות שכלל לא קשורות לעבודה, כמו למשל קטיפת פרחים, ריצה קלה בפארק, פגישה עם חברים בזמן הפסקת הצהריים – המפתח הוא לעשות משהו שאתם נהנים מכל רגע שלו, ולראות בזה כפריווילגיה שמגיעה לכם, בדיוק כפי שאתם מרגישים לפני חופשה.

אגב, גם לגלוש במאקו סתם באמצע היום יכול להיחשב כמיני חופשה. לא?