עברתם תהליך מיון למשרה נחשקת; זה כלל ראיון טלפוני, ועוד אחד בזום, מבחן כזה או אחר ואפילו ראיון פרונטלי, והנה הגעתם לשלב הקריטי של הצעת השכר. להרבה מאיתנו זה שלב לא פשוט, רובנו לא מרגישים בנוח לדבר על כסף: אנחנו לא רוצים להיות חצופים מדי, תובעניים מדי, ומצד שני חשוב לנו להרגיש שאנחנו מתוגמלים בצורה הוגנת עבור הניסיון והכישרון שאנחנו מביאים למשרה החדשה.

איך עושים את זה נכון? הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להתנהל בצורה הטובה ביותר כדי לקבל את הצעת השכר האופטימלית:

  1. מתי מדברים על שכר?

    לרוב כבר בשלב הראיונות הראשונים יבדקו איתכם מהן ציפיות השכר שלכם, על מנת לוודא שאתם ממוקמים בטווח השכר הרלוונטי למשרה. אל תימנעו או תחששו מלהשיב על השאלה. רצוי שבתשובתכם תדברו על טווח שכר ולא תנקבו במספר חד משמעי; זו הצהרת כוונות משני הצדדים ומטרתה לוודא שאתם והמעסיק מדברים על אותם סדרי גודל.

    גם אם יהיה פער בין תשובתכם לבין כוונת החברה המגייסת, לרוב לא יהיה בכך כדי להכשיל את מועמדותכם. אם הפער יהיה גדול ובלתי ניתן לגישור - כנראה שהמשרה לא רלוונטית עבורכם מלכתחילה והתהליך יסתיים בנקודה זו. אבל אם הפער יהיה קטן - רוב המגייסים ימשיכו בתהליך וישאירו את המו"מ לשלב מאוחר יותר, אבל ינהלו את תהליך הגיוס מתוך הכרות ברורה עם הציפיות שלכם.
  2. ערכו סקר שוק

    בדקו בטבלאות שכר או בקבוצות ברשתות החברתיות מהו השכר הממוצע למשרה שאתם מתמיינים אליה - בהתאם לניסיון שלכם, להשכלה שלכם ולוותק שצברתם בתפקיד. הדבר יסייע לכם להגיע מוכנים ובטוחים בעצמכם לדיון על השכר ולתהליך הגיוס בכלל.
  3. חשבו על הצעת השכר במונחים של השקעה לטווח ארוך

    השכר הוא לא רק מה שנכנס לבנק בסוף החודש. כדאי לבחון אותו בחשיבה רחבה יותר: שכר הבסיס, בונוסים תקופתיים על עמידה ביעדים, זכויות סוציאליות, ימי חופשה, ימי מחלה, הטבות שונות כגון הוצאות רכב, חניה, ארוחות וכו' - כל אלו מהווים "חבילת תנאים" נלווית לשכר והיא שווה כסף. בתוך חבילת התנאים הגדירו לעצמכם סדר עדיפויות - מה חשוב לכם יותר ופחות, על מה תסכימו להתפשר ועל מה פחות.
  4. קיבלתם הצעת שכר בע"פ בשיחה טלפונית?

    אם במהלך שיחה שבעל פה ננקב מספר מדויק, בקשו לקבל לעיונכם את טיוטת החוזה. החברה אמורה לאפשר לכם להתרשם מהחוזה לפני מפגש החתימה - זה מעיד על רצינות ואחריות - של שני הצדדים.
  5. עיינו היטב בחוזה לפני החתימה

    אם יש לכם הערות, שאלות או הסתייגויות לגבי החוזה, העבירו אותן בכתב ובצורה מרוכזת למגייס, ולא "על רגל אחת" או ב"פינג פונג" של שיחות טלפוניות. הדבר יעיד על העובדה שעברתם על החוזה ושקלתם את ההצעה בכובד ראש. כמו כן, העברת השאלות בכתב תגרום גם למעסיק להשיב לכם בכתב ובצורה מסודרת על כל הסעיפים אליהם התייחסתם.
  6. סביר להניח שלא כל מה שתבקשו יתקבל

    צאו מנקודת הנחה שלא כל הבקשות שלכם ייענו; ייתכן שניתן "לפצות" על חוסר הסכמה בסעיף אחד, תמורת הסכמה בסעיף אחר. שמרו על "ראש פתוח" וגישה יצירתית - בחברות שונות נהוגות שיטות תגמול שונות ולעיתים תיתקלו בהצעה לא שגרתית - ואולי אף כדאית.

  7. השכר לא לטעמכם? אל תפוצצו את המו"מ

    אל תפסלו על הסף הצעה שקיבלתם רק משום שהיא לא לשביעות רצונכם. המעסיק העתידי שלכם יעדיף לשמוע ממה אתם לא מרוצים ולשמור על תקשורת פתוחה איתכם, על מנת שתינתן לו ההזדמנות לשפר את ההצעה, מאשר את הסרת המועמדות שלכם.

  8. קבעו עוגנים להעלאה אוטומטית

    אם לא הצלחתם לשפר את שכר הבסיס בחוזה העבודה, נסו לקבוע מועד מוסכם שבו תחול העלאת שכר "אוטומטית" וכן קבעו מראש את גובה ההעלאה - זה יחסוך מכם את הצורך לדון בשכר שוב, יאפשר למעסיק להכיר אתכם ואת הביצועים שלכם ולהרגיש יותר בנוח עם העלאת השכר. לכם זה ייתן "דד ליין" להוכיח שאתם שווים את זה.
  9. לא הכל אפשר להכניס לחוזה

    זכרו שלא כל סעיף והבטחה ניתן להכניס לחוזה - יחסי העבודה היומיומיים מתבססים על הבנות שבע"פ, אמון והערכה הדדית - ואלו חשובים לפחות כמו סעיפי החוזה. חשוב (מאוד!) לבסס את היחסים וההסכמות העקרוניות שבין העובד למעסיק בחוזה, אבל חשובה לא פחות התחושה הכללית שלכם מהחברה ומתהליך הגיוס שעברתם: האמון, הביטחון, ההתרשמות מהאווירה ומהיחסים הבינאישיים, והתחושה ש"יש עם מי לדבר". אל תוותרו על האינטואיציה שלכם וקחו אותה בחשבון כשאתם שוקלים הצעת שכר.
    שרון פלס, מנהלת תחום משאבי אנוש, באתר JobMaster (צילום: יחסי ציבור)
    שרון פלס, מנהלת תחום משאבי אנוש, באתר ניהול קריירה JobMaster | צילום: יחסי ציבור
     
הכותבת שרון פלס, מנהלת תחום משאבי אנוש, באתר ניהול קריירה JobMaster