תזכיר חוק חדש שהוכן במוסד לביטוח לאומי מציע שני תיקוני בסיס לחוק העבודה המועדפת, וקובע כי חייל משוחרר שעבד בעבודה מועדפת במשך 6 חודשים מלאים (שנתיים מרגע שיחרורו) יהיה זכאי למענק חד-פעמי בשיעור של כ-9,550 שקל.

כיוון שבמסגרת החוק כיום כלל הענפים מהאפשרים עבודה מועדפת מזכים במענק באותה רמה, אין לחייל המשוחרר תמריץ לעבוד דווקא במקומות הדורשים עבודה פיזית קשה. במקביל לא נכנסים צעירים ישראלים לנעליהם של עובדים זרים השולטים בתחומים אלה, בין היתר כיוון שאין כיום תמריץ כספי גבוה יותר בתחומים בהם קיים קושי אמיתי בעידוד תעסוקת ישראלים כמחליפי עובדים זרים.

"על פי נתוני הביטוח הלאומי קיימת משיכת חיילים משוחררים לענפי תעסוקה בהם קיים מחסור מינורי בתעסוקת ישראלים, לצד חוסר הצלחה למשיכת חיילים משוחררים לענפים המאופיינים בתעסוקת עובדים זרים בהיקפים גדולים", קובע תזכיר החוק.

בעיה נוספת, כך נכתב בתזכיר, נובעת הזמן הקצוב של המענק אשר יוצר תמריץ לעובדים להישאר במסגרת העבודה שישה חודשים בלבד ולא להמשיך לתקופות ארוכות יותר, בהם יוכלו גם להשתלב ולהתמקצע, ואולי אף לבנות את עתידים הכלכלי בענפים כמו בניין או חקלאות. כיוון שענפים אלה גם דורשים עבודה פיזית קשה, הרי שיש הגיון מקצועי בהגדלת מענק העבודה המועדפת המשולם לחיילים המשוחררים אשר יבקשו לעבוד בהם.

מכל הסיבות האלה מציע הביטוח הלאומי להגדיל את התמרוץ בענפי הבנייה, החקלאות והסיעוד (שכאמור סובלים ממחסור בידיים ישראליות עובדות ובנטייה להעסקת עובדים זרים), כך שהמענק בענפים אלה יוכפל למתמידים בענפי תעסוקה אלו למשך 12 חודשים נוספים, מעבר לששת החודשים הראשונים, קרי לאחר עבודה של 12 חודשים בענף.

תמרוץ, כך קובע התזכיר, ייצור עידוד משולב לכניסה לענפים האמורים וכן לעבודה בענף למשך תקופה ארוכה יותר.

כמה זה יעלה למדינה? אין אפשרות לאמוד את מספר החיילים שיתמידו בענפי התעסוקה של הסיעוד, הבניין והחקלאות למשך שניים עשר חודשים, מעבר ששת החודשים הראשונים כדי לזכות במענק הכפול. יחד עם זאת אפשר להעריך שלכל 100 חיילים בענפים אלו למשך שמונה עשר חודשים, העלות השנתית תעמוד על תוספת של מיליון שקל.

בדרך לרפורמה הדרמטית הזו קובע התזכיר כי לאחרונה התעורר הצורך בתיקון החוק לקביעת היקף השעות בו יידרש החייל לעבוד במקום עבודתו כדי להיות זכאי למענק. על פי הלכה שנקבעה על ידי בית הדין הארצי לעבודה, עבודה מועדפת צריכה להיות במשרה מלאה על פי הנהוג בענף.

בענף הסיעוד הביתי קיים קושי בקביעת היקף משרה בשל הנטייה לפצל את העבודה למספר מעסיקים. לפיכך מוצע לקבוע היקף שעות ייחודי, כך שחייל משוחרר שעובד בענף הסיעוד ייחשב כמי שעבד במשרה מלאה, אם עבד 36 שעות שבועיות לפחות. מדובר במספר קטן יחסית למשרה מלאה במשק העומדת היום על 43 שעות בשבוע.

הכתבה פורסמה במקור ב-The Marker

הצעה: הביטוח הלאומי יתריע על זכאות לקצבה לפני שיפוג תוקפה

המשטרה חוקרת את תעשיית תעודות רפואת השיניים המזויפות מארמניה