זה קורה בוקר אחד. קמים על צד שמאל, במצב רוח קרבי ולא רוצים שאף אחד במשרד או בכלל בחיים, יעז לפנות אלינו. ומי שרק מתחיל לדבר איתנו, זוכה במטח של צעקות חסרות כל פרופורציה, בלי שיש מאחוריהן סיבה הגיונית. מלבד למעשה, סיבה הגיונית אחת, הקשורה דווקא בגוף שלנו  - והיא נקראת מחסור בשינה.

תופעת המחסור בשינה הוכרזה לאחרונה כמגיפה של העולם המערבי: למעלה מ-50% מהעובדים בארצות הברית דיווחו כי הם סובלים משינה לקויה או ממחסור בשינה, והיא עולה למשק האמריקאי מעל ל-411 מיליארד דולר בשנה.

מה בעצם כל כך חמור בחוסר שינה? הנה כמה דברים שקורים לכם בעבודה כשאתם לא ישנים מספיק, שאולי יגרמו לכם לחזור לישון:

רבים עם הקולגות

מחקרים מצאו כי אנשים עם שינה לקויה הם חברותיים פחות, ואמפטיים פחות. בנוסף לכך, נמצא כי קיים קשר ישיר וחזק בין שינה למצב רוח. כשאנשים סובלים מחוסר שינה, הם נוטים להרגיש עצבנות, כעס ואפילו עוינות כלפי הסביבה שלהם. למעשה, חוסר שינה ידוע כגורם לדיכאון, ככזה הגורם לאנשים להגיב בצורה קיצונית ושלילית כשהם נתקלים במכשול ואף מייצר קושי בשליטה בכעסים.

תמונת אילוסטרציה | למצולמים אין קשר לכתבה
אולי השותף למשרד לא באמת כזה מעצבן ואתם פשוט עייפים? | צילום: kateafter | Shutterstock.com

לא מחליטים נכון

מחקר שנערך באוניברסיטת רוטרדאם שבהולנד מצא כי גם לילה אחד ללא שינה עלול להשפיע בצורה משמעותית על קבלת החלטות, ועל היכולת שלנו לווסת את ההתנהגות והדחפים שלנו. גם השליטה העצמית שלנו נחלשת כשאנחנו ישנים מעט מדי, ובכך היכולת שלנו להתמודד עם כישלון בצורה רגועה ולהצליח לתפקד עם הסובבים אותנו. חוסר בשינה נמצא קשור להתנהגות אימפולסיבית שמחפשת תוצאות מהירות ללא חשיבה על השלכות לטווח הארוך.

עובד מיואש מול המחשב
אפילו לילה אחד ללא שינה משפיע בצורה משמעותית על קבלת ההחלטות | צילום: kateafter | Shutterstock.com

עובדים תחת לחץ

נושא הלחץ חשוב במיוחד, מפני שרבים מאתנו חווים לחץ בעבודה על בסיס קבוע - ואם אנחנו לא מצליחים להתנתק ולהירגע, אנחנו עלולים להיכנס למעגל שקשה לצאת ממנו; אנשים הסובלים מרמות גבוהות של לחץ יתקשו להירדם, ובנוסף, השינה שלהם תהיה פחות איכותית. כתוצאה מהשינה הירודה, הגוף שלנו מגביר את רמות הורמוני הלחץ, ולמחרת, אנחנו מרגישים אפילו יותר לחוצים. בלילה הבא שוב נתקשה להירדם וכך הלאה. הדרך להתמודד היא למצוא משהו שיעזור לכם להירגע לקראת הערב, ולהצליח לנוח כמו שצריך. זה יכול להיות שיעור יוגה, ריצה או אפילו מקלחת חמה שתעזור לכם להוריד הילוך.

איך להתגבר על פרפקציוניזם בעבודה
מרגישים שאתם כל הזמן במירוץ אחרי השעון? | צילום: kateafter | Shutterstock.com

היצירתיות שלכם פוחתת

האופן שבו שינה משפיעה על יצירתיות תמיד היה נושא מרתק. ההיסטוריה מלאה באנשי מדע שהתגליות פורצות הדרך שלהם הגיעו אליהם בשנתם. אוטו לוי, רופא יהודי גרמני – אמריקאי שחי ופעל בסוף שנות ה-90 של המאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20 (נולד ב-1873 ונפטר ב-1961), סיפר בראיון כי הרעיון לניסוי שהוביל אותו לקבלת פרס נובל, בא לו דרך חלום שחלם. כמעט מאה שנים לאחר מכן, נערכו אינספור מחקרים וניסויים בנושא, ורבים מהם מצאו קשר ישיר בין שנת REM (הזמן בשינה בו אנו חולמים) ליצירתיות. כך שכשאתם מונעים שינה מעצמכם, אתם מפספסים את האפקט החיובי שיש לשינה העמוקה על היצירתיות שלכם.

אישה לחוצה
אם אתם מונעים מעצמכם לישון - אתם חוסמים את המוזה | צילום: HBRH, shutterstock

חולים יותר - עובדים פחות

כשאנחנו לא ישנים אנחנו חולים יותר. חוסר שינה משפיע על המערכת החיסונית שלנו, ומחקרים מראים כי אנשים שאינם מקבלים שינה איכותית או שינה מספקת, נוטים יותר לחלות לאחר שנחשפו לנגיף כלשהו, כמו וירוס הצינון הנפוץ. כמו כן, חוסר שינה יכול גם להשפיע על המהירות של התאוששות ממחלה. בנוסף לכך, לחוסר בשינה יש קשר ישיר לירידה בתפוקה בעבודה, כך שגם אם אנחנו לא חולים, אנחנו עובדים לאט יותר, מתרכזים פחות במשימות שיש לנו ומספיקים פחות כתוצאה מכך.

חולה, מצוננת, שפעת
זה לא סתם תירוץ - מי שלא ישן חולה יותר | צילום: Just dance, shutterstock

נסו לחשוב על השבוע האחרון, כמה שעות ישנתם? וכמה לחוצים הייתם לאורך היום? אם אתם יודעים שאתם ישנים פחות מ-7 עד 9 שעות בלילה, נסו לישון מעט יותר וחזרו למשימות היום יום. יש סיכוי גדול שתראו שיפור משמעותי במצב הרוח וביכולת שלכם להתמודד עם כל האתגרים שאתם עומדים מולם בכל יום.

הכותבת היא רופאה מומחית לשינה ומייסדת פלטפורמת Sleeprate, המנטרת ומטפלת בבעיות שינה.