מחקר שערכה חברת גוגל ב-2014 מצא כי למדיה השפעה מכרעת על בחירת מקצוע וקריירה בתחומי המדעים, הטכנולוגיה, ההנדסה והמתמטיקה. המחקר מלמד על הקשר בין הסטריאוטיפ של אנשי מחשבים שהתקבע במדיה לבין ההדרה של נשים מתחום זה.

או במילים אחרות: הדימוי של מתכנת או איש מחשבים, מוצלח ככל שיהיה, מסתכם בחנון שמבלה שעות ארוכות מול המחשב, עורו לא ראה אור שמש זמן רב וגופו רופס מישיבה ממושכת. כמעט תמיד דמות זו תהיה גברית. אותו דימוי בתקשורת משתרש בתודעה הציבורית אצל ילדים כמו אצל מבוגרים ואף אחד, ובטח שאף אחת, לא רוצה להיות חלק מאותה קבוצה.

בשנים האחרונות חברת דיסני נכנסה לתמונה במטרה לפרק את הסטריאוטיפ ולעודד גם ילדות לגלות את מקצועות המדעים. בשיתוף פעולה בין דיסני, גוגל ונאס״א נכתבה סידרה על גיבור הרפתקן (הפעם לא על נסיכה), שיש לו אחות שהיא מתכנתת וגאונת מחשבים ואמא שהיא נהגת חללית ("Miles From Tomorrowland").

במהלך הפקת הסדרה נפגשו נציגי דיסני עם נשים שממלאות תפקידים דומים לאלו של דמויות הסידרה, ובנו סביבן את הדמויות. אחד הסטריאוטיפים שנשברו מיד עם הגעתם של נציגי דיסני לחברת גוגל, היה ההנחה שמתכנתים נוהגים להתבודד מול המחשב ולכתוב קודים. בגוגל הסבירו עד כמה התפקיד של המתכנת או המתכנתת הוא סוציאלי וחברתי, וכמה כתיבת קודים היא תהליך קבוצתי הנעשה מתוך שיתוף פעולה בין חברי הצוות ולא בצורה יחידנית.

עוד בלימודים וקריירה:

נושא השיוויון המגדרי נכנס ללב השיח הציבורי לא רק באולפני הקולנוע והטלוויזיה; דניאל פוסלניץ סגן מנהל המכללה הטכנולוגית ״אורט״ רחובות, מספר כי הוא פוגש את הסוגיה הזו על בסיס יומיומי במחלקות השונות של המכללה ובכיתות: ״היעדר החשיפה של נשים ותלמידות לתחומים הנחשבים כלא אטרקטיביים או מתאימים להן, הוא שמביא אותן לבחור בסופו של דבר במקצועות המקובלים יותר. זאת על אף ששכרן של נשים במקצועות המדעים גבוה בהרבה מאלו של נשים במקצועות אחרים".

ואם כבר בהסללה מגדרית עסקינן, מסתבר שלמרות המגמה העולמית של בנות להתמקד במקצועות ההומניים לעומת בנים (שכאמור מצופה מהם להבין טוב יותר במקצועות המדע והמחשב), נראה שדווקא ההיפך הוא הנכון: "האירוניה היא שהנתונים מראים כי לבנות יש פוטנציאל גבוה יותר להצטיין בלימודי המדעים. כפי שהדבר בא לידי ביטוי בממוצע הציונים שלהן לעומת זה של גברים״, מציין פוסלניץ.

  >>מתלבטים מה ללמוד? המומחים שלנו מחכים לייעץ לכם בחינם>>