כל מעסיק מכיר את זה: חודשי הקיץ מגיעים, המסגרות של הילדים נגמרות, וכל ההורים במקום העבודה מתחילים במרוץ הבלתי אפשרי למציאת פתרונות יצירתיים לילדים. מבייביסיטר של הסבים והסבתות, דרך הקמת "קייטנת הורים" משותפת עם חברים, ועד ל"שפעת" לא מוסברת באמצע אוגוסט שמעניקה להורים עוד יומיים עם הילדים מבלי לבזבז את ימי החופש.

הסיטואציה המתוארת מובילה לכך שהפרודוקטיביות במקום העבודה נפגעת, ההורים בחרדה תמידית ובחוסר נעימות מהמנהלים, ונוצר מתח אישי גבוה בתא המשפחתי. אז מה עושים כדי להתמודד עם התופעה שמלווה כמעט כל מקום עבודה בישראל?

השלב הראשון הוא לייצר מחויבות רגשית גבוהה של העובד אל מקום העבודה - דווקא בתקופת הקיץ

הראו שאכפת לכם: כולנו יודעים שעובד טוב יכול להיות פרודוקטיבי גם בפחות שעות עבודה ביממה. כל מה שצריך זה שיהיה לעובדים "אכפת" ממקום העבודה. אז כמו הפתגם הוותיק "נאה דורש נאה מקיים", תראו להם שאכפת לכם. בהשקעה קטנה ניתן לרכוש ערכת קיץ לכל ההורים הצעירים - החל ממצופים ורובה מים, דרך כובע ממותג של החברה ועד להטבות בפארקי מים. תראו לעובדים שאתם מבינים שהם הורים לילדים ולא רק עובדים אצלכם בחברה. יצירת אקט ראשוני שמראה שאכפת למקום העבודה מההורים, תייצר באופן אוטומטי אכפתיות של העובדים בחזרה. אגב, חשוב שלא להזניח את העובדים שאינם הורים, ולצ'פר אותם במקביל בשי סמלי אחר.

נהלו את הסיטואציה: במקום להשאיר חלל ריק ואפור שבו כל האחריות היא על ההורים והם אלו שצריכים "למצוא פתרון", צרו כר פורה לשיחות בין העובדים למנהלים. שיחה עם ההורים שנוגעת בפיל שבחדר ומדברת על הקשיים ועל הצורך לייצר גמישות הדדית, תייצר מחויבות של העובדים למציאת פתרונות. שיחה שמציגה את הגרף של חודשי הקיץ, תוך הצעה של פתרונות גמישים לאותה תקופה, תצמצם את ימי המחלה הלא מוסברים שחלק גדול מההורים לוקחים בחודשי הקיץ, ותייצר מחויבות בקרב העובדים לתת בחזרה. חשוב שתעשו זאת כבר בחודש יולי, כשעוד יש קייטנות – ולא ברגע האחרון.

לאחר שהצלחתם לייצר רצון ומחויבות רגשית, הגיעה השעה לעבור לשלב השני - פתרונות פרקטיים

גמישות זה שם המשחק יש הרבה כלים פרקטיים שיכולים לאפשר גמישות להורים, לשמור על הפרודוקטיביות גבוהה, ולהרוויח את הקשר הטוב בין מקום העבודה לבין ההורים.

ילדים בבריכה מתנפחת (אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock)
למה לא לפתוח בריכה מאולתרת במרפסת של המשרד? | אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock

עבודה בחצאי ימים: במקום שההורים ייקחו יומיים חופש בשבוע ובשלושה ימים שהם נמצאים יגיעו מאוחר, יצאו מוקדם ויהיו בעיקר טרודים באיך הם מעסיקים את הילדים, תנו להם את האפשרות לעבוד חצאי ימים. הגמישות שנוצרת בין בני הזוג, הסבים והסבתות הופכת להיות משמעותית ונוחה יותר, והפרודוקטיביות של העובדים תגדל בצורה משמעותית. משמרת בוקר או משמרת ערב בעבודה תאפשר להורים לבלות עם הילדים, מבלי לפגוע בזמינות הקבועה שלהם מול לקוחות או בקידום פרויקטים.

עבודה מהבית: העולם התעסוקה החדש מתחיל לאמץ לחיקו את שיטת ה-"Gig Economy" או בעברית "כלכלת החלטורה" - העסקה של עובדים למשרות זמניות ב"שלט רחוק" כמענה לצורך ספציפי וזמני בחברה. ישנן לא מעט חברות ענק המייצרות גמישות לאורך כל השנה ומאפשרות לפרילנסרים לעבוד מכל מקום שרק ירצו. תאגידים בינלאומיים מנהלים משרדים בעשרות מדינות במקביל ומאפשרים לעובדים קבועים וזמניים לעבוד מעמדת יחיד בחללי עבודה משותפים. גם אם מקום העבודה שלכם עדיין לא מוכן למעבר מלא לעבודה מרחוק, בתקופת הקיץ זה יכול להשתלם לכם. האפשרות לשלב עבודה ממקום העבודה ועבודה מהבית, אפילו באופן זמני, תוערך מאוד על ידי העובדים שלא יצטרכו לבזבז את ימי החופש שלהם על הצורך להשגיח על הילדים, ותסייע לשמר את רצף העבודה של העסק. הדבר נכון גם לגבי פרילנסרים וגם לגבי עובדים שכירים קבועים.

דגש על ביצועים: בתפקידים רבים התפוקה של העובדים היא מדידה, וההגעה למשרד היא למעשה כלי שמסייע לעמוד ביעדים. בתקופת הקיץ, על מנת לייצר תחושת "ביחד ננצח" ניתן להגדיר יעדים ומשימות לזמן מוגדר, ולאפשר לעובדים לצאת מהמשרד ולהתפנות לטיפול בילדים ברגע שיעמדו ביעדים לאותו היום. תוכנות כמו Monday.com או תוכנות ניהול פרויקטים אחרות, הופכות את המעקב אחר המשימות לקל במיוחד ומאפשרות לנו לוודא שהתפוקה נשמרת.

הפתרון האולטימטיבי – העסיקו את הילדים בעצמכם

מדובר בפתרון שדורש השקעה משמעותית, אך התמורה בהתאם.

הביאו את ההר אליכם: חברות וארגונים שיכולים לספק בעצמם מענה לילדים בתקופת הקיץ, מייצרים ערך אדיר הן מול העובדים והן כאקט של מיתוג מעסיק שהינו בעל השפעות חיוביות רבות (גם בהיבט של רתימת העובדים הקיימים וגם בהיבטים של גיוס עובדים חדשים בעתיד). קייטנות בניהול ובמימון (מלא או חלקי) של מקום העבודה - במקום העבודה או בחלל קרוב - יוודאו שהעובדים שלכם יגיעו אל מקום העבודה, ללא דאגות ועם רצון עז להגיד "תודה" (שתתורגם לפרודוקטיביות גבוהה).

תאגידים רבים ברחבי העולם נוהגים בדרך הזאת, כך בתי חולים בארה"ב מאפשרים לרופאים להשאיר את הילדים ב"גן בית החולים" בזמן שההורים עובדים. ומה עושים אם אין לנו את המשאבים הנדרשים? אפשר לפעול בצורה ממוסדת לארגון קייטנה בתשלום מלא של ההורים. מנהל או מנהלת הרווחה בחברה יכולים לייצר שותפות עם מקומות עבודה אחרים וקייטנות פרטיות, ובהתאם לרצון ולצרכי ההורים לארגן קייטנות בתשלום עבור הילדים.

לסיכום, תקופת הקיץ מביאה איתה הרבה אתגרים. אם נחליט להתעלם מהם, אנחנו צפויים לפגיעה משמעותית בתפוקה של העסק שלנו. טמינת הראש בחול ויצירת "מאזן אימה" מול העובדים, תייצר בעיקר ימי עבודה חלקיים לצד ימי מחלה מסתוריים בחודשי הקיץ. אך רתימה של העובדים ברמה הרגשית, שיח פתוח, גמישות ופתרונות יצירתיים יכולים לתת מענה לאתגרים, ואף לייצר ערך ולשפר את מערכת היחסים בין מקום העובדה להורים העובדים בו.

*הכותב הוא מנכ"ל ושותף מייסד בחברת Jobit, העוסקת בהשמה וייעוץ קריירה לבני דור ה-Y וה-Z.