חן רז נטש את החלום הישראלי של משרה קבועה פלוס רכב בחברת הייטק והלך לעשות את מה שהוא באמת אוהב. התוצאה היא שבשנתיים האחרונות הוא מתעורר כל בוקר במקום אחר, מול נחל, ים, הר או סתם במגרש חנייה, כי חן רז חי באוטובוס שהוא השמיש למגורים.

האוטובוס של חן (תמונת AVI: mako)
להתעורר כל בוקר במקום אחר. הבית של חן | תמונת AVI: mako

אהבה מגיל חמש

הכל מתחיל בבית סטנדרטי ברמת השרון, בו גדל חן עם אמא מורה ואבא עובד מדינה. מנוע זרוק, ישן ומקולקל של מכסחת דשא שמצא בגיל חמש הצית אצלו את האהבה הגדולה שלו חייו: לפרק ולבנות דברים. בסוד הוא שיפץ, שינה, ותיקן את המנוע, ובעיניים נוצצות הוא מספר על הרגע שבו הצליח להניע: "ככה, בתוך החדר, בדירה בקומה שלישית, אני ועוד שני חברים הסתכלנו איך המנוע עובד בערגה ובאושר". את אותו להט והתלהבות ביקש חן לשמר, ועם אותו ניצוץ הוא מראה את העבודה האחרונה שלו – אוטובוס שהפך למספרת כלבים ניידת: "תדמיין שפה היו שתי שורות של כיסאות, על התקרה היה שטיח מתקלף, ופה הייתה חלודה" הוא מדגים עבודה נוספת של רכב שקנה ושיפץ במטרה להשכיר.

רונאל באוטובוס (תמונת AVI: mako)
רונאל תופס תמונה במיטה של חן | תמונת AVI: mako

כלוב זהב

מסלול חייו של חן התחיל כמו אצל כולם: אחרי הצבא החליט ללמוד הנדסת מכונות, התואר, כך הוא מעיד, לא היה קשה ומיד אחרי הלימודים התחיל לעבוד באינטל, ובמקביל גם עשה תואר במנהל עסקים. עד כאן הכל נשמע כמו החלום של רובנו וגם של ההורים של חן, אלא שאז הוא החליט לשנות כיוון, ו"לעשות את מה שאני רוצה". כשהוא מתאר את החיים שעזב, נשמע שהוא עשה עסקה טובה: "אם הייתי ממשיך באותו מסלול אז כנראה שהיית היום בכלוב זהב, עובד בהיי-טק, עבודה מסודרת, אישה, ילדים מכונית משפחטומטית, בית, חי את החיים, מתגלגל מיום ליום, כמו כולם". כשהוא מבקר לרגע בחייו הקודמים ובוחן את אורח החיים המקובל הוא לא מתחרט על הצעד. "זה לא חלומם של הרוב המכריע",  הוא טוען מול הנסיון להדביק את המושג "הצלחה".לחיים הנורמטיביים. "לאן מגיעים כשמצליחים?" הוא שואל, "מה עם להיות קצת מאושר, מה עם להיות מבסוט מהחיים, מה עם לחייך, מה עם ליהנות?"

האוטובוס של תמר (תמונת AVI: mako)
הבית של תמר. זה היה החלום שלה | תמונת AVI: mako

חן הוא לא היחיד שחי באוטובוס. יונתן ותמר, שגם הם חיים כמו חן, יושבים איתו לכוס קפה של בוקר באוויר הפתוח, הרכבים שהם גם הבתים שלהם חונים סביבם. יונתן הוא בעל תואר ראשון במקרא וספרות ותואר שני במנהל עסקים. תמר היא בעלת תואר לאנימציה מ'בצלאל', ומספרת שלגור ברכב "היה החלום, עד שפגשתי אותו וקניתי אותו" .

מספרה ניידת (תמונת AVI: mako)
מספרת כלבים ניידת. עוד לקוח מרוצה של חן | תמונת AVI: mako

מעבר לאורח החיים הייחודי שחן בחר לעצמו, הוא גם מתפרנס מהעיסוק הלא שגרתי שלו. מזמינים ממנו רכבים שהתאמה אישית, והוא מתכנן אותם לפרטי פרטים ומתאים אותם לצרכי הלקוח. אבא שלו, כך הוא מספר, מודה שאורח החיים שלו בנו, על אף חוסר הביטחון, מעורר קנאה ואומר בפה מלא שהילד הצליח.

"אני טוב בזה בגלל שאני אוהב את זה"

 "מתוך זה שטוב לי באה ההצלחה", מסביר חן. "זה קרה בגלל שעשיתי את מה שאני רוצה לעשות, אני טוב בזה בגלל שאני אוהב את זה, אני מתמקצע בזה בגלל שאנשים מעריכים את מה שאני עושה וככה אני גדל".  התכתיבים של החברה לא מעניינים אותו, ובדימוי השאוב מעולמו הוא מסכם:  "תיקח את המסגרת ותפרק אותה, ותיקח כל אחד מהמרכיבים של המסגרת לחוד, ויכול לצאת חיים שהם קצת אחרת".

איך להצליח בשישה שיעורים, חמישי ב-22:00

>>רונאל פישר פגש את חן רז במסגרת השיעור: איך למצוא את העבודה שנולדתי בשבילה. צפו בשיעור המלא

>>רוצים גם? כל הטיפים והכללים מהתכנית

פספסתם את השיעור? הפרק המלא של איך להצליח בשישה שיעורים לצפייה ישירה