לפני 3 חודשים פנו אלי מערוץ 2 ושאלו אם אסכים ללוות את ברק רז בדרכו להצלחה לעיני המצלמות. שאלו אותי האם אני משוכנע שאצליח איתו, ואמרתי שאין לי מושג. הוסיפו ואמרו "אתה יודע שאם תכשל, אנחנו נשדר את הכישלון שלך. האם אתה עדיין מוכן?" עניתי: "ברור שכן". כי גם מהכישלון כל אדם יוכל ללמוד, גם אם זה יהיה הכישלון שלי.

ברק הגיע אלי לאחר מספר לא מועט של הצלחות בתחומים חברתיים ועם אמונה ברעיון למוצר חדש. אף אחת מההצלחות בחייו לא היתה קשורה לעולם פיננסי או ליצירת הון. בכל הקשור לכסף, ברק לא האמין בתוך תוכו שבאמת מגיע לו, ובא עם הערכה עצמית נמוכה. עם זאת הרצון, היכולות והחוזקות שלו היו אדירים.

יש אנשים שיקראו לזה פחד מהצלחה. אני, באופן אישי, לאחר שליוויתי מעל 3000 איש בחיי, לא מאמין שיש מושג כזה פחד מהצלחה. אני חושב שאנשים מפחדים בעיקר מכישלון.

עופר ברייר (תמונת AVI: mako)
"גם מהכישלון כל אדם יוכל ללמוד". עופר ברייר | תמונת AVI: mako
ברק הוא בחור עם הרגלים מצוינים לפיתוח רעיון ולחשיבה אנליטית, מה שכמובן עומד לזכותו. אך עם זאת, יש לו חולשות בתפיסות הכלכליות שלו שמעכבות אותו מלהצליח. הרצון העז והיכולות שלו, גרמו לו לאורך השנים לתסכול רב. אני ליוויתי הרבה מאוד סטארטאפיסטים שהרעיון הטכנולוגי שלהם נתן מענה אדיר לצורך, אך לא היו להם יכולות שיווק, מימון ופיננסים. זוהי נקודת פתיחה בעייתית ומתסכלת.

בתהליך ליווי רגיל, אנו בדרך כלל נבנה את הביטחון העצמי על מנת להימנע מתסכול. במקרה של ברק, על מנת להאיץ את תהליך השינוי, בחרתי להעצים את התסכול כדי שיוכל להתמודד עם המציאות. במשך שלושה חודשים, הובלנו את ברק דרך סדרת חוויות, בחלקן טראומטיות, כדי לפתח אצלו חוסן נפשי שייתן לו את היכולת להתמודד– מה שלא היה לו קודם.

דבר ראשון: לגרום לו להיכשל

הדבר הראשון שעשיתי בצורה זהירה הוא לגרום לברק להיכשל במקומות בהם הוא לא נכשל בעבר, או שאולי נכשל ולא היה מודע לכישלון. כלומר, רציתי שברק יבין שהוא גם כישלון, כדי לאפשר לו להיות מחוסן מפני עצמו.
הדבר השני: ברק התמודד כל יום עם בין עשר למאה שאלות ששלחתי לו. הוא  ענה על מאות של שאלות קשות על מנת שיהיה מוכן להתמודד עם משקיעים. במציאות, הוא הגיע מוכן ובפעם הראשונה בחייו הוא שמע משקיע אומר: "אנחנו רוצים להשקיע במוצר שלך".

הדבר השלישי שברק למד הוא את אומנות דיאלוג. ברק הוא איש חלומות גדולים וגם איש עשייה נהדר, אבל הוא לא ידע לעמוד ולדבר, בטח לא לפני משקיעים. נתתי לו כלים וטכניקות מעולם הדיאלוג והשכנוע, והוא למד כיצד להעביר מסרים למשקיעים שלו ולשווק את עצמו בצורה חכמה.

ככל שהתהליך התקדם, ההערכה העצמית של ברק הלכה וצמחה. הוא עבר משברים בדרך, וזאת על מנת לשבור את תקרת הזכוכית של מה שהוא חושב שהוא מסוגל אליו. היה צורך להוציא אותו מעולם כיבוי השריפות, לעולם שיטתי, מורכב ומסודר שבו הוא יוכל לעמוד ולהתמודד עם אירועים.

צ'ק של אמון

ברק למד שהוא לא יכול לעשות את הכל לבד. הוא למד לשאול את השאלה "מי יכול לעשות את זה יותר טוב ממני?". הכישלונות הקטנים בדרך אפשרו לו לייצר חוסן נפשי, להשתמש בחוזקות שלו בצורה חכמה, להתמודד עם החולשות שלו באופן שיוכל לתת לו את ההזדמנות אמיתית, ולצאת מהעולם המאיים שבו אין לו כסף ופרנסה. אני מניח שבשבועות הקרובים, ברק יקבל את הצ'ק הראשון, שהוא יותר מאשר צ'ק לפיתוח מוצר: זהו צ'ק שנותן אמון בברק ובמי שהוא.

איך להצליח בשישה שיעורים, חמישי ב-22:00