אין תמונה
רבבות מגיעים להילולה מדי שנה. קבר רשב"י
גם השנה צפויים לגדוש המוני מבקרים את מירון בהילולה של רבי שמעון בר יוחאי - אמנם לא בתאריך המקורי ל"ג בעומר, אלא בל"ד בעומר, לאור פסיקת הרב עובדיה יוסף והרבנות הראשית לישראל, מתוך רצון למנוע חילולי שבת שעלולים להיווצר תוך כדי ההתארגנות לעלייה ההמונית למתחם הציוּן (הקבר).

בעיני רבים העלייה למירון בל"ג בעומר נראית מובנת מאליה, וחלק מההווי הדתי המוכר, אך מסתבר שבפועל, לא ממש ברור מאליו שיש לעלות לציון הרשב"י דווקא באותו היום. פוסקים רבים קראו למאמינים לעלות בימים אחרים, כיוון שבשנים האחרונות, ואפילו בעשורים האחרונים, רבו במקום בעיות הצניעות, ולכן רבים נוקטים בכלל "שב ואל תעשה עדיף".

"שלא יצא שכרו בהפסדו"

כך כותב הרב עובדיה יוסף ב"יביע אומר" (בעריכה קלה): "יום ל''ג בעומר הוא יום שמחה וחדווה לכבוד התנא רשב''י. שהוא יום ההילולא של רשב''י... ויש לזה סימוכין בפוסקים, ולכן נוהגים לערוך לימוד בליל ל''ג בעומר במניין, וללמוד שבחי רשב''י המפוזרים בש''ס ובזוהר הקדוש. ומנהג יפה הוא. ויש נוהגים ללכת על קבר רשב''י במירון. וההולכים למירון יתרחקו מקלות ראש וכדומה, ובמקום גילה שם תהא רעדה. ובזמננו טוב יותר לבקר אצל ציון קבר רשב''י בזמן אחר, כי בעוונותינו הרבים בזמן האחרון אין הצניעות נשמרת במקום זה בל''ג בעומר. ומלבד כל זה יש נוהגים לשחוט שם בהמות ולאכול, מבלי לבדוק אם השוחט הוא בר סמכא, וגם רבו המכשולות בעניין הניקור מחלב דאורייתא שהוא איסור כרת, ושומר נפשו ירחק משם ביום זה. וימי פטירת שאר צדיקים אינם ימי שמחה כיום ל''ג בעומר, אלא הם ימי תענית וצער".

ב"יחווה דעת" כתב הרב עובדיה גם כך: "יש נוהגים לקחת את ילדיהם הקטנים שהגיעו לגיל שלש שנים למירון בל''ג לעומר כדי שיסתפרו תספורת ראשונה, בשמחה ובשירים סמוך לקברי התנאים הקדושים רבי שמעון בר יוחאי ורבי אלעזר בנו. ויש סמוכים למנהג זה מדברי המקובלים. ואף בבית הכנסת מותר לעשות כן. ברם, בזמן האחרון שאין הצניעות נשמרת במקום הקדוש אשר במירון, בל''ג לעומר, שומר נפשו ירחק מהם, ושב ואל תעשה עדיף".

מדובר בטקסטים שנכתבו לפני שנים רבות, אך גם כעת, באתר "הלכה יומית - מפסקי הרב עובדיה", המנוהל על ידי נכדו של הרב, נאמרים הדברים, אם כי בצורה מרומזת יותר. כך מופיעים הדברים: "יש שנהגו לעלות לקברו של רבי שמעון ביום ל"ג לעומר, ולהרבות שם כמה שניתן בתפילות ותחנונים וקריאת פרקי תהלים. וכבר אמרו רבותינו (בבבא בתרא דף עח ע"ב), בואו חשבון, בואו ונחשב חשבונו של עולם, הפסד מצווה כנגד שכרה, ושכר עבירה כנגד הפסדה. כלומר, על כל אדם לחשוב ולהתבונן לפני שהוא עושה מעשה, עד כמה מעשיו נכונים לפני ה'. ועל כן כל אדם לפני שיחליט לעלות ביום ל"ג לעומר לקברי הצדיקים, יחשוב ויתבונן היטב, אם כדאי הדבר מכל הבחינות, שלא יצא שכרו בהפסדו".

אם לסכם, מדובר על פי הרב עובדיה במקרה קלאסי של "יצא שכרו בהפסדו". כלומר, למרות העניין בביקור בקברי צדיקים ביום פטירתם, למרות המעלות הגדולות של רבי שמעון בר יוחאי, ולמרות שמדובר במנהג שהשתרש באופן די עמוק – הרב עובדיה רואה גם את הצדדים הנוספים של המטבע, ובשל בעיות הצניעות בעשורים האחרונים, הערבוב בין הגברים לנשים בחלק מהפעמים, וגם בעקבות בעיות השחיטה שהוא מתאר, עדיף לנקוט ב"שב ואל תעשה עדיף". השורה התחתונה היא שמומלץ יותר לפקוד את ציונו של רבי שמעון בר יוחאי במועד אחר, על מנת ליהנות מהיתרונות בלבד – ולא להסתכן בבעיות שעלולות להיווצר.

>> לתשובת השבוע שעבר: למה מדליקים נרות נשמה?

>> לכל תשובות השבוע הקודמות

זמני כניסת ויציאת השבת