עוד הרבה לפני האיום האיראני הוא למד פיזיקה גרעינית, שירת כלוחם בסיירת צנחנים מתוך אידיאולוגיה, נפצע במהלך אימונים, והיה מעורה באליטה התקשורתית. כל אלה הובילו אותו לחיפוש האמת. הוא למד בישיבה סלובודקה הליטאית בבני ברק, התקרב לחסידות ברסלב, מונה לראש כולל 'שובו בנים' במודיעין עלית, ובהמשך אף הקים בחולון כולל לבעלי תשובה.

הרצון לקרב עוד ועוד יהודים לחיי תורה ומצוות, דחף את הרב עופר ארז להפיץ מאות תקליטורים מסדרת "רדיו רבנו", להקים אתר תחת אותו שם, להוציא ספרים תורניים שונים, להרצות במקומות רבים ולהפוך לאחד הכוחות הבולטים והמצליחים בחסידות ברסלב. הוא לא מרבה להתראיין, אבל היום נפגוש אותו באופן בלתי אמצעי, ונשמע על הדרך שעשה - בכיוון אחר.

מול כל הביוגרפיה שפירטתי עכשיו - אם הייתי רואה אותך ברחוב, לא הייתי מנחש בחיים שהיית לוחם בצנחנים, סטודנט לפיזיקה וכל שאר הדברים. בטח גם אנשים אחרים שמכירים אותך רק היום מתקשים להאמין.

"בטח כלל אנשים לא יודעים את כל הדברים האלה. וגם אם הם יודעים – אולי הם מופתעים, אבל הם לא אומרים לי", הוא מגיב לכך.

ואתה מופתע מהמקום שאליו הגעת?
"פעם מישהו שאל אותי שאלה, 'מה זה חיים?'. אחת ההגדרות של חיים היא שינוי. דבר שלא חי – לא משתנה. דבר חי – משתנה".

אבל משתנה בצורה כל כך קוטבית?
"אני חושב שזה רק לכאורה קוטבית. גם כשהייתי בצנחנים או באוניברסיטה, זה היה רק חיפוש של נקודה פנימית, חיים פנימיים יותר מלאים, יותר מאושרים".

הרב ארז מספר שהוא היה ילד די רגיל. בגיל 15-16 פיתח כנפיים, הסתובב הרבה בארץ ישראל, ואז החלה להתעורר אצלו – לא בצורה בוגרת ומודעת – אהבת ארץ ישראל. "הייתי מסתובב הרבה בארץ, מהצפון ועד לדרום". באותה תקופה אהבת ישראל לא התבטאה אצלו במישור רוחני יותר, אבל בהחלט במישור הצבאי, במסגרת שירות בסיירת צנחנים.

משהו בתוך הרב ארז, כך לדבריו, ידע תמיד שהוא יחזור בתשובה. כבר בגיל 17, כשחבר טוב שלו עשה את התהליך, הוא אמר לו מבלי מישים "עוד כמה שנים – אדבר איתך". הוא הרגיש שעוד לא הגיע הזמן, ושעליו לחוות עוד כמה דברים בחיים, כדי להגיע לשם. ואכן, כך זה היה.

זו היתה תחושה פנימית או משהו מוחשי יותר?
"תחושה פנימית שאני צריך לבוא למקום הזה ולבדוק אותו".

מה סיקרן אותך ביהדות, בהתחלה?
"אני חושב שהדבר החשוב ביותר זה שהיהדות דיברה על החיים הפנימיים של האדם, דהיינו עבודת המידות. איך להתעדן, איך להיות אדם עם יותר סבלנות ויישוב הדעת, איך לעבוד על כעס. זה תפס אותי מאוד. הרבה שנים היתה לי תמיהה: למה בעצם בחינוך החילוני אף פעם לא דיברו איתי על זה?".

"ראיתי חברה חסרת מוסר"

נקודת השבר של הרב ארז אירעה אחרי הצבא. בזמן השירות ראה אידיאלים וגיבוש, אבל בחברה האזרחית ראה שכל הערכים האלה פשוט מתפוררים. "אני יכול להגיד שזה היה כמו התפכחות", הוא מספר. "בצבא הרגשתי כמו בתוך בועה מסוימת. קשר חזק עם הצבא, ארץ ישראל, המשימות שהיו לנו, הצוות היחסית קטן. זו היתה מסגרת החיים. כשהשתחררתי והתחלתי לעבוד ולהכיר את החברה, וללמוד במקביל, הכרתי חברה שפשוט נדהמתי מחוסר היושר שבה ומחוסר המוסריות. אנשים התעניינו בעיקר בשני דברים: ממון ותאוות העולם הזה. כל השיחות הסתובבו סביב הדבר הזה. איפה הערכים, איפה המוסריות? אדם בא ומקים משפחה. על איזה בסיס אתה מקים את המשפחה? לא הייתי נשוי, אבל ראיתי זוגות נשואים, ואחרי כמה שנים לכל אחד היו כנפיים, כמו פרפרים. זה הוביל אותי לחקירה".

זהו, שהרבה חילונים טוענים שהם לא צריכים את המסגרת של התורה, והם ממילא אנשים טובים. אני באמת תוהה עד כמה אפשרי שיהיה אדם אידיאלי, שהוא אמנם בלי תורה ומצוות, אבל מתוקן לגמרי מבחינת המידות.
"אני נמצא הרבה בקשר עם בעלי תשובה וחילונים, ואני חייב להגיד: יש אנשים שאני מתבייש מהמידות שלהם, והם לא שומרי תורה ומצוות. אז נכון שיש דברים מאוד חיוביים, אבל אנחנו הולכים בדרך. כשאין אמונה ואין תורה – נכון שיש אנשים חיוביים מאוד, אבל לאן זה מוביל? מה יהיה הדור הבא? הכרתי משפחה מאוד ידועה בחברה החילונית, שלא אציין את שמה. מדובר במשפחה עם ערכים ואיכויות. עם השנים ראיתי שבגלל שלא היתה להם דרך, ולא היו להם כלים לעבוד, חלה שם הידרדרות מאוד חריפה. זאת אומרת שנכון שאדם מצד עצמו יכול להיות מאוד איכותי, ערכי, בעל מידות טובות. אבל גם האדם הפרטי וגם עם ישראל כעם צריכים דרך. מה יהיה עם הדור הבא? מי מבטיח לנו שהבאים אחרינו באמת ילכו בדרך הזאת? ואנחנו רואים שיש הידרדרות מאוד גדולה".

תהליך ההתקרבות של הרב ארז, מפתיע לשמוע, לא נתקל בהתנגדויות מצד הוריו. להיפך, הקשר הפך להרבה יותר טוב מאז שחזר בתשובה. "היתה תקופה שאמא שלי התחילה ללמוד. היא לא חזרה בתשובה, אבל מחוברת מאוד עם היהדות, האמונה והתורה".

היום ההורים לא דתיים?
"לא".

אתה מחזק כל כך הרבה אנשים, באים ומתייעצים איתך, ובעצם בבית, במקור שלך, לא נמצאים שם. זה כואב לך איפשהו?
"אני מאמין שיש בזה השגחה פרטית. אנחנו לא יכולים לכפות על אף אחד לחזור בתשובה ולהתעורר באמונה".

בוודאי שלא. אבל בכל זאת, השאלה היא האם אתה לא מצטער שלא הצלחת להפעיל את כח ההשפעה והשכנוע שלך גם על ההורים.
"לא הצטערתי. אני מרגיש שהם קיבלו הרבה, ומרגיש שעד כאן יכולתי לפעול. לכן אני לא בתסכול מזה".

הרב אמנם התחבר ליהדות בשלב הראשון מהצד המוסרי, אך בהמשך גילה גם את הצד השכלי. "הלכתי לישיבה, הגעתי ביוזמתי לאחת הישיבות בבני ברק, והתחלתי ללמוד. ואז למדנו סוגיה בגמרא, במסכת סנהדרין, ונדהמתי מהידיעות שמובאות בגמרא מלפני 1,800 שנה. אומרים שם דברים שהמדע הגיע אליהן אולי ב-30-40 שנה האחרונות. איך יכול להיות כזה דבר? התחלתי לשאול את עצמי, איך יכול להיות שיש ידיעות מדעיות מדויקות שמופיעות בגמרא?".

בהמשך הראיון מספר הרב עופר ארז על מחשבותיו אודות ההבדלים בין בני אדם לחתולים, הקשר בין פיזיקה לתורה, ומדוע הקבלה יכולה להסביר דברים שהפיזיקה לא יכולה להסביר. צפו בתכנית המלאה, בראש העמוד.

התכנית "בכיוון אחר"  משודרת מדי יום שלישי ב-23:10 בערוץ הידברות (ערוץ 97 בהוט ויס) ובמקביל גם כאן ב-mako מדי סוף שבוע. בתכנית הבאה יתארח יהודה סעדו.

>> בתכנית הקודמת: מושיקו שטרן

זמני כניסת ויציאת השבת