קוביות שוקולד בקלוז אפ (צילום: istockphoto)
שוקולד. זה טוב ומספק - אבל זה לא מצויין | צילום: istockphoto

כולנו שואפים להיות שמחים בחיים ועושים כמיטב יכולתנו כדי להגיע לשם. מה בכל זאת כדאי לנו לעשות טוב יותר כדי להרגיש מאושרים ומסופקים? אחד החוקרים החשובים בתחום הפסיכולוגיה החיובית שהתמקד בשאלה הזו, הוא פסיכולוג עם שם קצת מצחיק: צ'יקסנטמיהיי. הוא פיתח שיטת מחקר שבה מספר נבדקים נושא עימו ביפר שמצפצף מספר פעמים ביום. עם כל צפצוף, כל נבדק שולף פנקס קטן ורושם מה הם עושים באותו הרגע וכמה הם נהנים ממה שהם עושים. מתוך אלפי הצפצופים האלה, עשרות אלפי הצפצופים האלה, מצא צ'יקסנטמיהיי מה אנשים באמת נהנים לעשות. 

הוא גילה שיש שני סוגים שונים של הנאה - אחד הוא הנאה חושית, או גופנית. בממוצע, אנשים דיווחו על רמת ההנאה הגבוהה ביותר בעת ארוחות. אנשים באמת נהנים לאכול, בעיקר בחברת אחרים, והם כמובן גם נהנים מיחסי מין. אבל אי אפשר ליהנות מעונג גופני כל היום כי מעצם טבעם, מזון ומין משביעים. להמשיך לאכול או לקיים יחסי מין מעבר לרמת סיפוק מסויימת עלול להוביל לגועל. 

התגלית הגדולה של צ'יקסנטמיהיי היא שיש מצב שאנשים רבים מעריכים אף יותר משוקולד אחרי סקס. זהו המצב בו אנו שקועים לחלוטין במשימה מאתגרת, אך עדיין תואמת את יכולותינו. מה שאנשים מכנים לפעמים - "לזרום עם זה". צ'יקסנטמיהיי קרא למצב הזה "זרימה", משום שבדרך כלל החוויה מורגשת כמו תנועה ללא מאמץ: הזרימה מתרחשת, ואתה זורם איתה.

זרימה מתרחשת לעתים קרובות תוך כדי תנועה פיזית – גלישת סקי, רכיבת אופניים בטבע. מוסיקה מסייעת לזרימה (ריקוד, שירה או האזנה), ולפעמים מעורבות יחד עם אנשים אחרים (שירה במקהלה, משחק ספורט קבוצתי). זרימה יכולה להתרחש תוך כדי פעילות יצירתית ביחידות, כגון ציור, כתיבה, או צילום. ואפילו בעבודה במקצוענו, כשאנו שקועים באתגר מעניין ונהנים ממנו.

4 אנשים עם כלי נגינה,גיטרה, חצוצרה וחליל (צילום: Michael Westhoff, Istock)
זרימה בנגינה. כולם לזרום עכשיו בקצב | צילום: Michael Westhoff, Istock

מה מרגישים כשחווים זרימה?
תחושת מעורבות עמוקה, תחושת שליטה במצב. לפעמים אפילו תחושת העצמי נעלמת, ואפילו הזמן עוצר מלכת.

איך נוכל לגלות אילו פעולות מאפשרות לנו לחוות זרימה?
קודם כל, נכיר את המאפיינים של פעולות המאפשרות זרימה:
1. פעולות שבהן קיים אתגר ברור שממקד אליו את כל תשומת הלב שלנו.
2. יש לנו את הכישורים לעמוד באתגר – האתגר מותאם ליכולותינו, לא קל מדי (משעמם) ולא קשה מדי (מתסכל).
3. אנו זוכים במשוב מיידי לגבי מידת ההצלחה שלנו בכל שלב: כל סיבוב במשחק הכדור, כל משיכת מכחול שנוגעת במקום הנכון - נותנים לנו הבזק של הרגשה חיובית.

קחו לדוגמה את רונית: היא הצטרפה לקבוצה של מוסיקאים חובבים שעובדים על כמה שירים לקראת הופעה לפני חברים. אז יש אתגר – זו ההופעה המתוכננת. יש לה את הכישורים, והאתגר תואם את יכולותיה: רונית שרה יפה, עד כה בעיקר לעצמה במקלחת ושירי ערש לילדיה הקטנים, אבל כעת היא מוכנה להעז להופיע לפני חברים – זה לא קל מדי, אבל גם לא מפחיד ומאיים כמו להתחרות כ"כוכב נולד". היא נהנית מהפגישות והחזרות וזוכה במשוב מיידי של סיפוק והנאה בכל פעם שקולה משתלב בהרמוניה עם נגינת הגיטרה והתופים.

מסקנה? לימדו מרונית: נסו לגלות מהי הפעולה שמאפשרת לכם חוויה של זרימה, ואז – תנו לעצמכם רשות לעשות אותה, והרבה. זה בריא, וזה מגביר את האושר. ובמילים אחרות - תזרמו עם זה.

לאתר הבית של איריס רילוב