יד של אישה,בציפורניים יפות, מחזיקה עט ליד מקלדת (צילום: webphotographeer, Istock)
מה מסתורי כל כך באות מ'? | צילום: webphotographeer, Istock
אחד התחומים המרתקים והמסעירים ביותר בחכמת הקבלה עוסק רובו ככולו בסוד אותיות השפה העברית. אך לא פעם עולה התמיהה האם נכון לייחס כוחות רוחניים לצורות גרפיות אשר בסך הכל משמשות כלים לתקשורת מילולית וכתובה? הייתכן כי הן אוצרות בתוכן שפע מטפיסי ואנרגיות שונות ומהו כוחן? בטורים הקודמים עסקנו באותיות ח'-כ', והפעם נדבר על האותיות ל'-ס'.

לעמוד הפייסבוק mako רוח עשיתם לייק?

האות ל'

שמה של האות "ל" מבטא את תכונתה הפנימית - לימודים. האות האמצעית והגבוהה ביותר בשפה העברית מבטאת את הלימוד ואת תפישתו השכלית של האדם. באמצעותה הוא יוכל להגיע להבנה עמוקה של מטרת החיים עצמם וכפועל יוצא להתחבר לבורא. הרי ללא לימודים יתקשה האדם למלא את חייו בתוכן ומשמעות. בנוסף, היא מייצגת את התפישה הרעיונית הרומזת ללב האדם ולעולם הרגשות. צורתה הגרפית: בנויה מהאות "כ" ועליה ניצבת האות " ו" ( בגימטריה 26, רמז לשם הבורא). סגולתה העיקרית של האות "ל" היא היכולת לחבר בין הפכים ולהוות כלי עזר המגשר בין בין העולם החומרי לעולם הרוחני. הנושא אות "ל" בשמו יהיה בעל שאיפה מתמדת ללמוד, ללמד ולהרחיב את אופקיו. יתרה מכך, בשל שיוכה ללימודים ולהשגות היא תדחוף את האדם לגילוי מטרה, משמעות וייעוד בחייו. יש הרואים באות "למ"ד" ראשי תיבות המביעות את סגולותיה: "לב מבין דעת".

עוד כתבות בערוץ הרוח:

האות מ'

משויכת ליסוד המים המהווים את כוח החיים בעולם, ולכן מבטאת את היצירה וההתחדשות.  ערכה המספרי הוא 40, עניין המורה על יצירה חדשה. ראה 40 יום ו-40 לילה, 40 שנה במדבר, 40 ימי מבול, 40 ימים ליצירת הולד ( מסכת בכורות, כ"א) ועוד. לאות "מ" שתי צורות. האחת "מ" פתוחה המורה על הנגלה והשניה "ם" סופית סגורה המופיעה בסוף מילה המורה על הנסתר ועל הנהגת הבורא הנשגבת מבינתו של האדם. במהותה מבטאת את יכולת החיבור בין כוחות עליונים רוחניים וכוחות נמוכים גשמיים כמצוי במילה "אמת" שמשמעה חיבור הכוחות הרוחניים (האות א') עם הכוחות הגשמיים (האות ת') והאות "מ" מהווה את הגשר המחבר ביניהם. הנושא אות "מ" בשמו יהיה מחד גיסא אדם בעל הגיון סובייקטיבי, יצירתי, חרוץ, שאפתן, מלא עניין ורב תחומי. מאידך עלול להיות חוצפן, חסר סבלנות רע מזג וכעסן. 

האות נ'

אות עצמתית ובעלת עומק רב. היא אות הנשמה ומסמלת את ניצוץ הבורא באדם. ערכה המספרי הוא 50 ולכן נקשרת מחד עם חמישים שערי קדושה (חיובי) ומאידך עם חמישים שערי דטומאה (שלילי). לפיכך מורה על יכולת הבחירה של האדם. באוצר המדרשים  (ד"ה, נו"ן) מובא : "כל נשמה ונשמה, פעמים שהיא רובצת כמו ה-נ' הרבוצה ופעמים שהיא זקופה כמו האות ן' הזקופה- שעה שאדם רובץ, חסר תנועה ופעילות גם נשמתו רובצת. ובזמן שאדם מלא חיות ושאיפות, נשמתו מזדקפת לגובהה המלא". בעוד שהאות "נ" יושבת על חלקה התחתון האות "ן"  ניצבת על קוצה וכאשר היא מופיעה בסוף מילה יורה הדבר על עניין המבדיל בין מצב זמני למצב קבוע. לדוגמה כועס-כעסן, סולח-סלחן וכדומה. היא נקשרת עם מידת הצניעות והענווה. הנושא אות "נ" בשמו יהיה בעל בטחון עצמי, דעתן, תקשורתי (לרבות עיסוק בכתיבה). באם יתקל בקשיים עלול להיות צר עין, חמדן וקנאי עד כדי הרס עצמי.

האות ס'

בשונה משאר האותיות האות "ס" סגורה מכל צדדיה, עניין המגדיש את מהותה - ללא התחלה וסוף. מחד גיסא היא נראית כחומה מבוצרת השומרת, המגינה ומשרה תחושת ביטחון על האדם. מאידך גיסא, היא עלולה לחסום את מזלו ולעכב את התפתחותו. לא בכדי המילים סגור, סוד, סובב, סוף מבטאות את קווי האופי של האות "ס". ערכה המספרי הוא 60 ויש הרואים באות "ס" סגולה לשמירה והגנה שהרי ברכת הכהנים מכילה 60 אותיות בדיוק. ארבעת הרבדים שבחכמת התורה נקראים בשם פרד"ס (פשט, רמז, דרש, סוד), כך שהאות "ס" רומזת לחכמת הנסתר ולעיסוק בסודות עליונים. הנושא אות "ס" בשמו יהיה אדם יסודי, שכלתן וחקרן. באם תופיע יותר מפעם אחת יורה הדבר על נאיביות, עקשנות וכבדות. ככלל האות "ס" עשויה לשמור על האדם אך מניסיוני אעיד כי לרוב היא מקשה על הזרימה בכוח המזל ועל הדינמיקה שבחיים.

יצחק אהרון הוא מייעץ, חוקר ומרצה של תורת הקבלה במרכז "חכמה"