השבוע בתכנית "עמנואל את זוהר", המשודר בערוץ הידברות (ערוץ 97 בהוט ויס), מבררים הרב אורי זוהר והרב יצחק עמנואל כיצד ניתן להבין את תורת הסוד.

"אני רוצה להקדיש את השיעור לעילוי נשמות של כמה חברים שנפטרו מן העולם", פותח הרב אורי זוהר. "ברשותכם, לעילוי נשמת זהריה בת חיים לייב שהיורצאייט שלה היה אתמול, זהריה חריפאי. שמואל בן משה, שמוליק קראוס. יואל בן בן-ציון, יואל זילבר, במאי שעבדתי איתו לפני הרבה מאוד שנים. אהרונה בת ברוך, הייתה אשתו הראשונה של אסי דיין, נפטרה גם היא בתוך השנה הזאת. נתן בן אליהו, דוד של אשתי שתחיה, היה מהטייסים הראשונים של הפלמ"ח, בקורס הראשון של טיס בפלמ"ח. יורם בן משה, יורם קניוק, שאול בן לייבוש, שאול ביבר, אהובנו, ידידנו מלפני המון המון שנים. אריה לייב בן יעקב. ידידנו, המחותן שלנו, אריק איינשטיין. שיהיו לעילוי נשמותיהם בעזרת ה' כל השיעורים".

הרב יצחק עמנואל: "דיברנו בפעם שעברה על כך שלימוד הסוד בעצם מסביר את הפנימיות, את ההנהגה הפנימית שמסתתרת בתוך הבריאה, ואמרנו שאדם רואה עם העיניים. הוא בעצם קולט דברים חיצוניים עם החושים. שאלו פה שאלה: איך אפשר לראות את הדברים עם הלב? הראייה הפנימית הזאת - איך אפשר לראות? זהו בעצם כל מה שאנחנו רוצים להסביר פה, וזה, כמו שאמרנו - בניין הולך ומתבנה. לאט לאט הדברים נהיים יותר מובנים. אנחנו נתחיל היום בהקדמה ראשונה. קודם כל, כמו שאמרנו, הבריאה עצמה יש בה את החיצוניות. הבריאה החיצונית זה כל הגשם, כל הגשמיות שיש בעולם. ויש גם את הנשמה הפנימית שבתוך הבריאה. גם בתורה. לכן יש שני חלקים: יש את הפשט, שזה בעצם כל מה שיש לנו בתורה שמוביל אותנו לעשייה מעשית בפועל, דהיינו להניח תפילין. יש לי עכשיו לימוד 'וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך', זה כתוב עכשיו בתורה שבכתב. התורה שבעל פה מסבירה את כל החוקים שהם מבארים - איך מקיימים את המצווה הזאת. זה לא יוצא מגדר החוקים האלה של המצווה. זו מצווה שעכשיו אפשר להתעסק איתה, ללמוד אותה והיא לא שייכת עכשיו בשום קשר למצוות ציצית, או למצוות כיבוד אב ואם.

"בפשט, אני לומד כל דבר ואני מבין את החוקים שלו, איפה אני יוצא מהגבול של המצווה, איפה אני מחויב בתוך המצווה. זה כל עניין הפשט. ולכן הפשט הוא בחינה של פירוש, של לוגיקה, של הבנת דבר מתוך דבר. אנשים לומדים גמרא - אז הם לומדים עכשיו איך התנאים הקדושים לפני אלפיים שנה ואלפיים חמש מאות שנה, ניסו להבין את התורה שבכתב. והם מסרו לנו את התורה ואנחנו לומדים אחריהם. אחרי זה ראשונים ואחרונים, עד שהגענו לרבי יוסף קארו שכתב את השולחן ערוך, שזה בעצם שולחן ערוך עם כל המסקנות, פחות או יותר. יש אחרי זה גם אחרונים שדנים בדבריו. זה נקרא לימוד הפשט. זה לימוד אינסופי, אבל כל לימוד הוא לימוד בפני עצמו של חלק אחד מהתורה.

עוד בערוץ הרוח:

קבלה: אילו תשובות ניתן למצוא שם?
זמני כניסת ויציאת השבת
מתי יוצא ליל הסדר?

"לימוד הסוד - זוהי הסתכלות שונה לגמרי מתורת הפשט. לימוד הסוד הוא בעצם לא בא להתעסק בדבר אחד. ולכן ההסתכלות היא הסתכלות כללית תמיד. אתה לא יכול להתעסק במצוה אחת עד שאתה לא מבין אותה עם כל ההקשר שלה לשאר המצוות. בדיוק כמו שהסברנו על חכמה עם רופא, הוא בא עכשיו לרפא איזה איבר מסוים. אם יש לאדם בעיה בלב לא עלינו, אז הוא לא יכול לדעת רק את הבעיה בלב, והוא לא למד אף פעם מה הקשר של הלב לריאות, למשל, או מה הקשר של הלב למוח. אם הוא יודע רק על הלב - הוא יכול להיות רופא? הוא לא יכול להיות רופא. הוא חייב לדעת את ההקשר ואת יחסי הגומלין שיש בין הלב למוח, בין המוח והריאות, את כל המערכת. כל רופא חייב לדעת את כל המערכת כי בעצם כשהוא נוגע בדבר אחד הוא משפיע על כל הגוף.

עמנואל את זוהר – תכנית 3 (תמונת AVI: mako)
"בתורה אין ניקוד, מדוע?". הרב אורי זוהר | תמונת AVI: mako
"ולכן פה בלימוד הזה, זהו לימוד שאתה צריך להסתכל בהסתכלות רחבה יותר. ולכן ההקדמות והדיבור בלימוד הזה, הם לפעמים קצת מופשטים. הלימוד הזה נקרא לימוד מופשט. לימוד הסוד הוא בעצם לימוד. מה זה מופשט? מופשט זה אדם שאין לו בגדים. אני לא יכול להסביר לך עכשיו איך נראית נשמה, כי היא לא נראית. כמו שאמרנו, זו הסתכלות של הלב. אני צריך להסביר לך שאתה תבין בהסתכלות יותר פנימית ולא בהסתכלות חושית. אז אני צריך להביא לך עכשיו משלים ממה שההסתכלות החיצונית שלך מבינה, אבל אתה צריך בעצם עכשיו לעכל את הדבר ולהבין מה אני רציתי להסביר לך בהסתכלות פנימית".

הרב אורי זוהר: "אפשר לדבר על האהבה, אבל מי שלא חווה אהבה לא ידע מה זאת אהבה".

הרב יצחק עמנואל: "אכן. לכן תורת הסוד היא גם נקראת. יש לנו בתורה טעמים, נקודות ואותיות. תכף נראה איך זה מסתדר עם החלקים בנפש. אבל תורת הסוד היא כנגד הטעמים, כנגד טעם".

הרב אורי זוהר: "אולי תסביר לנו על האותיות, התגים, הנקודות והטעמים".

הרב יצחק עמנואל: "פשט - בתורה יש לנו אותיות. תגים - זה כמו קווים קטנים כאלה, כתרים שיש על האותיות. כל זה הוא דבר שרואים בחוש. זה כנגד מה שאנחנו מדברים על התורה החיצונית, תגים ואותיות - זה שייך לחיצוניות, ולכן בספר תורה, מי שיפתח, מי שעולה לתורה - רואים שם רק אותיות ותגים. אין ניקוד בספר תורה ואין טעמים. בא עכשיו הבעל קורא וקורא בתורה. מה הוא צריך להוסיף? צריך להוסיף עכשיו את הנקודות, את הניקוד הנכון".

הרב אורי זוהר: "אי (חיריק), או (חולם), אה (קמץ), אה (סגול). כן, זה לא כתוב בתוך התורה, אין ניקוד".

הרב יצחק עמנואל: "אכן בתורה אין ניקוד. הוא צריך לדעת את הניקוד, הוא מכין את הקריאה לפני כן והוא צריך להגיד עכשיו את האות עם ניקוד וגם עם הטעם הנכון. הניקוד נותן בעצם משמעות. אפשרות להוציא את האות מהכוח אל הפועל. בלי ניקוד אי אפשר להוציא א', כי א' זה יכול להיות 'אה' שזה ניקוד קמץ או 'או' שזה ניקוד חולם. אבל בלי שום ניקוד אי אפשר להגיד את האות א'. אז הניקוד נותן חיות לאות. הטעם נותן בעצם את הטעם של מה שאני רוצה להגיד לך. דהיינו, למה אלו נקראים טעמים? אתה צריך לפעמים להגביה את הטון, להוריד את הטון, לעצור, לקרוא את זה במהירות - זה נקרא טעם. הטעם בעצם מסביר לך מה ההרגשה הפנימית שלי".

התכנית "זוהר&עמנואל" משודרת מדי שבוע בערוץ הידברות - אפיק 97 ביס והוט.

>> בשיעור הקודם: האם כל אחד יכול ללמוד קבלה?

>> לעמוד הפייסבוק mako רוח עשיתם לייק?