יודע כל מי שפקד את שערי האקדמיה, שלפעמים המרחק בין מה שנלמד לבין המציאות רחוק ומתסכל. במקצועות רבים שקשורים ישירות לחיי היום יום שלנו – כמו תקשורת, משפטים או כלכלה – לומדים על מודלים, על תיאוריות, על אסכולות, ושוכחים שבסוף מדובר באנשים, בחברה שסביבנו, ובחיים עצמם, כמו שאומרת הקלישאה. במרכז הבינתחומי בהרצליה החליטו לקרב את הלימודים למציאות, וייסדו השנה בבית הספר לכלכלה שלוש קליניקות כלכליות: המועדון הכלכלי שמעניק חינוך פיננסי לאוכלוסיות מוחלשות, הקליניקה למנהיגות שמעניקה שירותי אומדן כלכלי להצעות חוק, והחממה העסקית, בה מלווים סטודנטים, בהנחיית מרצים, עסקים חברתיים קטנים.

"המטרה של החממה העסקית היא כפולה", מסבירה עו"ד הילה שמע חיינר, מנהלת מערך הקליניקות הכלכליות בבית הספר טיומקין לכלכלה בבינתחומי הרצליה, "מצד אחד לעזור לעסקים חברתיים, ומצד שני לחשוף סטודנטים לכלכלה לאוכלוסיות שהם לא פוגשים, זו הזדמנות דיי יחודית". החממה העסקית מלווה בתי עסק חברתיים קטנים, הפועלים תחת עמותות חברתיות, ומסייעת להם בבנייה ויישום של תכניות עסקיות ופיננסיות. בעזרת הקליניקה, מצליחים העסקים הקטנים להתנהל בצורה נכונה, לכסות את עלות פעילותם ואף להרוויח כספים המסייעים בקידום המטרות החברתיות שלשמן הוקמו.

בגדים יד שניה
"קמפיין בכל הרצליה להעביר תרומות לעמותה" | צילום: Shutterstock

>> מפרגנים לבעל עסק קטן וזוכים: ההזדמנות שלכם לזכות ב-500 שקלים

"השינויים שעוברים העסקים האלה מרגשים – למשל, אנחנו מלווים עמותה בהרצליה שיש לה שלוש חנויות יד שנייה, ומהרווחים מחולקים סלי מזון לנזקקים", מספרת עו"ד שמע חיינר. "בנגיעה קלה, הצליחו הסטודנטים ליצור קמפיין לגיוס בגדים לחנויות במרכז הבינתחומי, ועכשיו יש קמפיין בכל הרצליה להעביר תרומות לעמותה". בעצם, מעבר לעזרה הכלכלית, מדגישה שמע חיינר שכיוון שהעמותה מבוססת על מתנדבים, גיוס עוד סטודנטים למטרה מרחיב את שדה הפעולה שלה, וגם מעלה את המודעות.

המטרה: לייצר רווחים כמו לכל עסק

אבל לא רק בפעילות התנדבותית גרידא עוסקים הסטודנטים, שפועלים בקליניקה כחלק מתכנית הלימודים שלהם. "המטרות של העסקים האלה אולי חברתיות, אבל המטרה שלהם היא לייצר רווחים כמו לכל עסק", מבהירה עו"ד שמע חיינר, "בעצם אם נגדיל את הרווח, נגדיל את העזרה שנותנות העמותות הללו".

בצד האקדמי מלווה את הסטודנטים ד"ר טלי רגב, והם חוקרים במסגרת זו את מדיניות העוני והרווחה, ובוחנים כיצד הפעילות החברתית משנה את הסביבה בה הם חיים. כך, גם אם בעתיד יעסקו בהתוויית מדיניות כלכלית, יוכלו לעשות זאת לאחר שבחנו לעומק את סוגיות העוני והרווחה בחברה.

ואמנם זו השנה הראשונה לפעילותה של הקליניקה, אך עו"ד שמע חיינר מבהירה שבהחלט יש תכניות להתרחב לעסקים נוספים. "עבור הסטודנטים זו התנסות מעשית קלינית, ללקוחות שממש צריכים את העזרה. טעות שם היא טעות עסקית אמיתית, וכך גם הצלחה, ולכן דרושה תכנית עסקית מלאה – מול בנקים, מול קרנות הון-סיכוי, במודלים כלכליים של עסקים רגילים לגמרי".

"אנחנו בעיצומו של פיילוט מצליח", מתגאה עו"ד שמע חיינר, "בלימודי משפטים נהוגות קליניקות כאלה, שפועלות במסגרת החברה, ואנחנו הראשונים בארץ לפתוח קליניקה דומה בבית הספר לכלכלה".

>> מפרגנים לבעל עסק קטן וזוכים: ההזדמנות שלכם לזכות ב-500 שקלים