החנות שמבינה אותך: חנות ה-AI הראשונה בישראל לאלכוהול הושקה ברמת גן
רשת "שר המשקאות" השיקה את הפיילוט הראשון מסוגו בארץ - חדר חכם הפועל באמצעות בינה מלאכותית ומציע ללקוחות המלצות מותאמות אישית וללא מתווך אנושי. "אם אהבת וויסקי מסוים היא כבר תדע להציע לך את הבא בתור", אומר הבעלים אביתר סדן

בזמן שמערכות בינה מלאכותית ממשיכות לפרוץ בכל תחום, נדמה שדווקא תחום חנויות האלכוהול נשאר מאחור. אבל לאחרונה זה מתחיל להשתנות: בסניף של רשת "שר המשקאות" ברמת גן הושקה חנות ה-AI הראשונה בישראל.
לא מדובר בגימיק טכנולוגי או בעוד קופה חכמה, אלא בחדר שלם שמנוהל על ידי מערכת בינה מלאכותית. כזו שיודעת לדבר עם הלקוח, להבין את ההעדפות שלו ולהציע לו את הבקבוק שמתאים לו בדיוק - בלי מתווך אנושי.
"אנחנו עושים את המהלך הזה בעצם בשני אופנים", מסביר בשיחה עם mako אביתר סדן, מבעלי הרשת. "באופן הראשוני, אנחנו רוצים לראות שהמערכת עובדת - שה-AI יודע לתת לך את כל האינפורמציה על כל מוצר, יודע למכור לך, יודע להמליץ לך על מוצרים. אהבת מוצר מסוים? המערכת תגיד לך - יש עכשיו את אותו מוצר, ויש לי גם מוצר דומה במבצע. מדובר בהמון פרטים שהמערכת צריכה לדעת, לזהות ולסנכרן בו זמנית".
לדבריו, מדובר במערכת המבוססת על למידה והתאמה. "היא גם שואלת אותך שאלות מקדימות, כמו האם אתה שומר כשרות או דברים על האלכוהול שאתה מחפש. אם זה וויסקי, היא תשאל אם בא לך סינגל מאלט או בלנדד, פירותי או מעושן, חביות שרי או ברבן? ותמליץ על גלנפידיך 18, סינגל מאלט, עם אופי פירותי העובר בחביות שרי"
לדבריו, מדובר במערכת המבוססת על למידה והתאמה. "היא גם שואלת אותך שאלות מקדימות, כמו האם הינך שומר כשרות, האם אתה מעדיף סינגל מאלט או בלנדד מאלט, מאיזו מדינה אתה מעדיף את הוויסקי שלך (אירי / אמריקאי / סקוטי)". סדן מוסיף שכרגע המערכת לא מבקשת פרטים אישיים, אבל כן מאפשרת זיהוי בעזרת QR קוד אישי. "כל הזמנה יוצרת QR קוד ייחודי. אתה שומר את הקוד הזה בטלפון, והמערכת זוכרת את ההזמנה שלך, אבל אין שום נתונים עליך".
מדובר בפיילוט ראשון מסוגו בעולם האלכוהול - ולא במקרה הוא הושק דווקא ברמת גן. הסניף הזה של "שר המשקאות" נחשב לאחד המרכזיים ברשת, והוא גם המקום שבו התחיל לפני 13 שנה הרעיון לשלב בין חנות לבר רחוב. "פתחתי את החנות בבורסה, ושלוש שנים אחרי זה התחילו לבנות את מלון האינדיגו ליד", משחזר סדן. "הבנתי את הפוטנציאל. באתי לראש העיר ואמרתי לו שאני רוצה לפתוח בר".
מאז הפך המקום לנקודת מפגש קבועה לכולם, עם מחירים נוחים מאוד. "המחירים אצלנו זולים מאוד. אפשר לקנות בקבוק יין מהחנות ולשלם בעצם דמי חליצה של 20 שקלים, שגם נותנים כוסות, קרח, שירות, פינוקים". הוא מדגיש שגם המחירים על יין נשארו עממיים. "אתה בא, קונה שלושה בקבוקים ב-100 או ב-120 שקלים, בא לך לפתוח אחד מהם במקום ויושב. לא מכריחים אותך. אתה בוחר מה שאתה רוצה, אני לא בוחר בשבילך".
המהלך עם חדר ה-AI לא נועד להחליף את הצוות האנושי - אלא להשלים אותו. "זה לא שביטלנו את החנות. זו תוספת, זה כלי. בסוף, אם אתה רוצה המלצה מהאיש שמאחורי הבר - הוא פה. ואם אתה רוצה לבד גם זה אפשרי".
לצד הניסיון להפוך את חוויית הקנייה לנגישה יותר, סדן מזהה גם שינוי בטעם של הקהל. "ישראלים שותים יותר וויסקי, מבינים יותר וויסקי". "היום מי שמנהל את המותג בארץ יכול להביא את הביטויים שאנחנו רוצים של המותג. יש שיח, שואלים אותנו מה חסר לנו. זה משהו שלא היה פה קודם".
