mako
פרסומת

יש לך הודעה: עד כמה מסוכן לסמס בנהיגה?

נראה כאילו הסמרטפונים היו בחיינו מאז ומעולם, אך למעשה החדירה שלהם לכל פן בחיים שלנו היא תופעה של השנים האחרונות. כיום נדמה שלא נצליח לעשות את הפעולות הפשוטות ביותר ללא עזרת הסלולרי שלנו. הרבה פעמים הוא כלי עזר, אך במקרים מסוימים הוא עלול להזיק לנו. מחקרים מוכיחים כי שימוש בסלולרי בזמן הנהיגה מסוכן ועלול לגרום לנזק פיזי ואף חמור מכך

תוכן שיווקי
פורסם:
בחור מסמס בנהיגה
בחור מסמס בנהיגה | צילום: אימג'בנק / Thinkstock
הקישור הועתק

 סמס בזמן הליכה
בעת שליחת הודעה הנהג נאלץ להסיט את מבטו מהכביש לזמן ממושך

לצד היתרונות הרבים, שלא ניתן להתעלם מהם, ישנם גם חסרונות גדולים ומשמעותיים. כיום קיים לחץ חברתי להיות מחוברים, באופן תמידי. תופעה טכנולוגית וחברתית זאת תורמת לעלייה בשימוש בטלפון הסלולרי בזמן הנהיגה. אם לא די בכך, הרי שהתפתחויות טכנולוגיות אחרות, כמו זמינות תצוגות חזותיות בזמן נהיגה, גישה לאינטרנט והאפשרות להפוך את המכונית למשרד נייד, מגבירים אף יותר את החשש להיסח דעת בנהיגה, דבר אשר עלול להגדיל את הסיכון לתאונות.

אחד הגורמים העיקריים להיסח דעת בנהיגה הוא הסמסים

מחקרים מראים שבעת נהיגה שליחת מסרונים וכן פעולות אחרות, כגון גלישה באינטרנט ושליחת מייל, מסוכנות אף יותר מדיבור בטלפון. בעת ביצוע פעולות אלו הנהג נאלץ להסיט את מבטו מהכביש למשך זמן ארוך ולעתים אף למספר פעמים ברציפות. ממצאים מדויקים, מראים שפעולת שליחת מסרונים מאריכה את זמן התגובה של הנהג, משפיעה על יכולתו לשמור על הנתיב, מייצרת שונות גדולה במהירות הנסיעה ומעצימה את דיווחי הנהגים לגבי עומס מנטלי. כתוצאה, השליטה ברכב והמודעות להתרחשות בכביש יורדת ועולה, כך שעולה הסיכוי לכך שאירוע קריטי בכביש יוחמץ, מה שעלול להוביל לתאונה.

משך הורדת העיניים מהכביש בעת שליחת מסרון ופעולות מקוונות ארוך משמעותית ממשך הזמן הנדרש להפעלת טלפון. מחקר מצא כי משך זמן ארוך יותר בהם העיניים לא היו על הכביש בעת פעולות, כמו העברת מסרון (כ-23.3 שניות בממוצע), גלישה באינטרנט (כ-8.2 שניות בממוצע), וחיוג טלפוני (כ-7.8 שניות בממוצע). בהשוואה לפעולות כמו איתור מספר הטלפון (כ-1.3 שניות בממוצע), התחלת שיחה באמצעות התקן נייד (כ-0.5 שניות בממוצע), לחיצת מקש להתחלת שיחה באמצעות התקן קבוע (כ-2.5 שניות בממוצע) וסיום שיחה (כ-1.3 שניות בממוצע). מחקר אחר דיווח על זמני שליחת מסרון של 12.22 שניות, עבור נהגים שאינם שולחים מסרונים לעתים קרובות ושל 9.6 שניות עבור נהגים בעלי ניסיון בשליחת מסרונים. כמו כן המחקר לא מצא הבדל בין שתי קבוצות אלה, בתדירות הסטת המבט לכיוון מכשיר הטלפון במהלך שליחת מסרון. נהגים משתי הקבוצות העיפו מבט לכיוון הטלפון לפחות פעם בשתי שניות. ממצא זה מציע שניסיון בשליחת מסרונים אינו מפחית את הסכנה הטמונה בפעולה זו, אלא להיפך, שכן ההסתברות לתאונה צפויה לעלות ככל שהפעולה נעשית פעמים רבות יותר. 

רכב אחרי תאונה
"ההסתברות לתאונה צפויה לעלות ככל שהפעולה נעשית פעמים רבות יותר" | צילום: אימג'בנק / Gettyimages

ההשפעות של שליחת מסרונים בנהיגה

בשנים האחרונות נחקרו ההשפעות של שליחת מסרונים בזמן הנהיגה וקיים מידע בנושא, אם כי לא רב במיוחד, שהצטבר עד כה, אך מהידוע כעת, מצטיירת תמונה של סיכון מוגבר לתאונות. במחקר שבדק את ההשפעה,  צוין שהעברת מסרונים מעלה את הסיכון להתרחשות תאונה בשיעורים של בין פי 1.73 עד פי 164. אחוז הסיכון תלוי בסוג הנהג: עבור נהגים מקצועיים הסיכון גדול יותר, בשל משכי נהיגה ארוכים יותר וחשיפה גדולה יותר. סיבה אפשרית נוספת, נחשפה בשני מחקרי סימולטור, שבוצעו בנושא ובהם נמצא כי שליחת מסרון הביאה להפחתת בטיחות הנהיגה, שהתבטאה בירידה משמעותית בשמירה על הנתיב, בקושי בזיהוי תמרורים וביצוע טעויות בתגובה לתמרורים. כמו כן, אובחנה עלייה של עד 400% במשך הזמן שהעיניים לא היו על הכביש ובירידה משמעותית בזמן התגובה של הנהג.

פרסומת

הטכנולוגיה של שליחת מסרונים באמצעות דיבורית קולית קיימת כבר, אך היא אינה מושלמת. ישנה מחלוקת לגבי השאלה האם שליחת מסרונים ללא שימוש בידיים בעת נהיגה מהווה היסח דעת משמעותי ומעלה את הסיכון לתאונות, אך מספר המחקרים על השפעת שליחת מסרון בדרך זו מועטים. ממצא שאינו מעודד נמצא במחקר נהיגה טבעית עדכני, בו הושוו ביצועים של 43 נהגים כשנהגו בתנאים שבהם לא נדרשו לבצע שום מטלה נוספת, מלבד שליחת או קבלת מסרונים, או באמצעות טלפון מופעל ביד או באמצעות אחד משני ממשקים קוליים. ממצאי המחקר הראו שזמן התגובה של הנהגים היה ארוך יותר, עד פי שניים, בכל תנאי שליחת המסרון בהשוואה לנהיגה ללא שליחת מסרון.

דיבורית סלולרי
"שליחת מסרונים ללא מגע ידים מעוררת דאגה" | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

>>הנתונים נלקחו מתוך סקירת ספרות של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים>>