העתיד כבר כאן: 5 טנדרים חשמליים שהולכים לשנות את חוקי המשחק
גם הרכבים המסחריים נכנסים למגרש הרכבים החשמליים, והעתיד יפהפה ומרגש: מטסלה ועד האמר, קבלו 5 דגמים מהפכניים שמראים שיופי, תחכום ועוצמה לגמרי הולכים ביחד

הרכבים החשמליים כבר כובשים את שוק הרכב, והגיע הזמן שהם יחוללו מהפכה גם בתחום הטנדרים. עם טווחי נסיעה מרשימים ויכולות גרירה והעמסה גבוהות, הם מציעים אלטרנטיבה חזקה לרכבי דיזל, כולל יתרון אחד משמעותי: חיסכון גדול בהוצאות על דלק ותחזוקה, שיכול להגיע עד ל-70% מהוצאות הדלק השנתיות. ובהתחשב בכך שזו טכנולוגיה חדשה, אי אפשר להתעלם גם מהצד האסתטי: המראה הוא לא הכול, אבל הטנדרים האלה פשוט נראים מדהים.
אז מה צופן לנו העתיד? קבלו 5 דגמים מהפכניים של טנדרים חשמליים שאנחנו כבר לא יכולים לחכות להם.
Tesla Cybertruck
המיוחד בסייברטראק הוא בראש ובראשונה הלוק: הטנדר הזה נראה כאילו יצא ממשחק מחשב. גרסת הייצור שלו נחשפה רק בחודש שעבר, והיא נראית נאמנה למדי לרכב התצוגה - התוספת הבולטת היא מראות צד, בכל זאת פיצ׳ר שימושי בנהיגה.
הסייברטראק נראה כמו טנק קטן, וגם שוקל לא מעט: שלושה טון. לא מפתיע בהתחשב בכך שהמרכב עשוי מפלדת אל-חלד (נירוסטה) עבה. יש לו ארגז הניתן לסגירה באמצעות כיסוי קשיח נגלל, החשוב במיוחד ללוק העתידני, ועוד תא מטען צנוע מלפנים. המרכב רגיש לטביעות אצבע, אבל זה בערך הדבר היחיד: מכות, שריטות, אפילו קליעים מנשק קל - שום דבר אחר לא אמור להזיז לו. החלונות עמידים בפני ניפוץ ואמורים לשרוד אפילו פגיעה של כדור בייסבול במהירות של 112 קמ״ש. בהתאם, ציון הבטיחות שטסלה מצפים לקבל הוא גבוה - אם כי לא ברור מה יקרה למי שטסלה כזאת נכנסת בו.
טסלה יציעו את הסייברטראק בשלוש גרסאות. גרסת ההנעה האחורית תשתמש במנוע יחיד שמספיק להאיץ את הטנדר ל-100 קמ״ש ב-6.5 שניות. טווח הנסיעה המירבי עומד על 400 ק״מ, וכושר הגרירה על 3,400 ק״ג. יש גם גרסאות עם שניים ועם שלושה מנועים, זו האחרונה מבטיחה תאוצה ל-100 קמ״ש ב-2.6 שניות בלבד, וגם מהירות מירבית גבוהה יותר - 208 לעומת 179 קמ״ש.
הדגם הבסיסי צפוי להימסר לרוכשים רק במהלך 2025, ועלותו כ-61,000 דולר בארה״ב. דגם ההנעה הכפולה עולה 21,000 דולר יותר, והמחיר של ה״סייברביסט״ בעל שלושת המנועים עומד על 100,000 דולר.

Canoo Pickup
אם הסייברטראק יצא ממשחק מחשב, ה-Canoo Pickup נראה כאילו יצא מסרט מצויר. חברת קאנו התחילה מלפתח פלטפורמה מודולרית, ורק אז עברה לפיתוח הרכבים עצמם - כשבתמונה נמצאים ואן נוסעים, רכב מסחרי, מכונית פרטית וכמובן טנדר חשמלי.
לטנדר יש תא מטען מודולרי שמתרחב מ-1.8 מטר ל-2.43 מטר, תא מטען קדמי צנוע שכולל גם שקעים חשמליים, ופיצ׳רים כמו מדפים, גגון ייעודי עליו ניתן להתקין עזרים כמו אוהל גג, שולחנות צדדיים נשלפים ועוד. מבחינה הטכנית, יש לו עד 600 כוח סוס, יכולת לנשוא מטען של עד 0.9 טון, וטווח נסיעה של עד 320 ק״מ בטעינה אחת. הוא מגיע בגרסה הנעה אחורית או מנוע כפול.
קאנו ייצרה כאן טנדר חשמלי קומפקטי יחסית עם לוק מהמם, שלא מוותר על האדם מן השורה: הוא מתאים אמנם לעבודה, אבל קורץ במיוחד לחובבי טיולים וקמפינג שזקוקים לטנדר אמין ליומיום ולסופ״ש. המחיר צפוי לעמוד על בין 35,000 ל-50,000 דולר.
Eddison Future EF1-T
גם הדגם הזה מתאים לא רק לעבודה אלא גם לשימוש עירוני ולטיולים, אבל יש בו שוס אחד מדהים שמייחד אותו מכל היתר: פאנל סולארי המותקן על הגג. זה כל כך הגיוני שלא ברור איך לא חשבו על זה קודם: למה שהרכב החשמלי לא ייטען מהשמש עצמה?
פונקציית ההטענה עובדת הן בחנייה והן בנהיגה, וכדאי לציין שבנוסף לפאנל הסולארי המותקן על הגג, יש עוד אחד בחלק הנפתח של תא המטען - וגם אפשרות לכסות את התא בכיסוי שמאריך את הגג ושגם הוא מתפקד כפאנל סולארי.
ה-Edison Future EF1-T יוצע בשלושה דגמים: מנוע בודד, שני מנועים ושלושה מנועים. המנוע הבודד יוכל להאיץ את הרכב מ-0 ל-96 קמ״ש בפחות מ-6.5 שניות, לנסוע כ-480 ק״מ בהטענה בודדת ולגרור 3.75 טון. הדגם המתקדם ביותר, זה בעל שלושת המנועים, יאיץ מ-0 ל-96 קמ״ש בפחות מ-3.9 שניות, ייסע כ-724 ק״מ בהטענה בודדת ויגרור עד 5.5 טון. בכל שלושת הדגמים תא המטען יישאר באותם מימדים: כמעט שני מטר, עם אפשרות הארכה של עוד כחצי מטר. המחיר צפוי להתחיל מ-40,000 דולר לדגם הבסיסי, ולהגיע עד פי שניים וחצי מכך לדגם המשוכלל ביותר.
Hammer EV
ההאמר החשמלי הזה לא בא לשחק. רק תסתכלו על הממדים שלו: חמש וחצי מטר אורך, שני מטר גובה, מעל שני מטר רוחב ומשקל של יותר מ-4 טון. מערכת ההנעה החשמלית מצוידת ב-1,000 כוחות סוס ומגיעה מ-0 ל-96 קמ״ש בכ-3 שניות. קיבולת העומס היא 1.3 טון, וקיבולת הגרירה היא 7.5 טון - אבל השוס הוא איכות הנסיעה הנהדרת, שאמורה לשרוד כמעט כל תוואי שטח שאתם יכולים לדמיין, כולל 60 סנטימטרים של מים. יכולת התמרון אמורה להיות קלה להפתיע הודות למערכת ההיגוי האחורית, ויש גם פונקציה בשם ״CrabWalk״ שבה הגלגלים הקדמיים והאחוריים יכולים להסתובב לאותו כיוון.
הרכב מגיע עם סוללה של 200 קילוואט-לשעה, המאפשרת טווח משוער של 627 קילומטר בטעינה בודדת. יש בו מקום ל-5 נוסעים, מערכת בטיחות משוכללת, וגם מערכת סאונד פרמיום של Bose עם 14 רמקולים, שלא ישעמם בנסיעה. והמחיר? לא זול: מתחילים ב-79,995 דולר, כשגרסת ההשקה הבכירה המצוידת בחבילת שטח מיוחדת מתומחרת ב-100,595 דולר.
NXU XT
חברת אטליס הוקמה ב-2018 במטרה ספציפית לפתח טנדרים חשמליים. בשנה שעברה החברה שינתה את שמה ל-NXU לפני שדגם Atlis XT המצופה שלה יצא לשוק - אולם הבהירה כי התכנון לייצר אותו לא נגנז.
הפורטה של החברה הוא טכנולוגיות בטרייה, וכך ההבטחה היא שדגם XT יגיע לטעינה מלאה ב-15 דקות בלבד (!). גם פה הלוק כהה ומסוקס, ואמור לעמוד בתנאים קיצוניים מאוד. תא המטען הוא הגדול ביותר בשוק הטנדרים החשמליים: 520 ליטר. יש לו ממשק משתמש מתוחכם, 11 מצלמות (כולל מצלמה לתא המטען), ושפע של אקססוריז בחלק החיצוני של תא המטען: ארבעה שקעים של 120V, שקע אחד של 240V, אוויר דחוס, שני שקעי USB-A ושני שקעי USB-C.
דגם ה-XT יאיץ מאפס ל-96 קמ״ש ב-5 שניות, עם מהירות מרבית של 120 קמ״ש. הוא יוכל לנשוא מעל 2 טון, ולגרור כמעט 16 טון. הדגם הבסיסי יתומחר החל מ-45,000 דולר. אה, ועוד משהו: החברה טוענת שלרכב תהיה תוחלת חיים של מיליון מיילים, שהם מעל למיליון וחצי קילומטר - בערך פי ארבע מהמרחק שהנהג הממוצע עושה בכל חייו.
הפניקס מציגה: ביטוח ייעודי לרכב חשמלי
הרכבים החשמליים הם לא רק יפים: הם מציעים גם יתרונות כמו הקטנת זיהום האוויר, נסיעה שקטה ופיצ׳רים מתקדמים. התכונות המיוחדות שלהם משפיעות גם על ההתנהלות במקרה של תאונות ותקלות, ומכאן הצורך בביטוח ייעודי המותאם לצרכים שלהם.
נהגי הרכב החשמלי עשויים להתמודד עם תרחישים ייחודיים, כמו למשל התרוקנות הסוללה לפני ההגעה לעמדת ההטענה, נזקים לציוד הטעינה או לעמדת הטעינה ועוד. גם אפשרויות גרירת הרכב החשמלי משתנות בהתאם לדגם הרכב. בנוסף, הטכנולוגיה המתקדמת ברכב החשמלי משדרגת את חוויית הנהיגה, אך עשויה לייקר את עלויות התיקון: לעיתים תיקונים שנראים לכאורה פשוטים עלולים להיות יקרים. זאת בין היתר בשל הצורך להשתמש בחלפים מקוריים, ולאור הימצאותם של רכבים עתירי טכנולוגיה וחיישנים מתוחכמים. גם הטעינה החשמלית מצריכה התייחסות: באיזה מקרים מכוסה הנזק שנגרם לעמדת הטעינה? מה עושים כאשר עמדת הטעינה גורמת נזק לצד שלישי, למשל כתוצאה מקצר והתלקחות?
מכל הסיבות האלו חשוב להצטייד בביטוח רכב מקיף המותאם במיוחד לרכבים חשמליים, ויותר מכך - לצרכים שלכם ושל הרכב הספציפי שלכם. חברת הפניקס היא חלוצה בתחום הביטוח לרכבים חשמליים והיא המבטחת הרשמית של Tesla בישראל. המשמעות היא שביטוח הרכב החשמלי של הפניקס אושר על ידי חברה זו ועומד בסטנדרטים שלה. מעטפת ההגנה אותה מציעה הפניקס בביטוח לרכב חשמלי, מאפשרת לכם לקבל ברגע האמת מענה התפור עבורכם.