mako
פרסומת

רשות ההגבלים תבדוק האם רשתות הקפה תיאמו מחירים

הבוקר פורסם ב"דה מרקר" כי רשתות הקפה הגדולות תיאמו ביניהם שלא להעלות את מחירי הקפה, לאור כניסתה של "קופיקס" המוכרת קפה בחמישה שקלים לשוק. בעקבות הפרסום פתחה רשות ההגבלים בבדיקה: "כשמתחרים מדברים ביניהם, זו הפרה הבוטה ביותר של חוק ההגבלים העסקיים", אמר דיוויד גילה, הממונה על ההגבלים בראיון לגלי צה"ל

אלינור פוקס
פורסם:
קפה הפוך ארומה
קפה הפוך ארומה | צילום: istockphoto, istockphoto
הקישור הועתק

קפה הפוך ארומה
בעלי הרשתות - קולגות ביחסים טובים או מתחרים שמתאמים מחירים? | צילום: istockphoto, istockphoto

"השבר הראשון שגורם ליוקר המחיה הוא תיאום מחירים בין גורמים שהיו אמורים להתחרות ביניהם", אמר גילה בעקבות הפירסום, "אני רוצה להדגיש שכאשר מתחרים מדברים ביניהם זו ההפרה הבוטה ביותר של חוק ההגבלים העסקיים". לדבריו, הטענות שהתפרסמו הבוקר, בהנחה שהן מדויקות, הן עבירה לכאורה על החוק. גילה ציין כי בכוונתו להעביר את הממצאים לבדיקה ברשות.

לפני כשבוע וחצי השיקה רשת "קופיקס" החדשה את הסניף הראשון שלה בתל אביב והכריזה כי בכוונתה למכור קפה "לקחת" או סנדוויץ' במחיר של חמישה שקלים בלבד, ובכך הצטרפה לרשת "מקדונל'ס" שהחלה כבר מזמן להציע קפה במחיר דומה (4.90). בעקבות ההכרזה, החליטו בעלי בתי הקפה בקניון רחובות לצאת במבצע שיווקי בן שבועיים שמשווה את מחיר הקפה "לקחת" לזה של הרשת החדשה. עם זאת, בהנהלות הרשתות הגדולות (קפה קפה, ארומה, קפה ג'ו ועוד) השיבו בשבוע שעבר תגובה לשאלת mako, כי אין בכוונתם להוריד את המחירים או להגיב לתחרות החדשה בשוק הקפה.

"לא הגיוני להוסיף עוד מאות אחוזים למחיר בגלל ישיבה בכיסא נוח"

ברוח המחאה החברתית על יוקר המחייה בישראל, צצו בשנתיים האחרונות גם טענות נגד מחירה היקר של כוס קפה בישראל שעלה בשנים האחרונות והגיע עד מחיר של 18 שקלים ברשתות מסוימות. אחד האנשים שהנהיגו את מחאה זאת ברשת הוא ברק פז (33), בלשן מחיפה שהקים את הבלוג "קפה בזול" לפני יותר משנה, במטרה לנער את זכייני בתי הקפה שממשיכים להעלות את המחירים ולעשות רווח של מאות אחוזים, כמו גם את הצרכנים שממשיכים לשלם.

בתגובה לטענות לפיהן רשתות בתי הקפה הגדולות מציעות חווית קפה שונה, אמר החודש פז ל-mako: "שמעתי כבר את כל ההסברים האלה ולא קניתי אותם", אומר פז, "לקחת עוד שקל או שניים על כיסא נוח ומלצר זה יכול להיות הגיוני, אבל להוסיף מאות ואפילו אלף אחוזי רווח לכוס קפה זוהי חזירות מצד הבעלים, והתנהגות פרייארית מצד הצרכנים. המחירים החדשים, גם אם לא ישנו את השוק לחלוטין, לפחות יפקחו את העיניים של הצרכנים לגבי הפער בין הרצוי והמצוי".