איך קורה ששר וסגנית שר לא מדברים זה עם זו?
סגנית שר התחבורה, ציפי חוטובלי, טוענת היום ששר התחבורה ישראל כץ אינו מעוניין להיפגש איתה. בנוסף, היא אומרת, שלמרות חלוקת התפקידים שהוגדרה ביניהם, השר כץ מבטל את התכניות אותן היא מבקשת לקדם בתחום הבטיחות בדרכים. אז איך אפשר לעבוד כשיש נתק בין שר לסגנית שר? מה חלוקת התפקידים? וכמה סגני השרים עולים לנו בכלל?



חוסר התיאום בין השניים החל בסוף השבוע שעבר כששר התחבורה הוציא הודעה לעיתונות הפוסלת את כל הצעותיה של חוטובלי כפי שהועלו על ידה במהלך כנס באוניברסיטת בר אילן, במסגרת יום עיון בנושא תאונת דרכים. בין ההצעות שפסל, חוק האוסר על נהגים צעירים לדבר בטלפון בזמן נהיגה גם בדיבורית, הצעתה בעניין חשיפת מקומן של מצלמות המהירות והצעתה להקמת ועדה שתבחן את מהירויות הנסיעה בכבישים.
אך בעוד השר כץ הודיע כי חרגה מסמכויותיה ורמז שלא פעלה על פי המדיניות שהתווה לה, חוטובלי עצמה מתעקשת כי כל ההצעות שהציעה הן במסגרת הסמכויות שניתנו לה בידי השר בלבד. "השר יכול להעניק לסגן שר לפעול בתחומי סמכות שהוא מעניק לו. הסמכות שהוענקה לי היא כל נושא החינוך, החקיקה וההסברה בנושא בטיחות בדרכים, בעוד הוא אחראי על נושא התשתיות. אני מעוניינת לנהל מלחמת חורמה בתרבות הסמסים והשימוש בטלפון הסלולרי בזמן נהיגה. כל הרפורמות שהצעתי ואני עדיין מציעה נמצאות בתוך התחומים הללו. באופן טבעי סגן שר ושר בעיקר מאותה מפלגה אמורים לשתף פעולה".
חוטובלי מוסיפה, "פניתי אליו אתמול, אמרתי שאני רוצה להפגש איתו, להציג בפניו את התוכניות, אבל נעניתי בשלילה. אני בטוחה שהוא יודע לעבוד ולכן ישתף איתי פעולה כדי לשפר את הבטיחות בדרכים".
"בזבוז משאבי ציבור"

בין הגופים שהביעו ביקורת ציבורית חריפה על עצם יצירת התפקיד "סגן שר" וקראו לצמצום המשרדים הממשלתיים, עמדה בעבר "התנועה לאיכות השלטון". "סגן שר הוא תפקיד מאוד מיותר בעיינינו, עיוות במערכת שנולד מתוך צורך להעניק סטטוס לחברי כנסת ממפלגה מסוימת תוך העמסה על קופת הציבור והמעטה בחשיבות תפקידם של חברי כנסת", אומרת היום היועצת המשפטית של התנועה לאיכות השלטון, צרויה מידד-לוזון ל-mako, "אני לא ממעיטה בערך עבודתם של סגני שרים מסויימים שקידמו דברים ראויים ואם האופציה האחרת היא לפתוח משרדים נוספים ומיותרים, סגן שר שנמצא תחת המשרד זה אולי עדיף. בסופו של דבר היה ראוי שהממשלה תתנהל עם מספר מצומצם והגיוני של משרדים, כשלכל שר יש את המנגנון תחתיו".
עו"ד מידד לוזון מציינת כי חוסר הסכמה בין שר לסגניתו הוא דבר לגיטימי ועם זאת, היא מציינת כי לא ניתן להתעלם מהסיטואציה האבוסרדית שנוצרה. "סגן שר מקבל בדרך כלל תחום מסוים שהוא אמור לקדם כדי להעניק בכל זאת תוכן לתפקיד שלו ולא תמיד חייבת להיות הסכמה ביניהם, אבל מצב כזה שבו סגן שר ושר לא עובדים טוב ביחד הוא בזבוז משאבי ציבור. מדובר בביזיון שאינו מכבד את המעמד ומשמעות הדבר היא שהאינטרסים של הציבור לא מקודמים בצורה יעילה".
מלשכת שר התחבורה סירבו להגיב לדברים.