טוב מראה עיניים ממשמע אוזניים: תכנית ה-StandWithUs Fellowship (סטנד ווית' אס פלושיפ) הינה תכנית סטודנטיאלית למנהיגות בדיפלומטיה ציבורית, הפעילה בשבעה קמפוסים ברחבי הארץ מזה 11 שנים. התכנית פועלת מטעם הארגון הבינלאומי StandWithUs ובשיתוף משרד החוץ והתאחדות הסטודנטים בישראל. במהלך מפגשי התכנית מתקיימות הרצאות וסדנאות המועברות על ידי מיטב המרצים בישראל מתחום הדיפלומטיה הציבורית. ההרצאות עוסקות בנושאים הקשורים לעולם ההסברה כמו כיצד ישראל נתפסת בעיני העולם, כיצד מתגבשת תדמית זו או מהן המגמות העכשוויות בפעילות האנטי ישראלית וכן מקנות כלים מעשיים להתמודדות עם המגמות הללו כמו ניסוח מסרים והתאמתם לקהל היעד, עמידה מול מצלמה, סדנת "שאלות קשות" ועוד.

בנוסף, הארגון עורך אירועים וכנסים נוספים ואף מקיים את אירוע הפתיחה החגיגי במשרד החוץ. בארגון מספרים כי לקראת אמצע השנה מתחילה העבודה על הפרויקט השנתי, פרי יצירתם של הסטודנטים כמובן, שמטרתו להביא את ישראל לקהלים ייחודיים ולשפר את תדמית ישראל בעולם. 

הפרויקטים הבאים נבנו באותו סמינר, ומתמקדים בהבאת מובילי ומובילות דעת קהל עולמיים לישראל, וזאת כדי לאפשר לצעירים המשפיעים לחוות את החיים בישראל ולהיחשף למציאות כפי שהיא - לא מתווכת על-ידי התקשורת. נראה כי הדרך הטובה ביותר ללמוד היא דרך הרגליים, ובסטנד ווית' אס הבינו שאפיק חשוב ליצירת שינוי תפיסתי כלפי ישראל לאור השקרים המופצים בקמפוסים ואף במדיה עלינו, הוא דרך חוויות ומפגשים בינאישיים. הסטודנטים המובילים מהפרויקטים סיפרו לנו על החוויה המשמעותית שהם עוברים, ועוד יותר - החוויה שעוברים הצעירים והצעירות מרחבי העולם שמגיעים לארץ, שזו לרובם הפעם הראשונה בה הם מבקרים בישראל.

איתמר רותם, 25, מנהל פרויקט - חיפה והטכניון – Discover IL

Discover IL: משלחת בת יומיים לתלמידים מקמפוסים מרחבי העולם, שמטרתה להציג היבטים מגוונים של ישראל, כמו הסכסוך הישראלי-פלסטיני, התרבות הישראלית ועוד. הפרויקט יתקיים בכל רחבי הארץ.

פלושיפ StandWithUs (צילום: באדיבות המצולמים)
איתמר רותם - מוביל באוניברסיטת חיפה ובטכניון | צילום: באדיבות המצולמים
"לא אחת הרגשתי מצד אחד שאני מאוד מתעניין ורוצה להשפיע בעולם ההסברה, ומצד שני מצאתי את עצמי מתוסכל מאוד כשהייתי צופה לעיתים בחדשות של מדינות זרות ובאופן בו הן מדווחות על אירועים שונים במדינת ישראל. לאור העניין שלי בסוגיות הליבה במדינת ישראל, התחלתי לחפש מקום בו אוכל ללמוד ולהרגיש בעל יכולת השפעה, ולגבש ולהעביר את המסר שלי בצורה אפקטיבית יותר. דרך השתתפותי בתכנית הבנתי שהפלטפורמה אכן קיימת. הרגשתי שהתכנית תרמה לי המון בהתפתחות האישית שלי כאדם וכסטודנט בין אם בהקניית ידע וכלים, או בין אם בלמידת הרצף ההיסטורי ופיתוח מיומנויות של רטוריקה והעברת מסרים. תכנית ההכשרה תרמה גם לתחושת השייכות, ולהבנה שישנה המון עבודה לעשות בתחום ההסברה. לאורך שנת ההכשרה, מצאתי סטודנטים וסטודנטיות דומים לי, בעלי רצון להשפיע ולהבין את החברה הישראלית לעומקה. בנוסף, אני חושב שדווקא המסגרת של הקבוצה שהתגבשה במהרה ובמסגרתה מצאנו מכנה משותף של עניין ורצון ללמוד, היא זו שגרמה לי להרגיש שאני במקום הנכון ביותר, עם האנשים הנכונים ביותר שהפכו לחברים".

אלמוג נווה, 24, עמיתה בקבוצת קמפוס בן גוריון בבאר-שבע, ראש צוות גיוס משתתפות בפרויקט BGU – together

BGU – togetHer: התכנית כוללת חמישה ימים מעמיקים עבור שמונה נשים משפיעות מכל רחבי העולם. המסע כולל מפגשים בין קבוצות הליבה המרכיבות את החברה הישראלית על כל גווניה לבין נשים ישראליות בעלות השפעה בתפקידים קריטיים בחברה הישראלית - מן הפוליטיקה והתרבות ועד לספורט ולאקדמיה. המטרה היא ליצור קשר טבעי ופורה בין מנהיגות נשים מרחבי העולם ומדינת ישראל באמצעות ההבנה וההשראה של תפקידי הנשים בחברה הישראלית.

פלושיפ StandWithUs (צילום: באדיבות המצולמים)
אלמוג נווה - מובילה בבן גוריון | צילום: באדיבות המצולמים
"פרויקט הקמפוס שהוצאנו לפועל השנה התחיל כרעיון בראש שלי ותוך כמה חודשים עם תמיכה ועבודה קשה מאוד של הצוותים השונים וראשי הפרויקט, הצלחנו להוציא לפעול את Together. פרויקט בסדר גודל כזה, עם מספר נשים מצליחות ומרשימות ממדינות שונות בעולם, אשר מביא לידי ביטוי ערכים כל כך חיוביים ומשמעותיים המשלבים בין ציונות לבין העצמה נשית הוא מושא לגאווה אדירה עבורי. בנוסף, בזכות התכנית הזאת והניסיון הרב שצברתי בה ובפרויקט, התקבלתי למקום עבודה חדש ומכובד העוסק במצב המדיני והביטחוני במדינה, הפועל לטובת הסכם אזורי במזרח התיכון. אני מקבלת תגובות מאוד חיוביות, בעיקר בקרב אנשים שהיו עדים במהלך השנה לעבודה הקשה ולהשקעה המרובה בתכנית ובפרויקט אשר כיום רואים את הפרויקט שלנו יוצא לפועל".

נעה עברון, 25, עמיתה בקבוצת המרכז הבינתחומי הרצליה, ממובילות Upload Euro - IDC

Upload Euro – IDC: מסע ייחודי ויוקרתי לישראל המיועד למנהיגי דעת קהל באינטרנט. במהלך המשלחת יזכו לראות ישראל תוססת, מגוונת ומיוחדת, המפורסמת בצבעים, בקצב ובאווירה הייחודית שבה. צוות הפרויקט יבחר את מנהיגי דעת הקהל הצעירים והמצליחים ביותר באירופה, כדי להיות חלק מהמסע הזה ולאפשר להם לראות את ישראל דרך העיניים שלהם וללא תיווך התקשורת.

פלושיפ StandWithUs (צילום: באדיבות המצולמים)
נעה עברון - מובילה בבינתחומי | צילום: באדיבות המצולמים
"התוכנית תרמה להסתכלות הרחבה שלי על הסכסוך הפלסטיני-ישראלי בדגש על הבנת הנרטיב של שני הצדדים. לראשונה בחיי לא רק קראתי ואמרתי אלא הבנתי את עוצמת המורכבת של הסכסוך, עמדתי וראיתי בעיניי מהו אותו מרחק ביטחון אותו ישראל מפחדת לאבד במתן שטחים המהווה סכנה ביטחונית, ומצד שני ראיתי כיצד אדם חי ועובד כאשר גדר ההפרדה עוברת במרכז העסק שלו ומחלקת אותו.התוכנית נתנה לי כלים להבין ולנתח סיטואציות שונות תוך כדי ראייה ביקורתית ולא לקחת כמובן מאליו ולהתבצר בעמדה אחת. כיום קיבלתי כלים לעמוד מול קהל פורמלי או לא פורמלי ולהסביר על ישראל בצורה האמיתית ביותר עם הסיפור האישי שלי שדוחף אותי כל יום למען הסברה ישראלית טובה יותר".

פרויקט אינסייט 2.0 - Insight 2.0

אינסייט 2.0 היא משלחת פסגה עבור מנהיגי סטודנטים בקמפוסים מרחבי העולם שהתקיימה לפני כשבועיים. מובילי הפרויקט השנה הצליחו להביא לישראל משלחת של 13 מנהיגי סטודנטים כמו יו"רים סיו"רים, סנטורים, מנהיגי תאים פוליטיים מרכזים ועוד מקמפוסים מובילים בארה"ב. הסטודנטים עברו שבוע בארץ במהלכו הם למדו על הסכסוך הישראלי-פלסטיני, סוגיות הליבה באזור ועל החברה הישראלית על כל גווניה. מטרת המשלחת הייתה לתת לסטודנטים הבנה היסטורית יותר עמוקה של האזור, המורכבויות הקיימות בתוך המערכת הפוליטית והאתגרים הביטחוניים איתם ישראל מתמודדת. בסופו של יום אלו הסטודנטים אשר עומדים בקמפוס מול הצבעות החרם נגד מדינית ישראל ומטים את הכף.

פלושיפ StandWithUs (צילום: באדיבות המצולמים)
מובילי דעת קהל בפרויקט אינסייט | צילום: באדיבות המצולמים
"ברמה האישית, אני יכולה לומר כי בעייני מדובר באחת התכניות הכי חשובות שהארגון מוביל", מוסיפה אשגר אררו, מובילת הפרויקט, שסיפרה לנו בעבר על עשייתה הענפה בסטנד ווית' אס. "מתחילת תהליך גיוס המשתתפים, מאוד ברור שמדובר באנשים שמעבר לתפקידים הבכירים שהם מחזיקים היום, הולכים להחזיק בעמדות מפתח בעתיד. מדובר בסיור אשר מייצג את הקונפליקט ברמה מורכבת מאוד ובא לשקף את רוחב התחום האפור שקיים בשטח. אחד הדברים שאני הכי אוהבת בסיור זה לראות את השינוי התפיסתי שהסטודנטים עוברים, מאנשים שהגיעו עם האמונה שיש אמת אחת מוחלטת בכל מה שקשור לסיכסוך הישראלי פלסטיני, להבנה כי הם רק מתחילים להבין את המורכבות שקיימת, הכוחות הפועלים בשטח והאינטרסים השונים. המשתתפים מסיימים את התכנית עם תפיסה רחבה של הקונפליקט והבנה מאוד ברורה כי תנועת החרם אינה הפתרון לקדם את סיום הסכסוך".

זאק, משתתף אינסייט, מספר: "לפני שבאתי לישראל התפיסה שלי כלפי המדינה והאווירה הפוליטית שבה הייתה חסרת משמעות, לא היה לי אכפת במיוחד. לא הייתי מעודכן במה שקורה בישראל והחשיבה שלי הייתה מוטה בהתאם למה שראיתי במדיה המערבית, כשהאג'נדה שלה הייתה מורגשת בהחלט. עכשיו אני מתעניין הרבה יותר במה שקורה במזרח התיכון, אני מתכנן לקחת שיעורים על האזור וללמוד עליו באוניברסיטה. אני רוצה גם לחלוק את הידע הזה עם חבריי לספסל הלימודים ולספר להם מה ראיתי ולמדתי מהטיול הזה. הלוואי ואוכל ליישם מה שלמדתי מהפרויקט בקריירה העתידית שלי, במסגרת עיסוקי במשפט בינלאומי. הייתי רוצה לחזור לישראל עם המשפחה והחברים שלי, לחלוק איתם מה שגיליתי על המדינה, מה שהוא למעשה תרבות עם שורשים עמוקים הנטועים בהיסטוריה, ועם עבר שמביט בצורה חיובית על העתיד".

פלושיפ StandWithUs (צילום: באדיבות המצולמים)
משתתפות פרויקט TogetHer | צילום: באדיבות המצולמים
"הפרויקטים של הסטודנטים המוכשרים של StandWithUs הם רק דוגמא אחת מיני רבות ליכולת של צעירים בישראל להביא לשינוי מהותי בתפיסה של רבים את תדמית ישראל בעולם", אומר עידו דניאל, ראש זירת דיגיטל במשרד לנושאים אסטרטגיים. "הזירה האזרחית הפרו-ישראלית שוקקת ביוזמות כאלה, והתפקיד שלנו הוא להעצים אותן, בין השאר בחיבור שבין השטח לעולם הדיגיטלי הגדול באפשרותו ניתן להגיע לקהלים רבים ומגוונים ולהציג להם את ישראל והחברה הישראלית כפי שאנחנו, כישראלים, מכירים אותן. כיום כל אחד מאיתנו המשתמש ברשתות החברתיות הוא סוג של מוביל דעה. האפשרויות העומדות בפני מי שמעוניין לעסוק בדיפלומטיה ציבורית בעידן הדיגיטלי, להגיע לאנשים מכל העולם ולהציג להם את ישראל האמתית – הן למעשה בלתי מוגבלות. המטרה שלנו היא לגעת באותם אנשים שייתכן ושמעו עלינו רק בנסיבות שליליות, ולהפוך אותם למעין שגרירים קטנים של הסיפור הקטן-גדול הזה שנקרא מדינת ישראל".

נבקש לציין כי הצעירים המצולמים בתמונה הפותחת את הכתבה, עושים זאת על רקע פרויקט "נתיב לשלום", השייך לאמנית צמרת זמיר, אמנית קרמיקה ממושב נתיב העשרה. בפרוייקט, הנמצא בנתיב העשרה המבקרים הם אלה שמדביקים את אבני הפסיפס על גדר ההפרדה ומקשטים אותה.

רוצים להמשיך לתמוך בישראל? היכנסו לאתר 4IL (עבור ישראל - For Israel) שהקים המשרד לנושאים אסטרטגיים, שם תוכלו לפעול עבור ישראל ולספר לעולם את האמת - כי הגיע הזמן לפעול נגד תעשיית השקרים על ישראל. 

>> אוהבים את ישראל? כתבו לנו מה עשיתם עבורה ואולי תזכו בפרס שווה