"ארבעים שנה לא הבנתי איך רצחו שישה מיליון יהודים באירופה והעולם שתק, אבל בחמש השנים האחרונות הבנתי. גם אנחנו שותקים", כך לדברי מוטי כהנא, המקים של ארגון "עמליה", אשר מקדיש את חייו בחמש השנים האחרונות לסיוע לאזרחים הסורים שמתמודדים עם מלחמת האזרחים העקובה מדם.

הפעילות ההומניטרית של כהנא, יזם ישראלי ואיש עסקים שהרוויח מיליוני דולרים בשנים האחרונות סוקרה לא מעט באמצעי התקשורת. למרות זאת, נראה שהמסרים האנושיים שלו מחלחלים לאט מידי בקרב החברה הישראלית. נקפוץ לשורה התחתונה, שחוזרת לאורך כל שיחתנו בשעת לילה מאוחרת, כשהוא מתקשר אליי מארצות הברית. "אנחנו חייבים להרים קול צעקה. חייבים למחות על מה שקורה בסוריה. אסור להמשיך לשתוק".

אחרי שנחשף לזוועות שקורות בסוריה הקים כהנא את עמליה, ארגון ללא מטרות רווח שמסייע לנפגעי ונפגעות מלחמת האזרחים במדינה שגובלת בנו מצפון-מזרח. הארגון מעביר לסורים ציוד, מספק טיפול רפואי ומסייע לחילוץ נפגעים מהתופת. הפעילות של עמליה הוצגה בימים האחרונים בסרטון וידאו קצר שהגיע לכמעט מיליון צפיות בפייסבוק, כך גם העולם נחשף לפעילות המדהימה של הישראלי לשעבר.

המסרים שלו ברורים; אנחנו פשוט חייבים להתנגד למה שקורה 100 מטר מאיתנו - אצל השכנים שלנו. כהנא מכנה את הסורים "השכנים" ולא במקרה. הוא לא רוצה שנפסיק לחשוב עליהם כעל בני אדם כמונו, למרות שהם ערבים, למרות שחלקם אויבים וידענו איתם מלחמות.

מוטי כהנא (צילום: באדיבות מוטי כהנא)
חלוקת חבילות לילדים | צילום: באדיבות מוטי כהנא
"מה קרה לנו שפתאום לא אכפת לנו מהאחר?", הוא שואל. "בסוריה כל שעתיים נהרג ילד! כל שעתיים. תחשבי כמה ילדים יהרגו מהשיחה שלנו ועד שהכתבה תתפרסם. זה קורה כל כך קרוב אלינו אבל אנחנו לא עושים מספיק. אני חושב שמשהו לא טוב קרה לנו כחברה".

את הפעילות של עמליה מימן כהנא מכיסו הפרטי וכיום עוסק בגיוס תרומות לארגון, כי הכסף מתחיל להיגמר. הוא מספר שביקר בסוריה עשרות אם לא מאות פעמים בשנים האחרונות ושיש לו חברים סורים רבים. "בפייסבוק יש לי יותר אנשים מסוריה מאשר מישראל. הקשר איתם מאוד פתוח ואנחנו מדברים על הכל". 

מה הם שואלים אותך?

"את השאלות הכי קשות. לדוגמה, חבר שאל אותי אם כל הפעילות שלי למענם היא בעצם למען ישראל".

ומה ענית לו?

"שהוא צודק. אנחנו עוזרים לשכנים שלנו כי אנחנו לא רוצים שתהיה לנו פה 'סומליה נקסט דור'. לא רוצים לגור בשכונה של מטורפים או שבשכונה שבשכונה לידנו עפים לנו דברים מעבר לגדר ואנשים יורים אחד בשני. אנחנו רוצים שכונה שקטנה. בטח שזה אינטרס ישראלי שהשכנים שלנו לא יירצחו ויחיו בשלום - ולא יהרסו אותנו".

הם שונאים אותנו?

"כן ולא. הם בעצמם שואלים אותי למה אנחנו לא עושים כלום. הם מצפים. הם גם אומרים שהם כבר לא שונאים אותנו. צריך לזכור שהם עברו שטיפת מוח נגדנו שישים שנה, אבל גם אנחנו עוברים שטיפת מוח נגד הערבים. אומרים לנו שאם הם נרצחים זה טוב לנו. שערבי שהורג ערבי זה טוב ליהודים. דחיל ראבאק - ילד בן 4 נהרג! איבדנו את הדרך".

אבל כהנא מסייג את דבריו כשהוא מדבר על צה"ל, שהוא, לדידו, הצבא הכי מוסרי בעולם. "מי אנחנו באמת, אני מגלה בפעילות של הצבא. את רואה את החיילים הצעירים הללו שמזילים דמעה כשהם נחשפים למה שקורה בסוריה. אני מדבר איתך על קצינים בדרגות בכירות, הכי בכירות. האנשים האלה רואים מה יש בצד השני ולוקחים חלק להציל אותם. את לא תאמיני מה הצבא שלנו עושה כדי להציל חיים של ילד אחד. אחד! ואז, כשאני רואה את זה אני מבין שלא באמת איבדנו את הדרך".  

 

"תרימו קול צעקה. צריך לחץ על הממשלה"

כהנא בן 48, נשוי ואב לשלושה. הוא מתגורר בניו ג'רזי לאחר שעזב את ישראל בגיל 23. אפשר לשמוע מבטא אמריקאי שהתגנב לעברית שלו, אך שום דבר בתחושת הציונות והאכפתיות מהמדינה לא נשחק אצלו. הוא מקדיש את חייו לארגון שהקים ולעבודה עבור הנפגעים, ומספר שנמצא בישראל ובסוריה הרבה יותר מאשר בארצות הברית.

למה דווקא סוריה?

"המלחמה מתרחשת 100 מטר מהגבול. אלו השכנים שלנו. בואו נעזור קודם לשכנים שלנו לפני שאנחנו הולכים להתנדב באפריקה ובמדינות נידחות. אבל מעבר לכך, אנחנו יודעים מה קורה ולא עושים כלום – ואותי לא חינכו ככה, לעמוד מנגד. אני גדלתי עם המשפט שיש ביד ושם - לעולם לא עוד. לא עוד לנו ולא עוד לעמים אחרים".

שתיקה כהסכמה?

"בהחלט. אי אפשר לא לקחת צד בדבר הזה. כשאת לא עושה כלום – את כבר בחרת צד".

ואולי מפחדים לקחת צד?

"לא מפחדים. יש פה החלטה לא לקחת צד. אם ראית פשע ולא עשית שום דבר כדי לעצור את זה, אז כן, את לקחת צד. אם פורצים לשכן שלך לבית ולא התקשרת למשטרה, כי "את לא רוצה לקחת צד", את בעצם כן לקחת צד בזה שלא עשית כלום. את בצד של הפורץ".

מה אנחנו יכולים לעשות?

"מה שאני מנסה להגיד לעם היהודי ובמיוחד לישראלים, זה לדבר. אני לא מבקש שייכנסו לסוריה להילחם, אלא לדבר עם הממשלה, להקים קול צעקה על מה שקורה שם. אנחנו מחויבים כבני אדם לקום בצורה פומבית ולהגיד: רצח העם בסוריה חייב להיפסק! אני משוכנע שההתנגדות האזרחית שלנו כתושבי ישראל תביא לשינוי". 

איך אתה רואה את זה קורה?

"אני רוצה לחץ בישראל על הממשלה - ושהממשלה תצא בצורה פומבית עם הצהרה שרצח העם בסוריה חייב להיפסק. שאנחנו כיהודים ובעיקר כישראלים לא מוכנים שרצח העם הזה יקרה. מה גם שההפצצות האלה נעשות בשיתוף פעולה עם רוסיה, אז ישראל גם צריכה להגיד לפוטין, כממשלה, אנחנו לא מקבלים את זה".

אתה אופטימי?

"אני לא רוצה שיחשבו שאני יותר מידי נאיבי או אופטימי, אבל גם זה ייגמר. הפצצות ייגמרו, ערים יימחקו, מאות אלפים כנראה עוד ימותו - אבל זה יסתיים. כדי שזה ייגמר מהר יותר אנחנו חייבים למחות. אני סומך עלינו. אני יודע מי אנחנו כעם, ואני משוכנע שכאשר נקים קול צעקה כאזרחים, המצב ישתנה. אני יודע שלרוב האנשים בארץ באמת אכפת".

מוטי כהנא (צילום: באדיבות מוטי כהנא)
טיפת אנושיות במקום שאיבדו בו צלם אנוש | צילום: באדיבות מוטי כהנא

ליצירת קשר עם מוטי כהנא הכנסו לעמוד הפייסבוק שלו

לתרומה לעמליה, ארגון הסיוע שהקים מוטי לחצו כאן

ערוץ LOVE ISRAEL הינו שיתוף פעולה של אתר mako וקבוצת אלדד פרי, בו אנו מבקשים לספר לעולם את האמת על ישראל. הצטרפו אלינו בפייסבוק לעוד תכנים באנגלית, שתוכלו לשתף עם חבריכם בחו"ל.