זה היה אחר צהריים ישנוני למדיי במערכת. האפרוריות החורפית הצליחה לחדור מהאין חלונות לתוך המשרדים והיינו זקוקות להפסקה. או, אז נחת בקבלה משחק מופלא שלקח אותנו למסע בזמן. הרגשנו לרגע כמו ילדות והתענגנו על זיכרונות מתוקים בהם לא היינו מחוברות למסכים ולא סבלנו ממיגרנות ויובש בעיניים. אז, בילדות, ממש דיברנו אחת עם השנייה והיינו מספיק סקרניות כדי לשבת שעות מול לוח קרטון ולחשוב שאנחנו יודעות משהו על נדל"ן.

על מי אני עובדת? הייתי ילדה חסרת סבלנות שלא הבינה את החוקים של המונופול אז וגם היום. זה היה נראה לי כמו משחק מסובך ואהבתי אותו בעיקר בגלל השחקנים הקטנים ממתכת, כשהכלבלב היה הפייבוריט. הוא נשאר עד היום. המונופול הוא אחד ממשחקי הקופסא האהובים בעולם אם לא האהוב ביותר, והוא יצא עכשיו בגרסה מהפנטת של "מונופול ירושלים", לכבודה התכנסנו. בקיצור, קיבצתי חברות שיודעות לשחק ויצאנו לטייל בסמטאותיה הקסומות של בירתנו.

מונופול ירושלים (צילום: ניצן סניור)
מתאים גם לגיל 30 פלוס פלוס | צילום: ניצן סניור
הרעיון למהדורה הייחודית נולד בחברת המשחקים הישראלית קודקוד, היא המשווקת הרשמית של המונופול בישראל. יצרנית המשחק היא חברת הסברו הבינלאומית וביחד יצרו קודקוד והסברו את מונופול ירושלים. למי שלא מכיר, והסיכוי לכך קלוש כי עדיין מדובר במשחק הכי נמכר בעולם, המונופול יצא לאור לראשונה לפני 81 שנה (ירושלים לפני 3,000) והגרסה הירושלמית תוכננה ועוצבה על פי הגרסה הקלאסית של המשחק. כיאה לעולם קפיטליסטי כשלנו, מונופול הוא משחק עסקים שמטרתו השגת שליטה בנדל"ן באמצעות מהלכי קנייה ומכירה של נכסים. המשתתפת המנצחת היא זו שצוברת הכי הרבה רכוש בנדל"ן ובכסף, ממש כמו בחיים האמיתיים.   

למה דווקא ירושלים? מקודקוד מסרו כי כידוע ירושלים היא עיר הקדושה לשלוש הדתות – יהדות, איסלאם ונצרות והיא מהווה ציון דרך חשוב עבור רבות ורבים ברחבי העולם. רק בשבוע האחרון ניתן היה לראות את רבבות התיירות והתיירים המגיעים לירושלים לחגוג את חג המולד, כשהעיר הקדושה מתכסה אורות צבעוניים ומרצדים. דרך אגב, ירושלים היא לא הראשונה שזוכה למהדורת מונופול ייחודית, אך לדעתי היא המרגשת ביותר. יש גרסאות של מונופול רומא, ניו-יורק ועוד ערים גדולות ברחבי העולם, אבל תכל'ס מי יכולה על הכותל המערבי?

פתחנו את המשחק והתפעלנו ביחד. העיצוב מהמם, המקומות שנבחרו מרשימים והכרטיסיות השונות מותאמות לאווירה הירושלמית באופן שבאמת עושה כייף לשחק. היה נחמד לגלות קלפי "תיבת המזל" או "הפתעה" עם התייחסויות רלוונטיות כמו עיכוב בשל צעדת ירושלים. האתרים שגילינו בפנים הם אתרים ירושלמים אהובים ומפורסמים כמו אצטדיון טדי, בית הנשיא, שער האריות, האוניברסיטה העברית, מאה שערים וכמובן הכותל. קנינו גם את שוק מחנה יהודה, גשר המיתרים וכנסת ישראל על 120 יושביה (119 אם לדייק). כששיחקנו למדנו על מקומות חדשים בירושלים (כמובן שהייתה לי הזדמנות להפגין התנשאות כירושלמית חמש שנים), ונהנינו מההרגשה שאנחנו באמת מכירות את לוח המשחק. זה הרגיש בבית.

מונופול ירושלים (צילום: ניצן סניור)
בשיא תפארתו ותפארתה | צילום: ניצן סניור
מונופול ירושלים (צילום: ניצן סניור)
אחלה סיפתח | צילום: ניצן סניור
מונופול ירושלים (צילום: ניצן סניור)
יצאנו לדרך | צילום: ניצן סניור
מונופול ירושלים (צילום: ניצן סניור)
למדנו דברים חדשים | צילום: ניצן סניור
את המונופול אני לא רוצה לתת לאף אחד, למרות שהוא הרשים גם את מי שמעמדה של ירושלים מוטל בספק עבורם (אהמ אהמ) ואם ישחקו מספיק במונופול ירושלים, אולי יהפכו לציונים נלהבים. אבל, רגע, מותר לי גם לחשוב על עצמי. אני בת 30 ומונופול ירושלים נראה לי כמו אחלה משחק ללמוד ולתרגל את יכולת קבלת ההחלטות הפיננסיות שלי. אולי עכשיו, מדירתי השכורה בגבעתיים, אלמד דבר או שניים על רכישת בתים. אין, ידעתי שהייתי צריכה לשחק במונופול הזה יותר. שמרו לי מקום בממילא.

המשחק מכיל: לוח משחק, כלי משחק ממתכת, שטרות קניין, קלפי "הפתעה" וקלפי "תיבת מזל", שטרות – כסף מונופול, בתים ומלונות, קוביות משחק, דף מידע על אתרי ירושלים. המשחק תוכנן ועוצב בשתי שפות - עברית ואנגלית - מתוך מחשבה על התיירים המגיעים לארץ. מחיר: 180 ש"ח. ניתן להשיג בחנויות המשחקים המובילות.

שאלות שאסור לשאול: האם תעודכן גירסה עם שגרירות ארצות הברית ומה עם מזרח ירושלים?

מונופול ירושלים (צילום: ניצן סניור)
אולי יום אחד יהיה לי בית | צילום: ניצן סניור

תודה רבה לאפרת נומברג-יונגר, עירית צוקר, נאווה מרקו ושמעון איפרגן.