בתחילת השבוע נערך בכנסת כנס ייחודי לציון 15 לוועידת דרבן. לא מצלצל לכם מוכר? כנסו לכאן ותבינו את התמונה המלאה, אבל בינתיים נספר לכם שהוועידה הזו הייתה משמעותית ביותר בכל הנוגע להתפתחות תנועות החרם וקמפיין הדה-לגיטימציה נגד ישראל.

ועידת דרבן זה השם המוכר לוועידת האו"ם נגד גזענות, שהתקיימה בשנת 2001 בדרום אפריקה. בוועידה הוצג כתב אישום חריף נגד מדינת ישראל, הקובע בין היתר כי ישראל היא מדינת אפרטהייד (וכאן אפשר לראות למה הטיעון הזה מגוחך) וכי עסקה בטיהור אתני.

השדולה לחיזוק מערך החוץ בראשות ח"כ ד"ר נחמן שי קיימה את הכינוס בשיתוף עם ארגון NGO Monitor שחוקר את קמפיין הדה-לגיטימציה והשפעתו ההרסנית. במהלך הכנס דנה השדולה בהשפעת ועידת דרבן על הקמת תנועת החרם, על מסע הדה-לגיטימציה ועל הלוחמה המשפטית נגד ישראל. כמו כן הוצגו דרכים שונות לפתרון הבעיות.

כנס בכנסת - אחרי ועידת דרבן (צילום: NGO Monitor)
גלעד ארדן ונחמן שי במהלך הכינוס | צילום: NGO Monitor

בכינוס נכחו רבות ורבים אשר עוסקים בדיפלומטיה וביחסי החוץ של ישראל, ביניהם השר לביטחון פנים והשר לעניינים אסטרטגיים והסברה גלעד ארדן, שגריר האיחוד האירופי בישראל לארס פאבורג-אנדרסן, שגרירת קנדה בישראל ויויאן ברקוביצ'י, ראשת "התנועה" ח"כ ציפי לבני, ח"כ ד"ר ענת ברקו, ח"כ ד"ר מייקל אורן, סגן שר החוץ לשעבר הרב מיכאל מלכיאור, שגריר ישראל באו"ם לשעבר דן גילרמן, נשיא מכון המחקר NGO Monitor פרופ' ג'ראלד שטיינברג ועוד.

"היום אנחנו חוזרים 15 שנים אחורה, לוועידת דרבן, שהייתה הכרזת מלחמה מדינית על ישראל. מדובר בנקודת תפנית ביחסו של האו״ם ושל הקהילה הבינלאומית כלפי ישראל. ישראל שגתה קשות בדרכה לדרבן וגם מאז היא מקרטעת, וטרם הציגה אסטרטגיה גלובלית להתמודדות במערכה המדינית", ביקר את התנהלות הממשלה ח"כ ד"ר נחמן שי המכהן כיו"ר השדולה.

כנס בכנסת - אחרי ועידת דרבן (צילום: NGO Monitor)
מייקל אורן וציפי לבני, שניהם עוסקים בתחום כבר שנים | צילום: NGO Monitor

השר לביטחון פנים, לנושאים אסטרטגיים ולהסברה, ח"כ גלעד ארדן הוסיף כי: "עלינו לתקן את הטעות והנזק האדיר שקמפיין ה-BDS עשה למושג זכויות אדם. עלינו לעבור מהגנה להתקפה ולהציג את האמת כלפי ארגוני ופעילי ה-BDS; מהם מקורות המימון שלהם, על אילו חוקים הם עוברים, ומדוע התרומות אליהם לא נפסקות – גם אחרי שמוצג כי הכספים אינם מושקעים בסיוע אלא מתקפה נגד ישראל. הארגונים האלה עושים נזק גדול מאוד לזכויות אדם".

פרופ' ג'ראלד שטיינברג, נשיא מכון המחקר NGO Monitor הדגיש כי: "הדרישות הנשמעות בפרלמנטים באירופה מצביעות על שינוי עקרוני וחשוב בגישה ועל הצורך בפיקוח צמוד על העברת כספם של משלמי המיסים למטרות שאינן ראויות ונוגדות את המדיניות של אותן ממשלות. תהליך העברת הכספים, הסודי לעתים, לארגונים לא ממשלתיים רדיקלים, משאיר פתח לניצול הכספים למטרות של חרם ודמוניזציה של ישראל".

כנס בכנסת - אחרי ועידת דרבן (צילום: NGO Monitor)
פרופ' ג'ראלד שטיינברג (במרכז), נשיא NGO Monitor | צילום: NGO Monitor

כנס בכנסת - אחרי ועידת דרבן (צילום: NGO Monitor)
משימה קשה אך לא בלתי אפשרית | צילום: NGO Monitor

בכירות ובכירים נוספים נשאו דברים במהלך הכינוס, אשר מוביל את ישראל צעד נוסף קדימה במאבק בתנועות החרם – ובהבנה כי לא מדובר בעניין של ימין או שמאל אלא בסוגיה לאומית קריטית.

>> אנחנו נלחמים בתנועות החרם. הצטרפו אלינו!
>> עזרי טובי, המסביר מיצהר, במסר שאתם חייבים לקרוא